מורסה בפי הטבעת (מוגלה)

בחורה מחזיקה את האגן עם שתי הידיים שלה בגלל כאבים

לא כולכם בוודאי מבינים לגמרי את הנושא של מורסה בפי הטבעת מוגלה. מדובר אודות חיבור בין העור שעל יד פי הטבעת, לבין הרירית בחלק מאחור של התעלה האנאלית, שאיננו תקין. במרבית מן התרחיש, הדבר נגרם כתוצאה מהיווצרות של אבצס, הווה אומר, אוסף של מוגלה, אשר התפתח בתוך התעלה האנאלית שבגוף של הפציינט. המוגלה עשוי להתנקז על ידי יצירה של ניקוז בעוצמה חזקה,  באופן עצמוני, או לחלופין באמצעות הליך כירורגי. מורסה בפי הטבעת חלה בעוד הנתיב שנוצר בעזרת המוגלה בדרך לפני העור בגוף נותר במצב פתוח. הצלחנו לבלבל אתכם. אל תיראו. מאמר זה ישפוך אור על כל הנושא, ויעמוק בדיון אודות מורסה בפי הטבעת מוגלה.

מה כרוך בתהליך ההחלמה של ניתוחי מורסה בפי הטבעת מוגלה?

במידה שאתם סובלים מתופעה של מורסה בפי הטבעת מוגלה, סביר מאוד להניח, כי הרופא שלכם ימליץ לכם לעבור הליך כירורגי בפי הטבעת. אין כל בעיה לחזור ברוח איתנה לחיי השגרה כבר במהלך יום הניתוח, מקסימום למחרת. תידרשו לנוח מספר ימים, להמעיט בהליכה, וזאת על מנת לתמוך בתהליך ההחלמה שלכם. תוכלו לשוב למקום העבודה הקבוע שלכם כאשר תצליחו להתנייד באופן חופשי ומשוחרר למדי.

בדרך כלל, לוקח לפצע להבריא לגמרי כמה שבועות ספורים, ואולי תתבקשו להצטייד פדים עד אשר תחלימו לחלוטין. הקפדה על פעילות גופנית קבועה, באופן סדיר, עשויה לסייע לכם לשוב לחיי השגרה, שאתם כה אוהבים אותם, כמה שיותר מהר. לפני שתתחילו בכל פעילות גופנית, תתייעצו עם הרופא שניתח אתכם. מרבית בני האדם מתאוששים כליל ועשויים לשוב לפעילות היום יומית שלכם. קומץ מזערי של בני אדם עשוי לסבול מהישנות של הבעיה.

מה המעלות של ניתוחי מורסה בפי הטבעת מוגלה?

המעלות הכי משמעותיות של ניתוחי מורסה בפי הטבעת מוגלה, באות לידי ביטוי בכך שלא תסבלו יותר מכל כאבים, כמו גם מכל זיהומים.

איזה תרחישים בעייתיים עלולים לקרות אחרי ניתוחי מורסה בפי הטבעת מוגלה?

התרחישים הבעייתיים ביותר שעלולים לקרות אחרי ניתוחי מורסה בפי הטבעת מוגלה, הינם, למשל, בריחת שתן, כאבים בלתי נסבלים, רטט בחלוף רוחות, או יציאות שאינן רצוניות, דימום, זיהום של מקום הניתוח, קשיים בהטלה של שתן, תגובות אלרגיות לתרופות, לציוד או לחומרי הניתוח, ולבסוף – צלקות שאינן יפות, בלשון המעטה בעור.

האם יש אופציות אחרות, מלבד ניתוחי מורסה בפי הטבעת מוגלה?

לצורך העניין, נגיד בפה מלא, כי מרבית המורסות בפי הטבעת לא יכולות להירפא, במידה ואין מתבצע הליך כירורגי ספציפי ומותאם לבעיה שממנה סובל החולה.

