בקע תבורי ובקע בדופן הבטן הקדמית

בחור חושף בטן עם תחבושת לאחר ניתוח

קיימות כל מיני בעיות בריאותיות, שבכלל קהל הציבור הרחב אינו מודע לקיומן. כמו למשל – בעיות רפואיות של בקע טבורי ובקע בדופן הבטן הקדמית. ועל מנת להיטיב לחקור את מושאי המאמר שלפניכם, נחלק את המאמר שלנו לשני חלקים. בחלק הראשון נסקור בהרחבה את הבעיה של בקע טבורי, ואילו בחלק השני נעמוד על טיבה של בעיית בקע בדופן הבטן הקדמית.

מי שסובל מבקע טבורי, נחשף למצב זה בעוד חלק מן רקמת השומן, או לחלופין חלק מן המעי נכנס דרך האזור שסמוך לטבור, דחף אותו דרך נקודה מוחלשת בדופן הבטן שמסביבו. תופעת הבקע הטבורי האמתי מתרחשת בקיומו של מום בדופן הבטן הקדמית, שמצויה בבסיס של הטבור. המלים הרניה, כמו גם בקע, משמעותם קרע או פגם בתוך השכבה החזקה של הדופן, אשר מכונה חיתולית. דרך הדופן נכנס האיבר ישירות לשכבה מוחלשת, שנמצאת בדרך כלל מתחת לעור.

אנו ממש מעוניינים שתקפידו על קריאה בעיון של תחילת המאמר ועד לתומו. תוכלו לגלות, למשל – שהבקע הטבורי מאוד שכיח בקרב תינוקות, אבל בלי כל קשר, הוא יכול אף לתקוף את המבוגרים. חרף העובדה שהבקע הטבורי מאפשר טיפול בלי כל בעיה, הוא עשוי להפוך לתרחיש חמור, במצבים נדירים.

הנטייה להיווצרות של בקע בדופן הבטן הקדמית הינה אינדיבידואלית, משמע – אי אפשר לחזות זאת מבעוד מועד. מדובר אודות מצב מאוד שכיח, והוא יכול לתקוף את כל המינים, אף נשים והן גברים, בלי קשר לגיל הכרונולוגי שלהם.

מה הסימפטומים של בקע טבורי?

למי שאינו מכיר את התופעה הזאת, נסביר מיד, כי בקע טבורי נראה בדיוק כמו גוש בטבור. הוא יכול להיות יותר ברור בזמן שהתינוק משתעל, מגהק, צוחק, עושה את צרכיו או בוכה, וכיוצא בזאת. כאשר הילד שוכב במצב של רגיעה, הגוש בטבור עשוי להתכווץ. התינוקות לא סובלים בכלל מכאבים, אך מבוגרים עלולים לחוש בכאבים או בחוסר נוחות במידה והבקע בטבור גדול למדי. הסימפטומים הנפוצים ביותר של הבקע הטבורי, שעם הופעתם עליכם להגיע לרופא המטפל, הם כדלקמן –

– כאשר הבליטה הפכה למקום שגורם לכם לכאבים עצומים.

– באם אתם מרבים להקיא, ומבחינים בבליטה בטבור.

– באם הבליטה מתנפחת, והצבע שלה דוהה.

– במידה ואם בעבר יכולתם לדחוף את הבליטה באופן שטוח כלפי הבטן שלכם, אך כעת אינכם מסוגלים לעשות אותה מבלי להרגיש כאבים, או רגישות ניכרת.

מה זה בכלל בקע טבורי?

הנה כמה עובדות שכדאי שתדעו על בקע טבורי

  • הבקע הטבורי מאוד שכיח בקרב ילדים צעירים או בקרב תינוקות, אבל האחוזים המדויקים לא ידועים, בשל העובדה שבהמון מצבים לא מדווחים על בעיה זאת, מכורח היותה יכולה להיפתר כפי שבאה, בלי כל נחיצות של טיפול רפואי.
  • הבקע הטבורי שכיח ביותר אצל תינוקות פגים. עד לכשבעים וחמישה אחוזים בקרב היילודים שנולדו במשקל מועט מקילוגרם וחצי חוו את הבקע הטבורי.
  • בעת התפתחות העובר ברחם אמו, חבל הטבור שלו יעבור דרך הפתח של דופן הבטן. הוא עשוי להיסגר מאוד מהר בתום הלידה.
  • השרירים אינם אטומים באופן תמידי לגמרי, ומותירים נקודה מוחלשת, אשר דרכה עשוי לדחוף הבקע הטבורי ביתר שאת.
  • במרבית המצבים, הבקע הטבורי שחל על התינוקות נאטם כמו שהגיע בגילאי שלוש עד ארבע שנים. במידה והבקע הטבורי לא עבר עד שהתינוק הגיע לגיל ארבע, יש להניח, שההמלצה הגורפת של הרופא תהיה לעבור הליך כירורגי.
  • הבקע הטבורי בקרב מבוגרים מתרחש כאשר הם סובלים מעודף משקל קליני, בעלי שיעול כרוני, או כאשר הם מרימים משאות כבדים למדי. נשים שעברו הריונות מרובים בעלות סיכון מוגבר לפתח בקע טבורי.

מה זה בכלל בקע בדופן הבטן הקדמית באופן ספציפי?

בקע בדופן הבטן הקדמית הוא מעבר של חלק או של איבר שלם דרך מום בדופן הבטן אל מעבר לחלל הבטן, עד שהוא מתיישב מתחת לעור החולה. יש בבטן איברים של רקמות השומן, של מערכת העיכול, ועוד איברים. כל הללו מתקבעים אל הדפנות של הבטן הקדמית, ומרביתם יכולים להתנייד בתוך חלל הבטן. דפנות הבטן מורכבות מכל מיני שכבות של רקמות, כמו למשל – שכבה שומנית ועור, קרום של הבטן, רקמות חיבור איתנות, שרירים ארוכים ונרחבים, וכיוצא בזה.

הבקע בדופן של הבטן הקדמית נחלק לשני סוגים של בקעים, כאשר את התוכן שלהם אפשר להשיב. בבקע שאי אפשר להחזיר, עשוי להסב לכליאה בחלל החיצוני של המעי, שלא מהווה חלק אינטגרלי מן המקום הטבעי של הבטן. מתרחשת כליאה של לולאות המעי ואי אפשר לבצע מעבר שפיר של התוכן למערכת העיכול, מה שמסב לחסימה של המעיים.

אחר כך הנוזלים ותוכן המעי יצטברו בתוך לולאת המעי בטרם חסימתה, והלחץ יגבר בתוך השק של הבקע, לחץ שיסב ללחץ על גבי כלי הדם הוורידיים ועל גבי הלימפה, מה שיביא להפיכת הדופן לבצקתית. עם הגברת הלחץ, החסימה התוך ורידית תתגבר, כמו גם הבצקת של דופן הבטן הקדמית, אשר קודם כל יסבו לבעיה של זרימת הדם העורקי, ואז לחסימה של זרימת הדם העורקי.

תרחיש שכזה נקרא אף בקע חנוק, ועשוי להיגמר בקיומו של נמק של לולאת המעי שנכלאה בהתנקבות של המעי, בזיהום רב מערכתי, ובדלקת חריפה בקרומי הבטן. בלי קבלת טיפול רפואי מידי, המטופל פשוט ילך לעולמו.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.