מה הגורמים לבקע מפשעתי

תמנה מאויירת של בקע

בשאלה החשובה – מה הגורמים לבקע מפשעתי? נקדים לומר, כי כשרקמה, כמו למשל – חלק מן המעי, בולטת דרך אזור מוחלש בתוך שרירי הבטן שבגוף האדם. היווצרות הבליטה הזאת עשויה להכאיב לכם, בפרט בעת הרמת חפץ כבד, בעת שיעולים או בעת שאתם מתכופפים, או לחלופין בעת ביצוע כל פעולה מאומצת.

ברם, יש המון בקעים שממש לא מסבים לכדי כאבים. בקע מפשעתי לאו דווקא מסוכן, אך הוא משתפר מעצמו, והוא עשוי לגרום לכל מיני סיבוכים, שיאיימו על החיים שלכם.

סביר להניח, כי הרופא שלכם יקדים להמליץ לכם לעבור הליך כירורגי לשם תיקון של בקע מפשעתי, שכרוך בכאבים. הניתוח של בקע מפשעתי הינו מאוד שכיח. ככל שתתקדמו עם קריאת המאמר הזה, תיטיבו להבין את הגורמים לקיומו של הבקע המפשעתי.

סיבות לבקע מפשעתי

קיומו של בקע מפשעתי חל בהיווצרות של בקע בתוך הבטן. בסמוך לאזור המפשעה. בבחינת השאלה – מה הגורמים לבקע מפשעתי? נסביר כי בקע עלול להתפתח כשהרקמות השומניות, כמו גם המעיים, דוחפים החוצה את דופן הבטן, בסמוך למפשעה השמאלית, או בסמוך למפשעה הימנית שלכם. כל תעלה מפשעתית ממוקמת באזור הבסיס של הבטן. לכל בני האדם קיימות תעלות מפשעתיות. בקרב הנשים, כל תעלה הינה מיקום של המעבר אל הרצועה העגולה של הרחם שלהן. בקרב הגברים, האשכים לרוב יורדים דרך התעלה בסביבות מספר שבועות בטרם היציאה לאוויר העולם. במידה ואתם סובלים מבקע במעבר הנ"ל, או בסמוך לו, כי אז תבחינו בבליטה בולטת, אשר עשויה להכאיב לכם בעת תנועה. המון בני אדם אינם ממהרים לטפל בבעיה רפואית שכזאת, בשל העובדה שהבקע מאוד קטן, או שהם לא חווים כל תסמין שהוא. ברם, טיפול רפואי זריז עשוי לעזור למנוע קיומה של עוד בליטה, וכמובן, למנוע קיומה של חוסר נוחות.

כיצד אפשר להקל או אף למנוע מצב של בקע מפשעתי?

חרף העובדה שאין ביכולתכם לדעת כיצד למנוע את גורמי הסיכון הגנטיים של בקע מפשעתי, אפשרי להפחית את הסיכונים לקיומו או את חומרת הבקע. עליכם להתכתב בהצלחה עם הטיפים שיוצגו להלן –

א. כדאי שתעברו ניתוח בקע מבעוד מועד, שעשוי לסייע בריפוי האולטימטיבי של בקע מפשעתי.

ב. הקפידו לשמור על משקל תקין.

ג. עליכם להימנע מלהרים חפצים כבדים מדי.

ד. תבחרו במשטר של תזונה דיאטטית, רוויה בסיבים.

ה. חדלו מיד מלעשן סיגריות. למרות שקל להגיד, אבל הרבה יותר קשה לבצע, אך הרופא שלכם עשוי לסייע לכם בבנייה של תכנית להפסקת עישון סיגריות, שתותאם לכם באופן אישי.

ו. חרף הנאמר כאן, יש סיכוי קלוש לסיכונים, או להישנות של הבקע המפשעתי. סיכונים שעשויים להכיל ריפוי קלוקל של פצעי ההליך הכירורגי או זיהומים שלאחרי ניתוח.

מה התסמינים הידועים של בקע מפשעתי?

אפשר להבחין בבקע מפשעתי בפרט לפי הנראות שלו. הוא גורם לבליטות לאורך כל המקום של המפשעה או של הערווה, שעשויות להיראות בהגדלה כאשר משתעלים או כשעומדים. הבקע המפשעתי יכול להיות מלווה ברגישות למגע, או בכאבים חריפים. יש כל מיני תסמינים ידועים של בקע מפשעתי, כדלקמן –

א.  בקרב הקברים, עלולה להיווצר נפיחות בשק האשכים.

ב.  כאבים רבים בזמן שבו מתכופפים, משתעלים או מבצעים פעילות גופנית.

ג.  תחושות כבדות או מלאות באזור המפשעה.

ד.  תחושה של צריבות.

ה.  כאבים חדים.

איך בוחנים בקע מפשעתי?

בבחינה של השאלה – מה הגורמים לבקע מפשעתי? כי אז יש להבין שאין גורם אחד וחד משמעי לקיומו של הבקע המפשעתי. נקודות חלשות באזור המפשעה, או בתוך שרירי הבטן, נחשבים לגורמים המובילים לקיומו של הבקע המפשעתי. עוד לחץ על אזור המפשעה עשוי, בסיכומו של יום, לגרום לבקע מפשעתי. קיימים מספר גורמי סיכון, שיגדילו את הסיכויים שלכם לסבול מבקע מפשעתי, לרבות –

א. בעיית עצירות במצב כרוני.

ב. עניין של תורשה.

ג. בעת שיעול כרוני.

ד. כאשר סבלתם מקודם מבקע מפשעתי.

ה. באם אתם חולים במחלה שנקראת סיסטיק פיברוזיס.

ו.  באם אתם גברים.

ז. לנשים שנמצאות בתקופת ההיריון שלהן.

ח. לנשים שעוברות לידה מוקדמת מדי.

ט. למי שסובל מהשמנת יתר, או מעודף משקל.

איזה סיבוכים עשויים להתעורר כתוצאה מבקע מפשעתי?

קיימים כל מיני סיבוכים פוטנציאליים לבקע מפשעתי, כתוצאה מן תופעת הבקע המפשעתי. במידה ולא מקדימים לטפל בבעיה, כי אז הבקע המפשעתי עלול להיתקע במקום שלו. בקע שנתקע, או בקע שנכלא, הינו תופעה כשתוכן הבקע נלכד בתוך דופנה של הבטן. במידה והרופא שלכם לא יכול להזיז את הבקע למקומו הטבעי, עשויה לחול חסימה של מעיים, מה שיקשה עליכם בביצוע של פעולות המעיים. חסימה של המעיים עשויה להסב אף לקיומם של תסמינים שונים, כגון – בחילות או הקאות, וכן כאבי בטן.

ברם, לעתים הבקע יכול להיות תקוע, תוך כדי כך שהוא אמון על ניתוק של זרימת הדם לבטן או למעיים, ובשל זאת הרקמות פשוט ימותו. מדובר אודות תרחיש חירום רפואי, שיש בו סכנת חיים ממשית, והוא מחייב צליחה של הליך כירורגי. אף כשלא חל מוות של הרקמות, הבקע יגדל ועשוי להוביל ללחצים באזור של המפשעה שלכם. בקע זה עשוי להיות מלווה בכאבים קשים, בכבדות או בנפיחות בחלק הנ"ל של הגוף שלכם.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.