מה הם אחוזי ההצלחה בניתוח בקע?

רופא משלב ידיים

סביר להניח, כי רבים מבינכם צלחו הליך כירורגי של בקע בשלב כזה או אחר בילדות שלכם. אין מדובר אודות הליך כירורגי קשה או מסובך למדי. למעשה מדובר על הליך פרוצדורלי מאוד פשוט, שלרוב צולחים אותו. שיעורי ההישנות, שבהם חוזרת בעיית הבקע לפקוד את המטופלים שונה בתכלית השינוי בין המנעד הרב של המטופלים שעברו הליך כירורגי של הבקע. מקורות יודעי דבר דיווחו, כי אחוזי הצלחה בניתוח בקע נעים בין תשעים אחוזים ועד לתשעים ותשעה אחוזים של מקרי הצלחה מאוד שכיחים.

כאשר נדרש לתקן את הרשת, בהמון תרחישים, כי אז אחוזי ההצלחה הרבה יותר מועטים לשיעורי ההישנות של הבקע, לעומת תיקוני הרשת. למגינת לבנו, ישנם תיקונים שיכולים להביא לכדי קיומה של שכיחות הרבה יותר גבוהה של סבל מכאבים כרוניים, שעשויים לנוע החל מחמישה אחוזים, וכלה בחמישה עשר אחוזים. מכיוון שאף אחד מכם איננו באמת נביא, ולא יכול לנבא את הגורל שלו, יתכן, חס וחלילה, שתיקלעו למצב שיחייב אתכם לעבור את ניתוח הבקע. על מנת לאמוד את השיעורים של אחוזי ההצלחה מהליך כירורגי של בקע, ולהיות מוכנים לכל מקרה, כדאי שתקראו בקשב רב את המאמר שמוצג לפניכם, למן ראשיתו ועד לתומו.

איך ניתן לשפר את אחוזי הצלחה בניתוח בקע?

המפתח שיביא לשיפור של אחוזי הצלחה בניתוח בקע, בא לידי ביטוי במציאה של מנתח, שצלח המון מצבים של ניתוחי בקע. לרוב, למנתח עם אחוזי הצלחה גבוהים בביצוע של ניתוח בקע יהיו ממצאים מעולים יותר, בלי או עם השימוש ברשת. קליניקות, אשר מציעות שירותי ניתוח בקע, יציעו לכם, לפעמים, מנעד רב של הליכים, אשר יתכתבו בהצלחה עם הצרכים האישיים שלכם. לא קיימת כיום נטייה לנקוט בגישה של "אותו ניתוח מתאים לכל המטופלים" לניתוח בקע, ולפעמים מנתח, אשר עבר התמחות אינטנסיבית לניתוחי בקע, יכול לבצע התאמה מיטבית של היתכנות ניתוח הבקע על פי הצרכים האישיים שלכם בלבד. מרבית המטופלים ברחבי מדינת ישראל עוברים הליך כירורגי של בקע רשת, ונהנים מאחוזי הצלחה מאוד גבוהים. לרוב, מומלץ לכם דווקא לתקן את הרשת שמאחורה, אבל יש מטופלים שיבקשו גישת ניתוח של רשת מקדימה דווקא, כאשר ההחלטה של המנתח תתבסס על ההיסטוריה הרפואית או הניתוחית שלהם. יש מטופלים שיכולים להיות קהל יעד מצוין להליך ניתוחי של תיקון בקע שהוא לא רשת. וכיוצא בזאת.

מה הם שיעורי החזרה של בקע, בתום טיפול?

