כיצד להימנע מניתוחים פרוקטולוגיים

בחורה אוחזת את האגן שלה בגלל כאבים עזים

כירורגיה פרוקטולוגית עוסקת במגוון מחלות ומצבים רפואיים בפלג הגוף התחתון ואזור פי הטבעת. ניתוחים פרוקטולוגים נפוצים נועדו לטפל במצבים רפואיים כמו טחורים, פיסורה ופיסטולה. ההליכים הפולשניים, בדומה לניתוחים כירורגים אחרים  עלולים להוביל לסיבוכים שונים ולתקופת החלמה ממושכת ולכן יש לבצעם רק כאשר אין דרך טיפולית אלטרנטיבית.  במאמר זה נרחיב לגבי ניתוחים הנפוצים כיום בתחום ונדון מתי וכיצד ניתן להימנע מהם.

טיפול בטחורים

הטחורים הם מעין "כריות" בפי הטבעת המכילות בתוכן כלי דם קטנים רבים. יש טחורים חיצוניים הממוקמים בחלק החיצוני של פי הטבעת וטחורים פנימיים הממוקמים בחלק הפנימי של התעלה האנאלית. כאשר הטחורים פועלים באופן תקין הם משפרים את יכולת האטימה של פי הטבעת. הטחורים, כתוצאה ממאמץ בפעילות היציאה, יכולות לזוז ממקומם בפי הטבעת.

כריתת טחורים כירורגית

תזוזה של הטחורים יכולה לגרום לבליטה של רקמות מפי הטבעת. הדבר מוביל לסבל פיזי בעת עשיית הצרכים ואף מעבר לכך ולגרום לדימום ואי נוחות רבה. ניתוחים פרוקטולוגים מהנפוצים כיום הם עבור כריתה של הטחורים.  ניתוח טחורים יכול לכלול, הן את הטחורים הפנימיים והן את החיצוניים בהתאם למיקומם. ההליך מבוצע תחת הרדמה מלאה וההחלמה אורכת כשבועיים.

סיבים תזונתיים ומים

על מנת להימנע מראש מהצורך בניתוח לכריתת טחורים חשוב לאמץ אורח חיים ותזונה המונעת מראש עצירות ויציאות רכות וקלות. תזונה נכונה כוללת סיבים תזונתיים, פירות הדר ושזיפים מיובשים, לצד הקפדה על שתיית מים בתדירות גבוהה. בהקשר זה כדאי לנסות ולהעביר את פעולת המעיים ללאחר הארוחות, בעדיפות לאחרי ארוחת הבוקר.

שינויים התנהגותיים

העברת שגרת היציאות אל שעות הבוקר מומלצת מכיוון שאז התנועתיות של המעי עולה גם באופן טבעי. לצד העברת מועד עשיית הצרכים יש לקצר אותם. התעסקות בטלפון או קריאה בעת הישיבה על האסלה מאטה את קצב הפעילות ותורמת באופן שלילי לאימוץ יציאות רכות ומהירות. גם פעילות גופנית אירובית באופן קבוע מסייעת להסדרת פעילות המעי.

חלופות לניתוח כריתת טחורים

כריתת טחורים בדומה לעוד ניתוחים פרוקטולוגים נוספים הינה פעולה פולשנית, אשר עלולה לגרום לסבל וכאב לאורך תקופת ההחלמה ואף לגרום להשלכות וסיבוכים עתידיים.  מלבד אורח חיים מניעתי מראש ישנם מצבים בהם הטחורים מחייבים טיפול. כיום פותחו שיטות פולשניות פחות לטיפול בטחורים שבמקרים רבים יכולות למנוע את הצורך בניתוח כריתה מלא.

