ניתוח בקע בגישה פתוחה

איור של בחורה עם בקע בבטן התחתונה

בקע טבורי הינו סיטואציה בה נוצר סוג של "שק" בחלל הבטן המאפשר זליגה של איברים פנימיים לתוכו. אמנם הבקע עצמו אינו מהווה כל סכנה אך זליגתם של האיברים עלולה להיות מסוכנת מאוד במיוחד כאשר מדובר במעי הדק מכיוון שהאיבר הכלוא ב"שק" עלול שלא לקבל את הדם לו הוא זקוק מה שיכול להוביל למצב של נמק מסכן חיים. על מנת להתמודד עם בקע טבורי יש לבצע ניתוח פשוט אשר מטרתו לסגור את הדופן של הבטן ובכך לחסום את זליגתם של האיברים אל תוך ה"שק".

בקע טבורי- איך זה קורה?

לבטן שלנו ישנו קרום אשר תפקידו לשמור ולהגן עליה, כמו כן הוא שומר על כל האיברים הפנימיים שיישארו במקומם ולא יזוזו. במקרים מסוימים בהם קרום הבטן מזהה בדופן נקודה מוחלשת הוא עובר אותה ויוצר מעין המשך לחלל הבטן, שלוחה נוספת שלה. כלפי חוץ הדבר נראה ככיס אשר בולט החוצה. לתופעה זאת קוראים בקע או בשם נוסף- הרניה. ישנם שני סוגים עיקריים של בקע טבורי:

  • בקע מולד- במקרים ספציפיים, לאחר הלידה, נוצר בקע בעקבות התאחות לא נכונה ותקינה של אזור חבל הטבור. במקרים מעין אלו הבקע יחלוף ללא כל טיפול רפואי אך בעקבות החשש לזליגתם של האיברים הפנימיים אל תוך החלל שנוצר מומלץ להיות במעקב אחר התופעה.
  • בקע נרכש- לרב בקע מסוג זה מופיע בקרב מבוגרים בגילאי 30 עד 40 וזאת בעקבות היחלשות טבעית של השרירים. 

דרכי הטיפול בבקע טבורי

הדרך הטובה ביותר לטפל בבקע טבורי היא ללא ספק ניתוח. כיום קיימות שתי דרכים עיקריות לניתוח מסוג זה, הרי הן מוצגות לפניכם:

  • ניתוח בקע בגישה הפתוחה- שיטת ניתוח זאת הייתה השיטה המקובלת ביותר בעבר. שיטה פתוחה הינה שיטה כירורגית בה נעשה חתך לרוחבה של הבטן . לאחר החיתוך המנתח יכניס את שק השבר אל מקומו הטבעי בחלל הבטן. לאחר מכן בעזרת רשת סינטטית ייסגר החור אשר נוצר בחלל הבטן וכן יקבע במקום את השק שנוצר על מנת שלא תהיה תנועה נוספת. בסיומו של התהליך החתך היזום ייתפר וייסגר חזרה. אין ספק כי מדובר בניתוח לא נעים אשר דורש זמן החלמה לא מועט.
  • ניתוח בשיטה זעיר פולשנית- ניתוח מסוג זה הפך לפופולרי מאוד בשני האחרונות. במהלך ניתוח מסוג זה מוחדר כלי אבחון אל תוך חלל הבטן אשר למעשה מבצע את כל הפעולה הכירורגית וזאת מבלי לבצע כל חתך יזום. שיטה זאת נחשבת ליעילה כיוון שהיא מקטינה זיהומים ומאפשרת החלמה מהירה יותר.

מהי שיטת הניתוח המומלצת ביותר?

שתי שיטות הניתוח הינן שיטות יעילות מאוד ולכל אחת מהן יתרונות משלה. הצלחתו של הניתוח אינה תלויה תמיד רק בסוג הניתוח הנבחר אלא גם ובעיקר במיומנות של המנתח. שתי השיטות הינן שיטות בטוחות ויעילות מאוד. חלק מההבדלים העיקרים בין סוגי הניתוחים הינם במשך זמן הניתוח עצמו וכן במשך תהליך ההחלמה. בעוד ניתוח פתוח הינו ניתוח קצר האורך כחצי שעה, ניתוח זעיר פולשני נחשב לתהליך מעט ארוך יותר אשר יכול להגיע עד לשעתיים. בנוגע להחלמה, מכיוון שניתוח פתוח מלווה בחתך יזום ההחלמה תהיה לרוב ארוכה יותר מניתוח זעיר פולשני אשר לא כולל חתך משמעותי כלל.

סיכויי ההצלחה של הניתוח

אמנם ניתוח בקע טבורי בגישה הפתוחה הינו ניתוח מוכר ופשוט אך חשוב להיות מודעים גם לסיכונים שבדבר. בכדי להגיע לניתוח מוכנים ולעבור אותו בצורה המיטבית חשוב מאוד לעדכן את הרופא המנתח במצבכם הבריאותי ובכל פרט חשוב הקשור ברקע הרפואי שלכם. היכרות עמוקה עם המצב הבריאותי של המטופל תאפשר לרופא המטפל להתאים באופן מדויק את הטיפול עבורו. 

כמו כן חשוב לציין כי כ5 אחוזים מהמטופלים יהיו זקוקים בעתיד לניתוח חוזר וזאת משום חזרתו של הבקע. הניתוח נעשה בהרדמה מקומית אך במקרים חריגים ייתכן ויהיה צורך בהרדמה מלאה על מנת לעבור את הניתוח. 

הכנות לניתוח

ישנם מספר דברים חשובים אותם מומלץ וחשוב לעשות קודם הניתוח והאשפוז בבית החולים:

  • יש להגיע עם סיכום רפואי מדוקדק מהרופא המטפל או מרופא המשפחה. הסיכום יכלול כל טיפול תרופתי אותו נוטל המטופל או אבחנות חשובות אותן צריך לדעת הרופא המנתח או הרופא המרדים.
  • יש להגיע עם בדיקות דם עדכניות הכוללות הן ספירת דם והן ביוכימיה. במידה והמטופל מעל גיל 40 יש להגיע עם בדיקת א.ק.ג
  • שבוע לפני הניתוח על המטופל להפסיק נטילת נוגדי קרישה ביניהם אספירין. חשוב כמובן להתייעץ עם רופא המשפחה טרם פעולה זאת.
  • במידה והניתוח מתבצע תחת הרדמה כללית יש לצום צום מלא במהלך יום הניתוח כולל מים. כמו כן מומלץ שלא לעשן או ללעוס מסטיק.

ניתוח בקע טבורי מוצלח

כמו כל ניתוח אחר לבחירתו של המנתח השפעה רבה על הצלחתו של הניתוח. רבים בוחרים לבצע כיום ניתוחים מסוג זה וניתוחים נוספים באופן פרטי על מנת לבחור את המנתח הטוב ביותר בעבורם. ד"ר אלדד פובזנר הוא מומחה הן לכירורגיה כללית והן לפרוסקופית. ד"ר פובזנר עוסק בתחום החל משנת 1992 והינו בעל ניסיון של אלפי ניתוחי בקעים. בעזרת שיטות מתקדמות מאוד, טיפול מסור ואדיב וכמובן הצלחה רבה בתחום תעברו גם אתם את הניתוח בהצלחה. לפגישת ייעוץ וקביעת תור הרימו טלפון עוד היום למרפאה.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.