חוסר שליטה על הסוגרים – איך ניתן לטפל?

בחורה אוחזת באיזור איבר המין עקב חוסר שליטה בסוגרים

כאשר אנחנו מאבדים שליטה על איבר מסוים בגופנו זה מיד מכניס אותנו ללחץ, אותות המצוקה מגיעים למוח שלנו ומשם כל ה"נורות" האדומות מתחילות להידלק וקוראות לעזרה מידית. מאחר שנולדנו עם מנגנון אינסטינקטיבי מובנה שגורם לנו תמיד להיות בשליטה, במקרים בהם חווים חוסר שליטה על הסוגרים בגוף, המנגנון הזה נפרץ ולכך השלכות גם בפן הרפואי כמובן אך גם בפן הפסיכולוגי.

אין במה להתבייש והגיע הזמן לדבר הבעיה

במשך עשרות שנים אנשים משני המינים, נשים וגברים כאחד. תמיד הרגישו את הבושה לדבר על חוסר שליטה בסוגרים. על אף ששני המינים יכולים לסבול מבעיה זו. נשים כמובן תמיד ירגישו את הבושה לדבר על זה.

נשים יכולות לחוות חוסר שליטה בסוגרים בזמנים של הריון ולאחר לידה. כמובן שגם גברים יכולים לחוות את החוסר שליטה בסוגרים בזמנים שונים כמו לאחר מחלה כלשהי. למרות תחושת הבושה והאי נעימות לדבר על הבעיה, יותר ויותר אנשים נפתחו מול הרופא המטפל שלהם כאשר אלו הפנו אותם לרופאים מומחים בתחום האורולוגיה או הפרוקטולוגיה.

פרוקטולוגיה, מהי? ומה הקשר לחוסר שליטה בסוגרים?

פרוקטולוגיה היא ענף ברפואה שעוסק בבעיות הקשורות באזורים של פי הטבעת, של המעי הגס, הרקטום ורצפת האגן. רקע של רופאים מענף זה הוא עשיר בכירורגיה שכן הם מבצעים לעיתים תכופות ובהתאם לבעיה, ניתוחים פרוקטולוגים.

ניתוחים פרוקטולוגים נובעים ממצבים רפואיים שונים כמו למשל – חוסר שליטה בסוגרים שעלול להוביל לדליפת צואה, טחורים, סדקים עוריים בפי הטבעת, בעיה כרונית של עצירות ועוד. מדובר במצבים לא נעימים, בלשון המעטה וכמובן שכל אלו גורמים לחוסר ביטחון ולחוסר נעימות אצל האדם שסובל מבעיה רפואית כזאת.

אז מה עושים? איך מטפלים בחוסר שליטה בסוגרים?

בעולם שלנו, שהוא כל כך פתוח ומפותח וישנם רופאים מצוינים שיכולים לעזור לנו בכל תחום ובפרט בתחום הפרוקטולוגיה, אין סיבה לסבול ולפחד לדבר על הבעיה או לא לצאת מהבית ולסבול מאיכות חיים ירודה בשל סיבות רפואיות.

אין סיבה לסבול משום שישנם פתרונות מצוינים. חלקם יהיו פתרונות בעזרת משחות, תרופות ועוד ואם אלו לא הובילו לשינוי המיוחל והרופא הפרוקטולוג המטפל יבחין שבעזרת ניתוח פרוקטולוגי ניתן להקל או לפתור את הבעיה יש לעשות זאת בהדקם ויפה שעה אחת קודם.

האם חייבים לעשות ניתוח פולשני ?

תחום הפרוקטולוגיה הוא כאמור תחום שנוגע בכל הקשור לאיברים רגישים מאוד בגוף האדם. לעיתים עולה הצורך בניתוחים פרוקטולוגים בהתאם למצב בריאותו של האדם הסובל ובהתאם לחומרת הבעיה. כאשר מגיעים לשלב האבחנה שהולכים לקראת ניתוח, צריך להבדיל בין שני סוגים של ניתוחים בתחום זה:

  • ניתוח "פתוח" – מדובר בניתוח פולשני עם הרדמה כללית. ניתוח כזה טמון בחובו החלמה של כמה ימים ארוכים ועד שבועות. לעיתים לאחר ניתוח כזה עולה החשש מפני זיהום שיכול להתפתח באזור המנותח ולהוביל לסיבוך. כמו כן לעיתים הוא ילווה בכאבים למשך כמה ימים. ניתוח כזה יגיע לאחר שהרופא המטפל ניסה לתת מענה לבעיה בדרכים אחרות לפני כן.
  • ניתוח זעיר פולשני – מדובר בניתוח פשוט וקל יותר מבחינת המטופל. בניתוח מסוג זה ברוב המקרים תינתן למטופל גם כן הרדמה מלאה או חלקית, זוהי כבר החלטת הרופא המטפל ובהתאם לסוג הניתוח ובהתאם למצב בריאות של המטופל.

בכל מקרה של החלטה לבצע ניתוחים פרוקטולוגים יילקחו בחשבון מכלול של קריטריונים לביצוע פעולת הניתוח. זיהוי הבעיה וניסיון לפתור אותה בעזרת משחות תרופות ועוד. גיל המטופל, ההיסטוריה הרפואית שלו ועוד. רק לאחר שהרופא הפרוקטלוג המטפל, החליט שניתוח יפתור את הבעיה, כדי לשמוע לעצתו על מנת שניתוח לעיתים תכופות יעזור לשיפור איכות החיים.

האם ניתן למנוע סיבוכים והגעה עד כדי ניתוח?

ברפואה כמו ברפואה וזה תקף לכל תחום ברפואה, ככל שעולים על הבעיה מוקדם כך אפשרויות הטיפול גדולות יותר ויש סיכוי גדול יותר להיפטר מהבעיה מוקדם וללא השלכות לטווח הארוך או הקצר.

הגוף שלנו מתריע כשיש לו בעיה כזאת או אחרת ולכן מאוד חשוב שנקשיב לו ונאבחן את עצמנו. אם אנחנו סובלים מבעיה לאורך כמה ימים והבעיה לא נפתרת, חשוב לגשת לרופא לאבחון ראשוני.

אם וכאשר סובלים מחוסר שליטה בסוגרים, בטח אם מדובר על ימים, חשוב מאוד לפנות לרופא בהקדם ולא להתבייש ולהגיע לכדי הזנחה של הבעיה ועד לביצוע ניתוח פולשני.

לסיכום – לפני הכל פנו לרופא

כאשר קיימת בעיה של חוסר שליטה על הסוגרים, בהחלט מדובר בבעיה רפאית שיכולה לנבוע מכמה סיבות אך לפני זיהוי מקור הבעיה על האדם הסובל להגיע לרופא המטפל ולדבר על כך הוא כמובן ייתן לו מענה מידי כדי לשלוט על מצב זה בשאיפה שזה באמת יעזור ומיד אחרי כן יפנה אותו לרופא מומחה, רופא פרוקטולוג.

הכי חשוב הוא להתגבר על תחושת האי נוחות לדבר על הבעיה עד כמה שזה לעיתים מביך ולא נעים. חשוב לזכור שכיום הרפואה מאוד מתקדמת בפרט בתחום הכירורגי הפולשני ויש המון אפשרויות מגוונות שניתן לעזור לאדם הסובל הן בעזרת תרופות משחות והן בעזרת ניתוחים שונים.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.