שיטות פולשניות פחות

שיטה כירורגית זעיר פולשניות שכזו היא הליך קשירה ותפירה של כלי הדם אשר מזינים את הטחורים. שיטות נוספות שמאפשרות להימנע מכריתה הן, הסרת הטחורים בלייזר וסתימת כלי הדם באמצעות אנגיוגרפיה של האגן. לא כל שיטה מתאימה לכל מקרה וחשוב להיבדק על ידי מומחה בתחום ולהבין בכל מקרה מה האפשרות הטובה ביותר בהתאם למצב הטחורים.

פיסורה בפי הטבעת

פיסורה היא מצב בו ישנו חתך בעור של פי הטבעת. החתך ממוקם לרוב בדופן האחורית ולעתים בדופן הקדמית. פיסורה יכול לגרום כאבים עזים בפי הטבעת בעת היציאה ולאחריה. אזור פי הטבעת רגיש במיוחד וחתכים במקום מתקשים להירפא באופן ספונטני מכיוון שהיציאות חוזרות ופוצעות את המקום. המקום מתקשה להחלים גם בגלל ששריר הסוגר הפנימי מתכווץ בחוזקה.

ניתוח פיסורה

ישנם מספר סוגים של ניתוחים פרוקטולוגים לטיפול בפיסורה. בניתוח LIS מבוצע חיתוך כירורגי מדויק של שריר הסוגר הפנימי, תוך הרפייתו באופן מידי. סוג אחר של ניתוח כירורגי לטיפול בפיסורה היא כריתת העור במיקום בו נמצאת הפיסורה. הליך מעט פחות פולשני לטיפול בפיסורה  הוא הזרקת בוטוקס לשם שיתוק של שריר הסוגר הפנימי.

מומלץ לבצע הליכים פולשניים מעין אלו רק כאשר ריכוך היציאות והרפיית השריר הטבעתי באמצעים תרופתיים ותזונתיים אינו מצליח.

פיסטולה

פיסטולה הינה מצב בו מתרחש חיבור פתולוגי בין העור והתעלה האנאלית לבין העור. היווצרותה של הפיסטולה לרוב נגרמת מסתימה של בלוטה אנאלית וחסימת המוצא של ההפרשות אשר מובילה לזיהום של הבלוטה. פיסטולה גורמת לאי נוחות, מטרד וסבל בגלל הפרשה הממושכת מהמקום. מלבד הלכלוך של הבגדים התחתונים, פעמים רבות נלווה גם גרד וגירוי של מקום.

ניתוח פיסטולה

ישנם מספר סוגים של ניתוח פיסטולה ובכולם יש צורך לשמר את השרירים הטבעתיים סביב פי הטבעת, על מנת שלא לפגוע ביכולת השליטה ביציאות. כאשר מדובר על פיסטולה אחת אשר נמצאת במיקום קרוב יחסית לעור, יש צורך לזהות את הנתיב של הפיסטולה. בניתוח מסוג זה פותחים את המקום וחותכים את העור שמעליו, על מנת שהפיסטולה תתייבש, תתנקה ותיסגר. 

בגלל הרצון להימנע מניתוחים פרוקטולוגיים פולשניים כמו בניתוח פיסטולה, נעשה כיום שימוש באנרגיית לייזר לריפוי הפיסטולה. בהליך זה נעשה שימוש בסיב גמיש להעברת אנרגיית לייזר דרך תעלת הפיסטולה, על מנת לצרוב את דפנות התעלה.

ניתוח רק בלית ברירה

לסיכום הנושא, במאמר זה התמקדנו בדרכים להימנע מניתוחים פרוקטולוגיים פולשניים עבור טחורים, פיסורה ופיסטולה. כפי שציינו במאמר, אורח חיים נכון סביב פעולות היציאה ותזונה נכונה יכולים למנוע רבים מהמקרים הללו מראש ולמנוע את הצורך בהליך ניתוחי פולשני. גם כאשר יש צורך בניתוח מומלץ לבדוק מהו ההליך הפחות פולשני ולהעדיף אותו במידת האפשר.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.