היעד המוביל של ההליך הכירורגי לבקע כולל מניעת החזרה של הבקע, השבת המטופל לחיי השגרה שלו לאלתר, תוך כדי מזעור חוסר הנוחות שהוא חווה בתום הפרוצדורה הכירורגית, כמו גם ביטול כל השפעה נגטיבית שלאחר הניתוח. יש שפע של סוגי ניתוח, וכל אחד טומן בחובו סיכון כזה או אחר, או מעלות, מה שמוצג כחוסר וודאות משווע בהיבט הקליני, ומקשה על הבחירה בסוג הניתוח. איזון בין כל הגורמים האלו איננו קל, כלל וכלל, אבל הוא אקוטי במסגרת המאמצים להגיע להחלטות רפואיות המיטביות ביותר. יש מטופלים שסובלים מבקע במפשעה שלהם, הם יכולים שלא לסבול כלל מנוכחות של כאב, או להיות בהגבלה באף דרך באמצעות הבקע. בשביל מטופלים שכאלו, שמא אין יידרש בכלל לעבור הליך כירורגי של בקע. התוצאות בשביל מרבית הבקעים הן לרוב טובות יותר במקביל לקבלת טיפול רפואי. זה מאוד נדיר כי בקע במפשעה שב לתקוף את המטופלים, סיכויים של בין אחד לבין שלושה אחוזים, כתלות בסוג הבקע ובעוד גורמים. בקע של חתך בעל נטייה רבה יותר לחזור. בשובו של הבקע, בתום הניתוח, קוראים לזה הישנות, בעגה הרפואית.

שיעורי אחוזי הצלחה בניתוח בקע שנשים בתום תיקון ניתוח בקע של חתך תלויי כמה פרמטרים, שקשורים למצבו הכללי של המטופל, לרבות, למשל השמנה, שמהווה גורם מוביל לסיכוני ההישנות, כל מיני גורמים, כדוגמת – אופי הרקמה, או טכניקות כירורגיות, גודל הפגם של הבקע, כאשר בעוד הוא גדול למדי, קיימים סיכונים רבים יותר של הישנות הבקע, האם כבר תיקנו את הבקע, כי הישנות של בקע מעלה את הסיכוי להישנות שלו כשיתקנו אותו עוד פעם, וכיוצא בזה. שיעורי אחוזי ההצלחה של הישנות של בקע במפשעה נעים בין אחוז אחד, לבין שלושה אחוזים, כאשר חמישה אחזים ועד לעשרה אחוזים בבקע שבבטן, וכן עשרה אחוזים וכלה בחמישה עשר אחוזים בבקע של הסטומה. בשביל בקעים יותר מסובכים, שיעורי אחוזי ההישנות של הבקע הם בין עשרה אחוזים לבין עשרים אחוזים, כתלות באופי הבקע ובכל מיני משתנים אחרים. בהתאם למנעד רב של מחקרים שבוצעו בתחום, התגלה כי תיקון, למשל, של בקע במפשעה שחזר כפוף לסיכונים הרבה יותר קבועים שהמצב יחזור. וכן בקע במפשעה דו צדדי כפוף לסיכויי הישנות רבים יותר, לעומת בקע במפשעה חד צדדי. סיכונים גבוהים שכאלו יכולים לנבוע מכל מיני תופעות אנטומיות.

מה יקרה כשלא תעברו ניתוח בקע?

במידה ולא תעברו את ניתוח הבקע, הפרוגנוזה שתקבלו תלויה במצב הבקע שלכם. שמא בכלל לא יידרש לעבור טיפול רפואי בבקע קטן למיד, שלא סימפטומטי, בפרט באם הנכם לא קהל יעד מוצלח, בלשון המעטה, לעבור הליך כירורגי של בקע. יתכן שאתם לא תהיו מועמדים לעבור הליך כירורגי של בקע במידה ואתם סובלים מבעיות בריאות וניכרות, שעשויות להפוך את ההליך הכירורגי הזה למאוד מסוכן עבורכם. מרבית הבקעים יכולים להתפוגג שבאו. בקע שבהתחלה הגיע בלי כל תסמין, עשוי להימצא ולהפוך למלווה בהמון כאבים, ולשדר חוסר נוחות עם חלוף הזמן. כאשר בקע לא מטופל על ידי הליך כירורגי מתאים, יש סיכון קלוש לבצע תיקון שלו בהליך כירורגי שאינו מתוכנן מראש, לכורח המציאות.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.