פיסורה – סדק בפי – הטבעת

בחור תופס את האגן בגלל כאבים

פיסורה היא מחלה בה נוצר סדק בעור אשר מצפה את פי הטבעת. ברוב המקרים הפיסורה ממוקמת בדופן האחורי של פי הטבעת ובמקרים מסוימים בדופן הקדמית. התסמינים העיקריים של המחלה הינם כאבים עזים בעת יציאת הצואה ודימומים.

מהם התסמינים של פיסורה?

התסמינים הנפוצים ביותר של פיסורה הם: הרגשת כאב חזק מאוד בעת יציאת הצואה (הכאב יכול להימשך מספר שעות לאחר היציאה), תחושת עקצוץ או צריבה בעת יציאת הצואה. תסמין נוסף הוא גירוד או גירוי מסביב לפי הטבעת ובמקרים מסוימים הפרשת נוזל צהבהב מפי הטבעת או דימום.

במקרים מסוימים החולים סובלים מכאבים חזקים כל כך והם מגיעים למצב בו הם נמנעים מצאיה בשל פחד מהכאב שיגיע אחר כך. כמו כן, ניתן להבחין בדימום על גבי נייר הניגוב או בטיפות דם הנמצאות בתוך מי האסלה.

דרכי הטיפול בפיסורה

קיימות מספר דרכים לטיפול בפיסורה, הטיפול בפיסורה מתבסס על שני נקודות עיקריות:

  1. ריכוך הצואה כדי למנוע פציעה נוספת של האזור.
  2. הרפיית שרירי פי הטבעת על ידי אמצעים תרופתיים או באמצעות הליך כירורגי.

הטיפול השמרני

מרבית האנשים אשר חולים בפיסורה נרפאים באמצעות הטיפול השמרני, כל אחת מהפעולות הבאות תורמות להקלה על הכאב והצלחה של הטיפול: מעבר לתזונה עשירה בסיבים תזונתיים ותוספי סיבים תזונתיים טבעיים, נטילת תרופות מרככות צואה.

טיפול אזורי – ביצוע אמבטיות ישיבה מספר פעמים ביום ( ישיבה במים פושרים למשך עשר דקות 2-3 פעמים ביום, ישיבה במים פושרים לאחר יציאה). שיטת טיפול זו עומדת על כ 50% הצלחה היא תורמת להקלה על הכאב ולהפסקת הדימומים.

משחות מרפות שרירים

קיימות היום משחות המכילות חומרים פועלים שונים אשר גורמים להרחבת כלי הדם והרפיית השרירים הנמצאים מסביב לפי הטבעת. שיטת טיפול זו עומדת על כ-65% הצלחה, שיטת טיפול זו עלולה להיות מלווה בתופעות לוואי שונות כמו: כאבי ראש, סומק ונפילות פתאומיות בלחץ הדם.

התערבות טיפולית של רופא

שיטת טיפול נוספת היא הזרקת חומר בשם בוטוליניום טוקסין אל סיבי הסוגר הפנימי. בוטוליניום הוא חומר אשר גורם להרפייה זמנית של השרירים, כאשר הוא מוזרק אל הסוגר הפנימי הוא גורם להרפייה של שרירי פי הטבעת. הזריקה מרפה את שרירי פי הטבעת לתקופה שנעה בין חודשיים לשלושה חודשים וכך היא מאפשרת לפצע להירפא. שיטת טיפול זו עומדת על כ- 80% הצלחה. שיטת טיפול זו עלולה להיות מלווה בתופעות לוואי שונות כמו: כאב וזיהום באזור ההזרקה, שטפי דם, ואי שליטה על גזים לפרק זמן מסוים. חל איסור על נשים בהריון או על נשים בזמן תקופת ההנקה לקחת את התרופה.

במידה והפיסורה לא מחלימה תוך שישה שבועות היא נחשבת לפיסורה כרונית. במידה וכל שיטות הטיפול הקודמות לא הצליחו קיימת אפשרות של ביצוע ניתוח לטיפול בפיסורה.

כיצד מטפלים בפיסורה באמצעות ניתוח?

ישנן 3 שיטות ניתוח מרכזיות באמצעותן מטפלים בפיסורה:

חיתוך של צידי הסוגר – שיטת ניתוח זו נעשית ברוב המקרים בהרדמה כללית או בהרדמה דרך חוט השדרה, אחוזי ההצלחה של שיטה זו עומדים על 95%. תקופת ההחלמה היא קצרה, המטופלים בשיטה זו דיווחו על ירידה דרסטית בכאבים כבר ביום הראשון לאחר הניתוח. ברוב המקרים ניתן לחזור לשגרה כעבור ימים בודדים. במקרים מסוימים הסוגר נפגע במהלך הניתוח ועקב כך המטופל סובל מאי שליטה על גזים ויציאות לאחר הניתוח, סיבוך זה קורה לעיתים רחוקות וברוב המקרים הוא חולף במהירות.

כריתת הפיסורה – ניתן לשלב את שיטת ניתוח זו עם חיתוך של צידי הסוגר, אך גם ניתן לבצע את שיטה זו בלבד. במהלך הניתוח, הרופא המנתח כורת את אזור הפיסורה בו קיימת דלקת כרונית וכך הוא תורם לריפוי הרקמות הבריאות סביב האזור.

הרחבה של פי הטבעת – בשיטת טיפול זו מרחיבים את פי הטבעת בצורה ידנית או באמצעות שימוש בבלון. שיטת טיפול זו אינה מומלצת לטיפול בפיסורה.

קידום המתלה האנאלי – בשיטת טיפול זו מנתקים רירית אשר נמצאת באזור פי הטבעת ומעבירים אותה קדימה כדי שתכסה את האזור בו נמצאת הפיסורה. זהו הליך ניתוחי מורכב ונוטים להשתמש בו במקרים בהם יש מתח שרירים מוחלש בסוגר.

כיצד ניתן למנוע פיסורה

לא קיימת האפשרות למנוע פיסורה לחלוטין, אך קיימות דרכים להפחתת הסיכויים בצורה משמעותית:

  1. הפחתה בצריכת כמות השומן.
  2. ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע.
  3. יש להימנע מתרופות אשר עשויות לגרום לעצירות.
  4. שתייה מרובה של מים במהלך היום.
  5. הקפדה על תזונה עשירה בסיבים תזונתיים.
  6. הקפדה על היגיינה אנאלית – רחיצת פי הטבעת במים פושרים וסבון לאחר כל יציאה.
  7. במידה והנכם מרגישים את אחד מתסמיני הפיסורה יש לגשת לרופא בהקדם האפשרי.

האם פיסורה היא מחלה מסוכנת?

פיסורה היא אינה מחלה מסוכנת, אך היא משפיעה על אורח החיים של החולה.

יתרה מכך, במקרים מסוימים פיסורה יכולה להיווצר כתוצאה מטחורים, ישנם מחלות קשות יותר מפיסורה והם בעלות תסמינים דומים לתסמיני הפיסורה, צואה כהה או דם בצואה יכולים להיות תסמינים של מחלות מעי דלקתיות ( כמו קרוהן או קוליטיס), סרטן בפי הטבעת, זיהומים, שחפת ועוד.

לכן שימו לב אם אתם סובלים מאחד מהתסמינים הללו, במידה ונתקלתם בצואה כהה מאוד או בדם בצואה יש לפנות לרופא בהקדם האפשרי.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.