מה כוללים בכלל ניתוחי מורסה בפי הטבעת מוגלה?

הניתוחים של מורסה בפי הטבעת מוגלה, כוללים, בין השאר, ניתוח תוך כדי הרדמה כללית, למרות שישנה אופציה לבחור בכל מיני שיטות של הרדמה. הפעולה הכירורגית נמשכת, לרוב, בין רבע שעה לבין חצי שעה. על מנת להפחית את הסיכונים של בריחת שתן, הטיפול הרפואי יכול לכלול כמה פעולות שנמשכות כמה חודשים.  סוג ההליך הכירורגי ייקבע על פי מיקום המורסה.

במידה והמורסה ממוקמת מחוץ לחלק התחתון של שרירי הסוגר, או שהיא חוצה אותם, המנתח יקדים לחתוך אותה, ויותיר את המורסה פתוחה, על מנת שיהיה באפשרותו להביא לכדי החלמה מהירה ביחד עם רקמה בריאה יותר. במידה ולמורסה יש כבר המשכיות דרך החלק העליון של שרירי הסוגר, כי אז המנתח יכול, בתור חלופה, למקם תפר ספציפי במורסה, על מנת לאפשר למוגלה להתנקז באופן קל יותר. המורסה יכולה להתאים לטיפול עם דבק מסוים, פקקים או קליפסים שיש בהם רקמה של מעי מחזיר. כמו כן, במידה והמורסה כבר הגיע אל שרירי הסוגר, שמא תידרשו לעבור קולוסטומיה זמנית, למרות שאין מדובר על מצב שכיח.

לפי מה מחליטים על סוג ניתוחי מורסה בפי הטבעת מוגלה?

קיימים כל מיני סוגים של הליכים כירורגיים, כדי להסיר מורסה בפי הטבעת מוגלה. סוג הניתוח, שכל אחד, עד כמה שניתן, מעוניין לצלוח, תלוי בהחלטה סינרגית של המטופל ביחד עם הרופא בהינתן המיקום המדויק של המורסה, למשל – מתחת לשריר הסוגר, הרופא יותיר  את הפצע באופן פתוח לשם ריפוי אינטנסיבי של הרקמות. או כאשר המורסה נמצאת דרך שריר הסוגר, כי אז הרופא המנתח יניח סוג של תפר ספציפי על גבי המורסה, על מנת להיפטר מהמוגלה, ובמידה והמורסה נמצאת מעל גבי שריר הסוגר, כי אז הרופא המנתח ינקוט בשיטת של ביצוע חתך בתוך שריר הסוגר. חרף העובדה כי קיימות אלטרנטיביות שונות בנמצא, כגון טיפול בטחורים בלי כאבים, הדבר קשור לחומרת המצב הנוכחי של המטופל.

לאיזה סיבוכים יש לצפות בתום ניתוחי מורסה בפי הטבעת מוגלה?

יש כל מיני סיבוכים שעלולים לצפות להם בתום הליך כירורגי לטיפול של מורסה בפי הטבעת מוגלה. נראה כי מרבית בני האדם לא מושפעים מסיכונים פוטנציאליים של הליך כירורגי שכזה. ברם, קיימים סיכונים פוטנציאליים, כאלו ואחרים, בכל פעולה כירורגית, באשר היא.

היתכנות התוצאות עשויה להיות מלווה בתופעות לוואי כתוצאה מהרדמה מלאה, או זיהומים ודימומים, ובמקרים חריגים יותר להיווצרות של קרישי דם. בשל כך, על מנת להימנע ממקרים קיצוניים של היווצרות קרישי דם בוורידים של הרגליים, המנתח ייעץ לכם להצטייד בגרבי דחיסה בתום הניתוח. זאת ועוד, תקבלו אף תרופה כנגד היווצרות של קרישה, או זריקה, על מנת להימנע, בכל מחיר, ממצב של קרישת דם, שממש אינה מחויבת המציאות. 

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.