ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים

תמונה מאוריית של כיס המרה

יש ניתוחים שאף אחד מעולם לא שמע עליהם. עם יד על הלב, שמעתם פעם על מי שעבר ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים? מישהו שקרוב אליכם? סביר להניח שממש לא. ולכן, מה הפלא שאין לכם צל של מושג במה דברים אמורים. ובשל כך התכנסנו פה היום, כדי למלא לכם את החסך בידע כה חשוב, בבעיה טריוויאלית, שעלולה לפקוד אתכם בשלב כזה או אחר של החיים שלכם. נתחיל בהסבר כללי, מה זה בכלל כיס המרה, לטובת מי מבינכם שאינו יודע.

ובכן, כיס המרה מהווה איבר בגוף האדם, אשר אוגר את המרה, על מנת שיתאפשר לכם לעכל שומנים. יש מצבים שבהם עשוי כיס המרה לפתח דלקות כאלו ואחרות. במצבים מסוימים, אין כל ערך לתרופות ולטיפולים המסורתיים של הרפואה המודרנית, ויש לעבור ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים. כדאי שתמשיכו לקרוא, כדי שאם מישהו בחברתכם ידבר על הנושא, תפגינו בקיאות בחומר, ולא תיראו מנותקים מהמציאות לגמרי.

איזה סיכונים מלווים ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים?

נתחיל בכך, שכל הליך כירורגי מלווה במידת מה של סיכונים. יש סיכונים ידועים של הרדמה כללית. לעולם לא יודעים איך מטופל יגיב לחומרים של ההרדמה הכללית, ולעתים עלולות להיות תגובות קיצוניות, שממש מסכנות חיים. אבל נחזור לעצם העניין, הסיכונים שטומנים בחובם ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים, אינם רבים יתר על המידה, ולמעשה מצאנו, על פי עדויות מחקריות, רק ארבעה סיכונים פוטנציאליים מניתוח שכזה. ואלו הם הסיכונים, בסדר רנדומלי –

  1. תיתכן פגיעה קלה עד חמורה בדרכי המרה.
  2. קיים פוטנציאל די הגיוני של פגיעה במעי הדק, כמו גם של פגיעה במעי הדק.
  3. ישנה אפשרות של יצירת בקע במקום שחותכים במהלך הניתוח הזה.
  4. ולסיום, תיתכן אצירת הטלת שתן.

לעומת ניתוחים אחרים, רמת הסיכונים מניתוח זה הינה מזערית למדי, ורב התועלת אל מול ארבעת הסיכונים האפשריים, שלא כל מטופל אמור לחוות אותם, ויש מטופלים שצולחים את הניתוח הזה בלי כל תופעת לוואי, ונהנים מאיכות חיים חדשה ומיטבית יותר.

מה הפרוצדורה של ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים?

לטובת מי שאין לו מושג ירוק, מה הפרוצדורה בכלל של ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים, נשמח להבהיר. ובכך, בתהליך של ניתוח זה, המנתח יסיר את כיס המרה של המטופל, באמצעות מכשירים מתקדמים ומדויקים, דרך ביצוע חתך מזערי בטבור, או במידת הצורך, מספר חתכים קטנים. לאחד מן המכשירים, שבהם ישתמש המנתח, תוצמד מצלמה זעירה מאוד, אשר המנתח יכול באמצעותה לצלם במשך ההליך הכירורגי תמונות בתוך הגוף, על מנת שמהלך הניתוח יהיה יותר ברור לו.

כנגד איזה מחלות ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים יכולים לעזור?

נתחיל עם האמירה הנוקבת, שלאורה ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים הפכו לשם דבר ולנורמה בחדר הניתוחים, נוכח הסגולות הרבות, ואחוזי ההצלחה הניכרים שהם טומנים בחובם. אפשר לטפל באפקטיביות מרובה במגוון נרחב של בעיות בכיס המרה, על ידי פרוצדורה ניתוחית שכזאת, ונציג בפניכם כעת את המחלות שאפשר "פשוט לנצח אותן", הסכיתו וקראו בקשב רב את המוצג פה לפניכם –

  1. אבני מרה.
  2. מחלות בדרכי המרה.
  3. דלקות בכיס המרה.
  4. דלקות בלבלב, או לחלופין מחלת הצהבת, כן, היא ממש לא נכחדה מהעולם.

הבשורה המשמחת, כי המנתחים כיום מבצעים ניתוחים שכאלה במנעד רב של אפשרויות טיפול, לרבות – הליכים כירורגיים לפרוסקופיים או רובוטיים. כאשר מובאת בחשבון ההיתכנות לבצע ניתוח לפרוסקופי, כי אז המנתח משתמש בטכנולוגיה מתפתחת, שאין שניה לה, אשר מעניקה לו נקודת מבט פנימית, שאינה מחייבת לחתוך את המטופל בחתכים עמוקים וגדולים למדי. ניתוח כזה עושה שימוש במצלמת וידאו קטנה, שמאירה את הרקמה הפנימית, ומספקת תמונות וידאו למוניטור, בו יכול המנתח לצפות, להדריך ולצלוח את הפרוצדורה הכירורגית.

למה כדאי לעבור ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים?

קיימות המון סיבות שתומכות במעבר של ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים. חלקן ברורות מאליהן, וחלקן הרבה פחות. מכיוון שאיננו יודעים אם אתם מודעים לכל הסיבות הללו, נציג כעת לפניכם את הסיבות החשובות ביותר, כדלקמן –

  1. נתחיל מהסיבה החשובה ביותר, לאורה מדובר על ניתוח שמקפידים לבצע בו רק חתכים זעירים, תוך כדי שימוש בטכנולוגיה הכי מתקדמת, על מנת להגיע לתוצאות רצויות, הרבה יותר מהשיטות הניתוחיות שהיו נהוגות פעם בעולם הכירורגיה של כיס המרה.
  2. מי שעובר ניתוח שכזה, צפוי להחלים מאוד מהר, ולשוב לאורח החיים השגרתי שלו.
  3. מדובר אודות תקופת אשפוז בבית חולים מאוד מועטה.
  4. הסיכוי שהפצעים יזדהמו הוא קטן ביותר.
  5. ידועה כמות מועטה ביותר של סיבוכים כתוצאה מניתוח כזה.
  6. מיעוט של צלקות, כאשר לרוב בכלל אין כל עדות לצלקות מהניתוח הנ"ל.
  7. הניתוח כרוך בכאבים מינוריים, שכל כדור אקומול יכול לפתור אותם בנקל.
  8. בתום הניתוח יחווה המטופל חוסר נוחות מעטה ביותר.
  9. תוצאות קוסמטיות במיטבן.
  10. פחות דם יורד.

מה המחקרים מעידים על ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים?

על פי המון מחקרים שבוצעו בתחום, נמצא כי ניתוחי כיס מרה זעירים פולשניים בעלי התוצאה המוצלחת ביותר, שאינה יכולה להתחרות בכל שיטת ניתוח מסורתית אחרת. עוד נמצא, כי בניתוח זה, כאמור לעיל, מבצע המנתח חתכם ממש זעירים, ועושה שימוש בטכנולוגיה הכי עדכנית, וזאת על מנת להשיג תוצאות מיטביות, שאי אפשר להשיג באף שיטה אחרת של ניתוחים בכיס המרה.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.