כיצד להימנע מניתוחי בקע

בחורה תופסת לעצמה את הגב התחתון בגלל כאבים עזים

בקע הוא מצב של קרע במעטפת של הרקמות הפנימית. בקע עשוי להופיע באזורים שונים בגוף ובמרבית המקרים באזור הבטן והמפשעה. בקע מלווה בחוסר נוחות וכאבים עזים ועלול להביל לסיבוכים רפואיים וסיכון חיים של ממש כתוצאה מכליאה של איברים פנימיים בתוך הקרע של הבקע. במאמר זה נסביר מהו בקע, אלו ניתוחי בקע קיימים והאם וכיצד ניתן מראש למנוע את היווצרות הבקע.

בקע מפשעתי

הנטייה להתפתחות בקע מפשעתי מושפעת מפגם מולד שאין לאדם יכולת השפעה לגבי התרחשותו מלכתחילה ואף לא ניתן לטפל בה מראש, טרם התפרצות הבקע בטיפול מניעתי. עם זאת להתנהגות של האדם ולאורח החיים שהוא מנהל ישנה תרומה בהפחתת הסיכויים לבקע. שמירה על משקל גוף תקין מפחית את העומס שמופעל על שרירי הבטן ויכול לסייע מניעתית.

בקע בלתי ישיר

בקע מפשעתי נחלק  לשני סוגים, בקע ישיר ובקע בלתי ישיר. הסוג הנפוץ מבין השניים הוא בקע בלתי ישיר ולרוב הוא מתרחש בקרב מיעוט מתוך אלו שסובלים מהמום המולד. מדובר על  פתח קטן שלא נסגר לגמרי בתעלת המפשעה. עם הגיל ובהתאם לאורח החיים מתרחשת היחלשות של הרקמות בדופן הבטן וכאשר הפתח מתרחב איברי הבטן עשויים לצאת דרך פתח זה.

בקע ישיר

הסוג הנוסף של בקע מפשעתי קרוי בקע ישיר והוא אינו כולל נטייה מולדת או מרכיב גנטי. בקע ישיר מתרחש לאחר היחלשות השרירים של דופן הבטן במיקום שבין תעלת המפשעה לבין מרכז הגוף. בקע נוסף שאינו מולד אלא נרכש הוא בקע פמורלי והוא נוצר כתוצאה מהיחלשות של רקמות במפשעה. הפתח בבטן במקרה זה ממוקם במקביל לכלי הדם המובילים לרגליים.

סגנון ואורח חיים

כפי שציינו, להתפתחות של בקע מפשעתי מרכיב מולד ומרכיב סביבתי התלוי בתזונה ופעילות גופנית. מבחינה תזונתית, תזונה לא מאוזנת ועצירות ביציאות מפעילה לחץ תוך בטני מוגבר שעשוי לתרום להיווצרות הבקע. תזונה מאוזנת ובריאה הכוללת כמות נכונה של סיבים יכולה למנוע לחץ זה. גם עישון יכול לגרום בעקיפין לבקע כאשר הוא גורם לשיעול כרוני חזק.

הרמת חפצים כבדים

מבחינה התנהגותית, הרמת חפצים כבדים מהווה זרז נפוץ להתפרצות בקע. לא תמיד ניתן להימנע מהרמה משקלים משמעותיים, במיוחד בקרב מועסקים במקצועות המחייבים זאת אך ניתן לבצע את פעולות ההרמה בצורה נכונה. חשוב להקפיד על חלוקת משקלים נכונה, חגורות תמיכה ואמצעי זהירות והגנה ולבצע כל הרמה, תוך כיפוף של הברכיים.

ניתוחי בקע

בישראל, מבוצעים בכל שנה אלפי ניתוחי בקע מפשעתי, כאשר מרבית המקרים הם בקרב מטופלים גברים. במקרים רבים, לא מדובר בהליך שתוכנן מראש אלא במצב שבו בקע מפשעתי מתפרץ בפתאומיות ובמצב המכונה, בקע כלוא. מדובר על זליגת איבר אל תוך הבקע כאשר התפקוד התקין של האיבר נפגע. במצבים אלו לא ניתן להימנע מניתוחי בקע וההליך חיוני.

ניתוח חרום

דוגמה נפוצה לבקע כלוא המחייב ניתוח חירום הוא כאשר לולאת המעי כלואה בבקע. מערכת העיכול של המטופל עלולה להפסיק את פעילותה לחלוטין והגוף עלול להגיע להרעלה וקריסה. ניתוח בקע כלוא מבוצעים, בדרך כלל, בניתוח בגישה הפתוחה שהוא מאסיבי ורחב יותר מאשר ניתוח בקע מתוכנן. בניתוח מתוכנן לרוב נעשה שימוש בגישת הניתוח הזעיר.

ניתוח מתוכנן

כפי שציינו, ניתוחי חירום הינם חיוניים ולא ניתן להימנע מהם. ישנם מקרים בהם הבקע מאובחן בעקבות זיהוי התסמינים והכאבים כאשר אין איבר כלוא. מדובר על מצב בו הבקע בולט מתחת לעור ונראה כבליטה תת-עורית נפוחה אשר נוטה לגדול לאחר פעולות מאומצות. בעבר, היה נהוג לחשוב כי אבחון מצב של בקע סרעפתי, גם ללא איבר כלוא, כדאי לבצע ניתוח.

שיטות בהליך הניתוחי

בניתוח המבוצע בגישה הפתוחה, המנתח מבצע חתך לאורך הבטן התחתונה באורך של כ-8-7 ס"מ. כאשר הניתוח נעשה בגישה הלפרוסקופית, המנתח מבצע בין שניים לשלושה חתכים זעירים בגודל 10-5 מ"מ בבטן התחתונה. דרך חתכים אלו הוא מחדיר כבל אופטי עם מצלמה זעירה ואת המכשור הניתוחי אל תוך הגוף ומבצע את ההליך, תוך התבוננות על המסך והפעלת המכשור.

במידה ונגרם דימום מסיבי  או כאשר לא ניתן להגיע אל אזור הבקע עם האמצעים הלפרוסקופיים, יהיה צורך לבצע את ההליך בשיטת הניתוח הפתוח. הניתוח הלפרוסקופי אינו מתאים כאשר מדבר בטיפול בבקעים גדולים ומורכבים. ניתוחי בקע בשיטות השונות מבוצעות בדרך כלל תחת הרדמה כללית.

מעקב במקום ניתוח

כיום ניתן למצוא בנושא גישות טיפוליות שונות. ישנם מצבים שבהם מומחה בתחום עשוי להמליץ לוותר על ההליך הניתוחי ולבצע החזרה למקום של האיברים בלחץ ידני מעבר לבקע. הליך זה מחייב את המטופל להישאר תחת מעקב רפואי, על מנת לוודא בהמשך שמירה על המצב הקיים. אפשרות זו מוצעת בהתאם לחומרת הבקע, כמו גם מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל.

לבדוק את כלל האפשרויות

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בבקע באופן כללי ובדגש על בקע מפשעתי. כפי שציינו, לאדם אין שליטה על הגורם הגנטי המעורב בנטייה לתופעה אך מבחינה סביבתית ביכולתנו להפחית את הסיכויים באופן התנהגותי. בנוסף במאמר הסברנו שבמצב של בקע כלוא מבוצע ניתוח חירום מידי והשאלה לגבי הנחיצות של ניתוחי בקע נוגעת רק להליך מתוכנן לאחר אבחון של התסמינים.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.