ניתוח כיס מרה בגישה לפרוסקופית

בחורה מחזיקה את הבטן התחתונה בגלל כאבים בכיס המרה

טרם נדבר על ניתוח כיס מרה בגישה לפרוסקופית, נציין מדוע, ולמה. בכתבה זו נסקור את תפקידו של כיס המרה, מחלות שעלולות להתפתח בהקשרו, וכיצד ניתוח כיס מרה בגישה לפרוסקופית יכול לסייע בהבראה, החלמה ואיזון.

מהו כיס המרה?

כאמור, נרצה להתחיל עם תפקידו הייעודי של כיס המרה. במילים פשוטות ובקצרה, מדובר באיבר שנועד להכיל את ריכוז המרה. כיס המרה מכיל את הריכוז, טרם מופרש למערכת העיכול בזמן הסעודה. המרה שבכיס עוברת דרך צינורות מרה, לתריסריון וכדרך פעולתה הייעודית מסייעת בספיגת שומנים. בהינתן מחלות הקשורות לכיס המרה, המענה של הממסד הרפואי כיום, יהיה לבצע כריתת כיס מרה. או במילים אחרות, ניתוח כיס מרה בגישה לפרוסקופית.

היכן כיס המרה נמצא ומהו תפקידו?

כפי שרבים מאיתנו יודעים, כיס המרה ממוקם תחת צידו הימני של הכבד. יש המשרטטים את מיקומו בקו הפטמה הימנית מתחת לקשת הצלעות. כיס המרה יכול להידמות לאגס, בעוד תפקידו העיקרי הוא לאגור את נוזל המרה המיוצר בכבד. לאחר ארוחה, כיס המרה משחרר מרה, והיא עוברת דרך צינורית אל התריסריון. מטרת התהליך הוא לסייע בתהליך העיכול באופן כללי, ובפרט – שומנים. בהינתן מחלה  בכיס המרה אפשר שמדובר באבנים שנוצרות בהליכי התגבשות של מלחי מרה יחד עם כולסטרול בכיס המרה עצמו או בדרכי המרה.

מהן מחלות הקשורות לכיס המרה?

ובכן, סוג מסוים של מחלות, הן אלו שיכולות להתפתח בעקבות אבנים בכיס המרה. באם מדובר על אבנים שנוצרו אך התגלו באופן אקראי וזאת מבלי להוביל לבעיות – אפשר שלא יידרש טיפול. במקרה אחר, אם הן נוצרו בכיס המרה ואף במקרים מסוימים, בצינורות המרה – בעוד הן מובילות לבעיות שונות, ייתכן שזה יצריך טיפול. אם מתרחשת דלקת כיס המרה, או דלקת דרכי המרה, או צהבת חסימתית או דלקת בלבלב – מדובר במצב שיכול לדרוש טיפול. מחלות אלו יכולות להוביל לתסמינים שונים, כדוגמת חום (שיכול להעיד על דלקת וסיבוכים זיהומיים), כאבי בטן, הקאות ובחילות.

מה הנוהל במקרה של אבנים?

במילים אחרות, בהינתן אבנים בכיס המרה, הדבר יתבטא בחסימתו על ידי אותן אבנים (אך לא בכל מקרה), ובנפיחות האיבר. כתוצאה מכך ייתכנו כאבי בטן, חום, דלקת והקאה. חסימתו של צינור המרה הראשי יכול להוביל גם לחסימת הכבד והתפתחות צהבת. לא בכל מקרה המערב הימצאותן אבנים במרה יש סיבה להתערבות כירורגית, לא בכל מקרה יש סיבוכים בריאותיים.  יש שיגידו שברוב המקרים אין המצב דורש התערבות כירורגית או מערב סיבוכים.

איך מאבחנים אבנים?

ניתן לאבחן אבנים במרה כדרך בדיקת אולטרה סאונד. באם אובחנו סביר שיתבקש טיפול כדי לתמוך בהעברת התופעה. במקרים מסוימים ניתן לטפל פשוט כדרך שינויים בתזונה או כדרך אמצעים תרופתיים. ובמקרים אחרים, המענה של הממסד הרפואי יהיה כריתתו של כיס המרה.

כתוצאה מניתוח זה, נוזל המרה יזרום ישירות מהכבד אל התריסריון ובכך פעולות העיכול תוכל להישמר. אם כי, יש להתייעץ עם מומחים אמיתיים לתחום זה כדי להיוודע להשלכות המלאות של התהליך, על כל האספקטים המעורבים. החדשות הטובות הן, שניתוח כיס מרה בגישה לפרוסקופית נחשב לאחד הניתוחים השכיחים בתחום הכירורגיה הכללית ויש שמייחסים לו סיכוי הצלחה גבוהים. לפחות באופן בו נמדדת הצלחה.

מהו ניתוח לכריתת כיס מרה?

