ניתוח בקע גישה זעיר פולשנית

בחורה מבוגרת תופסת את צד הבטן התחתונה בגלל כאבים

בקע מתרחש כאשר קרום הבטן והאיברים הפנימיים, בעיקר המעי, זזים ממקומם הטבעי אל תוך חלל או "שק" הנוצר בדופן הבטן זאת בעקבות היחלשותה או משינויים טבעיים שחלים בגוף או בעקבות מצבים משתנים כמו הריונות, עבודה פיזית קשה ואפילו שיעול כרוני. בנוסף, ישנם מצבים בהם הבקע הטבורי הינו דבר נולד אשר מתרחש בעקבות התאחות לא נכונה של חבל הטבור. כל מקרה מעין זה מחייב בדיקה מדקדקת אשר לרוב תוביל להחלטה לגבי ניתוח. ישנם שתי שיטות עיקריות לניתור בקע טבורי הראשונה היא השיטה הפתוחה הוותיקה והמוכרת והשנייה היא ניתוח בגישה זעיר פולשנית בה נעסוק במאמר שלפנינו.

מתי נזדקק לניתוח בקע?

כאשר נוצר בקע טבורי הדבר כשלעצמו אינו מהווה סיכון כלל אך התוצאה של הבקע עלולה להיות מסכנת חיים ממש. במקרים בהם המעי זולג אל תוך השק שנוצר בעקבות הבקע קיים חשש כי מחזור הדם לא יגיע אליו וכך עלול להיווצר נמק שיסכן את בריאותנו באופן משמעות. בכל מקרה בו קיים חשש ולו הקטן ביותר יש לבצע מיד ניתוח בקע. כמו כן יש לציין כי בקע אשר לא טופל כהלכה ולא נותח עלול לגדול ולהכפיל את ממדיו דבר שמשפיע עלינו לא רק מבחינה פנימית אלא גם על המראה החיצוני שלנו. אם כן, מתי תדעו שאתם זקוקים לניתוח? בכל מקרה בו אתם חשים בסימפטומים הבאים:

  • נפיחות באזור הטבור. לרוב נפיחות זאת תגיע ללא כאבים כלל אך המראה סביב הטבור אינו נעים לעין.
  • בזמן שיעול או מאמץ תחושו בכאב עז באזור של הבקע.
  • בעת מנוחה כאבים מסוג זה ייעלמו כמעט לחלוטין.

כל אחד מסימפטומים הללו צריך לעורר את חשדכם ויש לפנות למרפאה באופן מיידי.

הגישה הוותיקה לניתוח בקע

בעבר, כאשר היה צורך בניתוח בקע טבורי היה ניתן להיעזר בשיטה אחת בלבד והיא השיטה הפתוחה. השיטה הפתוחה הינה ניתוח לכל דבר במהלכו נעשה חתך בדופן הבטן דרכו היה ניתן להחזיק את השק ואת האיברים הפנימיים למקומם הטבעי. בשלב שלאחר מכן מוחדרת רשת לדופן הבטן אשר סוגרת מצד אחד את החור אשר נוצר ומצד שני עוזרת בקיבוע האיברים כך שלא יוכלו לזלוג שוב אל תוך החלל הריק. בסיומו של התהליך החתך היזום נתפר והמטופל יעבור תהליך החלמה איטי ומעט ארוך, ממש כמו בכל ניתוח אחר.

הגישה הזעיר פולשנית

כיום, עם התקדמות המדע והטכנולוגיה ניתן לצפות בשינויים רבים גם בעולם הרפואה ואת מקומם של הניתוחים הפתוחים הולכים ותופסים ניתוחים בגישה הזעיר פולשנית או בשמם הנוסף ניתוחים לפרוסקופים. בניתוח בגישה זאת לא נעשה כל חתך אלא חור קטן או מספר חורים במקום בו יש לעבור הליך רפואי. בעזרת טכנולוגיה חדישה וכלים מקצועיים מוחדר אל תוך החור כלי אבחון והן מצלמה אשר בעזרתם ניתן לבצע כמעט כל הליך רפואי וכירורגי. לגישה זאת יתרונות רבים כאשר היתרון המשמעותי ביותר הוא ללא ספק זמן ההחלמה הקצר באופן משמעותי מזמן ההחלמה של ניתוח פתוח.

ניתוח בקע בגישה החדשה

גם ניתוח בקע ניתן לבצע בגישה הזעיר פולשנית. הניתוח יתבצע בהרדמה מקומית בלבד אלא אם מדובר במקרים חריגים בהם ישנו צורך בהרדמה מלאה. הניתוח אורך שעתיים עד שעתיים וחצי במהלכו יעשו שלושה חתכים קטנים בדופן הבטן. דרך החתכים הרופא המנתח אינו מוציא את שק הבקע אלא מחדיר רשת אשר מטרתה לחסום את החור אשר נותר בדופן הבטן. שיטה זאת הינה ללא ספק שיטה בטוחה יותר כיוון שהיא מקטינה את הסיכון לזיהומים, היא מדויקת יותר ואינה דורשת זמן החלמה ארוך אך מצד שני לא כל רופא מנתח יכול לבצע אותה ומומלץ לבחור במנתח מומחה על מנת לעבור ניתוח מסוג זה.

הכנות לקראת הניתוח

ניתוח בקע, כמו כל ניתוח אחר, דורש מספר הכנות מקדימות כאשר העיקרית שבהן היא בדיקה מקיפה קודם תחילת הניתוח. בכל מקרה בו אתם סובלים ממחלות רקע חשוב מאוד לעדכן את הרופא המנתח. יש להגיע אל פגישת הייעוץ עם כל המידע הרפואי הרלוונטי לגביכם על מנת לתת לרופא תמונה כללית לגבי המצב. בנוסף, במידה ואתם סובלים מבעיות ספציפיות מומלץ לבצע בדיקה למשל, במקרים בהם סבלתם או שהנכם סובלים מבעיות לב יש לעבור תחילה א.ק.ג קודם הניתוח. כמו כן, יש לבצע בדיקות דם מקיפות הכוללות הן ספירת דם והן ביוכימיה. לבסוף, ביום הניתוח עצמו יש לצום צום מוחלט הכולל גם צום של מים שש שעות קודם הניתוח.

בחירת הרופא המנתח

לבחירת הרופא המנתח ישנה השפעה רבה על השקט הנפשי שלכם. על פניו, מדובר בניתוח פשוט אך על מנת לדעת כי אתם אכן יכולים להיות רגועים חשוב לבחור ברופא מנתח איכותי, מקצועי ומומלץ. שימו לב להכשרתו של הרופא, לשנות הותק והניסיון שלו וכמובן לרמת המקצועיות ויחסי האנוש. 

ד"ר אלדד פובזנר הינו בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים, בעל התמחות ברפואה כירורגית ולפרוסקופית וכן בעל ניסיון של אלפי נתחי בקע הן באזור המפשעה והן באזור הבטן. ד"ר פובזנר עובד בשיטות החדישות והמתקדמות ביותר בעולם על מנת לאפשר לכל מטופל ומטופל לסיים את הניתוח על הצד הטוב ביותר. לקביעת פגישת ייעוץ והיכרות הרימו טלפון עוד היום וד"ר פובזנר ישמח לעזור לכם.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.