בקעים חוזרים ומיוחדים

רופא בודק בקע בגב של מטופלת

בקע (יכול להיקרא גם קילה, שבר, הרניה) הוא בליטה לא תקינה אשר נוצרת כאשר איבר או חלק מאיבר נדחף דרך דופן הבטן אל מחוץ לחלל הבטן ויכול להגיע עד מתחת לעור. בבטן קיימים כל איברי העיכול, רקמת שומן ועוד איברים שונים. כל האיברים הללו מקובעים לדפנות הבטן והרוב הגדול שלהם יכול לזוז במידה מסוימת בתוך חלל הבטן.  בקע בדופן הבטן הוא הנפוץ ביותר, זה הוא מצב שבו תוכן הבטן בולט דרך פגם בחיתולית של דופן הבטן.

אירוע נפוץ אשר יכול לקרות לאחר ניתוח בקע הוא בקע חוזר. בקע חוזר מחייב התייחסות רפואית בדיוק כמו בבקע הראשון. חזרתו של הבקע היא בדרך כלל מאותם סיבות כמו של הופעת הבקע הראשון, חולשה של דופן הבטן ומחלות רקע כגון שיעול כרוני או השמנת יתר הן סיבות לבקע חוזר. ברוב המקרים בקע חוזר מצריך ניתוח כירורגי ייעודי. ניתוח בקע חוזר דומה מאוד לניתוח של בקע ראשוני.

סכנות עיקריות אשר עלולות לקרות בניתוח בקע ראשוני או בניתוח בקע חוזר

  1. חזרתו של הבקע היא סיכון אשר כרוך בכל ניתוח בקע. אך לאחר ניתוח בקע חוזר קיים סיכוי גדול יותר לחזרתו של הבקע מאשר הסיכוי לחזרתו לאחר הניתוח הראשוני. 
  2. המעי נכלא בחלל הבקע ואינו יכול לשוב לחלל הבטן

חולים אשר סובלים מבקע ולא מוכנים לבצע ניתוח לתיקון הבקע לוקחים סיכון, יכול להיגרם מצב בו המעי נכלא בחלל הבקע. כתוצאה מכליאת המעי בחלל הבקע כלי הדם של המעי נלחצים ונפגעת אספקת הדם לאיבר. במידה וכליאת המעי לא משתחררת, החולה יכול להגיע למצב בו מתפתח נמק בדופן המעי וזה הוא מצב המצריך ניתוח חירום. בבקע חוזר הסיכוי שהמעי יכלא בחלל הבקע גבוה יותר מאשר בבקע ראשוני.

ישנם הנחיות עולמיות לתיקון בקע והן מנחות את המטפלים להשתמש ברשת בכל ביצוע של ניתוח בקע ושל ניתוח בקע חוזר. ברוב המקרים הרקמה אשר נמצאת מסביב לאזור הבקע נפגמת ולא ניתן לתקן אותה ובגלל זה המטפל צריך להשתמש ברשת אשר מחזרת את האזורים הפגומים. תיקון באמצעות רשת מפחית את הסיכוי לחזרתו של הבקע.  

במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בכל הקשור לנושא בקעים חוזרים.

סיבות נפוצות לחזרת הבקע

קיימות סיבות רבות לחזרת הבקע לאחר ניתוח ראשוני, הסיבות הנפוצות ביותר הן:

  1. השמנה קיצונית – במקרים של השמנה קיצונית כ-30% מהמטופלים הסובלים מהשמנה קיצונית יסבלו גם מבקע חוזר.
  2. עישון- אצל מנותחים אשר מעשנים באופן קבוע גם לאחר ניתוח בקע ראשוני קיים סיכוי של 30% לחזרתו של הבקע.
  3. תת תזונה – אצל מנותחים אשר סובלים מתת תזונה קיים סיכוי של 40% לחזרתו של הבקע.

גורם נוסף לחזרת בקע הוא נטילת תרופות נגד סרטן ומדכאי מערכת חיסונית למיניהם. 

האם רמת המיומנות של המנתח אשר מבצע את הניתוח משפיעה?

לפי הסטטיסטיקה בישראל ובמדינות אירופה ואמריקה הסיכוי לחזרת הבקע לאחר ניתוח ראשוני הוא בין 15% ל-20% בערך. אך בדיקה רצינית יותר של הנתונים מראה כי אצל מנותחים אשר נותחו על ידי מנתחים כירורגים בעלי התמחות ספציפית לניתוחי בקעים קיים סיכוי של בין 3% ל-5% לחזרת הבקע.

על פי הממצאים הללו ניתן להבין כי למרות הסיכונים הקיימים לחזרת הבקע, מיומנות המנתח היא גורם משמעותי בהחלט אשר יכול להפחית את הסיכויים לבקע חוזר בצורה משמעותית.

מיומנות המנתח הכירורגי וניסיונו יעזרו לו להחליט על הדרך המתאימה ביותר לביצוע הניתוח, בהתאם לבעיה ממנה סובל המנותח.

אילו דרכים מפחיתות את הסיכוי לחזרת הבקע?

שימוש ברשת לביצוע ניתוח בקע מפחית את הסיכויים לבקע חוזר משתי סיבות עיקריות:

  1. ברוב המקרים הרקמה אשר נמצאת מסביב לאזור הבקע נפגעת ולא ניתן לתקן אותה. שימוש ברשת מחזק את האזורים הפגועים.
  2. השימוש ברשת נותן את האופציה לבצע תיקון במתח אזורי נמוך יותר מאשר ביצוע ניתוח ללא רשת, זה הוא דבר אשר מפחית את הסיכוי לחזרתו של הבקע.

סוג ההרדמה בה משתמש מבצע הניתוח

כדי שתהליך ניתוח הבקע יעבור בצורה הטובה ביותר יש צורך בהרפיה כמה שיותר טובה של השרירים. כדי להגיע להרפיה טובה של השרירים מבצעים הרדמה כללית. מידת הערנות של המנותח גם משפיעה על מהלך הניתוח, אפילו אם המנותח מטושטש הוא עדיין משפיע על מהלך הניתוח.

כיום, ביצוע הרדמה כללית הוא תהליך בטוח מאוד והוא בעל הסיכוי הנמוך ביותר לתופעות לוואי מכל סוגי ההרדמה האחרים. במידה ולא קיימת הוראה אשר אוסרת ביצוע הרדמה כללית צריך לבחור בה לביצוע ניתוח הבקע. 

מידע חשוב לפני ביצוע ניתוח לתיקון בקע חוזר

חזרתו של הבקע גורמת להרס של המבנה האנטומי הנורמלי של של הבטן, לכן ניתוח בקע חוזר הוא אחד הניתוחים הכירורגיים המורכבים ביותר. רק במהלך ביצוע הניתוח עצמו מתגלה מצבו האמיתי של האזור המנותח.

המנתח הכירורגי מקבל את ההחלטה על אופן ביצוע הניתוח רק בזמן התהליך עצמו. ברוב הפעמים, ניתוח רגיל לתיקון בקע אינו מתאים והרופא המאלתר צריך לשלב בין מספר טכניקות שונות. המנתח הכירורגי אשר מבצע את ניתוח הבקע החוזר חייב להיות מקצועי ולשלוט בכל הטכניקות לתיקון בקעים. בשל כל הסיבות אשר ציינו בפניכם ניתוח בקע חוזר חייב להיות מבוצע על ידי מנתח כירורגי מומחה בעל ניסיון בתיקון בקעים חוזרים.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.