המענה של הממסד הרפואי, כאמור, הוא ניתוח כיס מרה בגישה לפרוסקופית או פתוחה, גם אם ישנן תלונות מינימליות בנושא. במילים פשוטות, ניתוח המאפשר כריתת כיס מרה הוכיח את עצמו כאמצעי טיפול יעיל ואף בטוח באופן יחסי, במחלות הנגרמות כאמור על ידי הופעתן של אבני מרה. הניתוח כולל את כריתת כיס המרה בשלמותו, כולל אבנים אם ישנן. לניתוח כריתת כיס מרה שתי גישות. ישנו הניתוח הפתוח והניתוח הלפרוסקופי.

מהי הגישה הפתוחה?

הגישה הפתוחה לניתוח כריתת כיס מרה, היא הגישה המסורתית המערבת את הוצאת כיס המרה. במהלך הניתוח הפתוח, הרופא המנתח מבצע חתך בדופן הבטן העליונה. החתך משמש כפתח דרכו ניתן לחתוך את כיס המרה. לגישה זו יתרונות וחסרונות. היתרון הוא כמובן, היכולת להסיר את כיס המרה בהתאם למטרות הניתוח. החיסרון הוא גודל החתך (גדול באופן יחסי), הדורש תקופת אשפוז ממושכת ואף טיפול בשיכוך כאבים. יש המייחסים לגישה זו סיבוכים אחרים האפשריים כתוצאה מביצוע חתך גדול.

מהו ניתוח כיס מרה בגישה לפרוסקופית?

ניתוח כיס מרה בגישה לפרוסקופית לעומת זאת, מאפשר להסיר את כיס המרה ללא ביצוע חתוך גדול וללא פתיחת בטן, במסגרתו, ניתן לנפח את חלל הבטן עם גז. גז זה, מיועד להיספג בהמשך. לאחר ניפוח חלל הבטן, ניתן להכניס מצלמת וידאו.

חתכים נוספים מאפשרים להעביר את כלי הניתוח. כך שיש גם "ידיים על ההגה", מטעם כלי הניתוח, וגם ראות ברורה, כדרך כלי הצילום. במהלך הניתוח ניתן להפריד את כיס המרה מרקמת הכבד, מכלי הדם ומצינור המרה ולהוציאו דרך אחד הפתחים.

מה הם יתרונות ניתוח כיס מרה בגישה לפרוסקופית?

היתרונות היחסיים בגישה הלפרוסקופית הוא שטווח ההחלמה לאחר ניתוח, ביחס לגישה "הפתוחה" נחשב למהיר יותר. יש שיגידו שבמקרים רבים מדובר באשפוז של יום אחד. נוסף על כך, רמת הכאבים אמורה להיות נמוכה יותר, עקב כך שלא מבצוע חתך גדול באותה מידה בדופן הבטן. הצלקות עצמן אמורות להיות קטנות בהשוואה לגישה הפתוחה.

יש שאומרים שחלק נרחב מאלו שעברו את הניתוח יכולים לחזור לעבודתם שבשגרה לאחר מספר ימי מנוחה בבית.  ישנם פרטים נוספים שניתן לציין הן עבור גישה זו ועבור הגישה הפתוחה, אך אלו כבר מיועדים לשיחה עם הצוות הרפואי ולא לסקירה במסגרת כתבה זו.

מה מתרחש טרם תחילתו של ניתוח כיס מרה בגישה לפרוסקופית?

במסגרת ניתוח כיס מרה בגישה לפרוסקופית המטופל נכנס למצב של הרדמה כללית ולשינה עמוקה כביכול, מבלי לחוש כאב או לחוות מודעות למצבו. לפחות לעיני חוץ. בהתקרב מועד הניתוח יחברו את המטופל לאינפוזיה, דרכה יקבל את חומרי ההרגעה מטעם המרדים המעורב בניתוח, וזאת כדי לעזור בהפחתת תחושת החרדה.

מה קורה במהלך הניתוח?

לאחר מכן, הרופא המנתח יבצע 2-3 חתכים קטנים בבטן דרכם יכניס את כלי הניתוח. כלי הצילום, הלפרוסקופ, שבקצהו יש מצלמה – יוחדר דווקא כדרך חתך נוסף באזור הטבור. במסגרת הניתוח, המנתח והצוות הרפואי יוכלו לצפות באזור המנותח כדרך מה שיופיע על הצג המונח בחדר הניתוח.

הצג מציג את אשר המצלמה "רואה". כדי להקל על הגישה לאזור כיס המרה, המנתח כאמור מנפח את חלל הבטן על ידי שימוש בגז פחמן דו חמצני. לאחר מכן, ינותק כיס המרה מאספקת הדם. ובשלב מסוים, ייכרת. באם איתר הרופא המנתח את האבנים בדרכי המרה, יוכל להחדיר כלים רלוונטיים כדרך הלפרוסקופ וזאת כדי לאפשר את ריסוקן של האבנים ולהוציאן מהגוף. עם השלמת הניתוח החתכים יודבקו או יתפרו ויחבשו.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.