ניתוח לטיפול בפיסורה בפי הטבעת

בחור מחזיק את האגן בגלל כאבים

כאשר סובלים מפיסורה בפי הטבעת, לרוב מדובר אודות קרע ליניארי בעור של התעלה האנאלית הדיסטלית. עסקינן אודות תרחיש מאוד נפוץ, והוא ממש אינו תלוי מין או גיל, אבל ניתן לראות אותו בפרט בקרב מבוגרים. הסימפטומים הקלאסיים, שמהם מרבית המטופלים סובלים, באים לידי ביטוי בכאבים במשך עשיית צרכים, וכאשר הדם האדם בוהק על גבי פי הטבעת.

לרוב החולים יסבלו מכאבים קשים מנשוא, שיכולים להימשך בין כמה דקות, ועד לכמה שעות, לאחר ריקון הקיבה באופן טבעי. דימום מהפיסורה שבפי הטבעת הינו לרוב מוערך במתינות מה, ויציאה דמית לפעמים מקורה ממקומות שונים, כמו למשל מהטחורים, וקשה לשים את האצבע בדיוק על מקורו, משום ששתי בעיות אלו לרוב מתרחשות בד בבד. כל מי שסובל ממצב בריאותי שכזה, בוודאי יעיד כי איכות החיים שלא נפגעה, וההתנהלות שלו ביום יום לוקה בחסר. על מנת לעזור לכם להתמודד עם המצב הזה, נרחיב את הדיון בנושא במאמר שלפניכם.

מה בדיוק תפקידו של הפרוקטולוג ובמה הוא מטפל?

כיום כבר לא נוטים להכניס ללקסיקון את המונח פרוקטולוג, כי אם נהוג לעשות שימוש במונח של מנתח אשר אמון על ניתוח לטיפול בפיסורה בפי הטבעת, או מי שאמון על ניתוח המעי הגס. אבל, לצורך העניין, נגיד כי הפרוקטולוג הוא מי שמאבחן, כמו גם מי שמנתח כל בעיה בפי הטבעת, ויש הרבה בעיות…

מה הטיפול במצב של פיסורה אנלית, שמחייב ניתוח לטיפול בפיסורה בפי הטבעת?

פיסורה אנאלית, למי שאינו יודע, מקורה בקרע של הרירית בפי הטבעת. כאשר המצב מסלים, היא עשויה להתפתח לכדי כיב רירית. הסימפטום שהכי מזוהה עם הבעיה הזאת, בא לידי ביטוי בכאבים. שעשויים להיות קלים למדי, כמו גם מלווים בצריבה ניכרת ובעוויתות כאלו ואחרות. במקרים רבים ילווה המצב בדימום. הוא עשוי להתחיל בשל דלקת בפי הטבעת, טראומה בלידה, קירור, או לחלופין עצירות או שלשולים, וכיוצא בזאת. כאשר מאבחנים את הבעיה כבר בתחילת הדרך, מצב זה עשוי לחלוף כלא היה, בלי כל עקבות, עם טיפול מינימלי, כגון – החדרה של נרות לפי הטבעת. כאשר מצב זה כבר חמור למדי, כי אז יומלץ על ביצוע ניתוח לטיפול בפיסורה בפי הטבעת. כאשר בהליך כירורגי שכזה בעצם כורתים הנגע מן היסוד, ובשלב הבא מבצעים שחזור של הרירית, ומסיימים את הפרוצדורה הרפואית באמצעות תפרים נספגים.

מה הטיפול במצב של פיסטולה רקטלית, והאם תמיד יומלץ לעבור ניתוח לטיפול בפיסורה בפי הטבעת?

בדרך כלל, הרפואה המערבית דוגלת ללכת "מהקל לכבד", ולא ממהרים לנתח. באופן כללי, הפיסטורה הינה חיבור שאינו שפיר של חלקי הגוף הטבעיים או איברים פגומים, וכן הפרשות ניכרות וחריגות שלהם לחללי הגוף של החולה. מדובר אודות תוצאה של מורסה או של דלקות מהעבר, אבל הן יכולות להתפתח מנקב שמוסב באמצעות גוף זר, או לחלופין, למשל, ממחלת הקרוהן. הסובלים מתופעות שכאלו, מעידים על עצמם, כי הם חווים כאבים רבים, וכן מהפרשות שמלוות במוגלה, בליווי של דם. כאשר מתפתחת כבר מורסה, היא עשויה להיות מזיקה, באופן חד משמעי, ולהסב נזק מסיבי לתפקוד התקין של שריר פי הטבעת. לפני שניצבים בפני סכין המנתח, אפשר לאלץ את המורסה להיאטם, וזאת באמצעות חבישה שחוסמת את המשך ההתפתחות הטבעית שלה, וביצוע אמבטיות באופן קבוע, כל עוד המצב מאפשר זאת.

באם המוגלה כבר בהתהוות רצינית, והכאבים קשים מנשוא, כי אז תגיעו לכדי ביצוע מחקר כירורגי רחב היקף, ואין מנוס מלעבור ניתוח לטיפול בפיסורה בפי הטבעת. המנתח יספק לכם אינפורמציה מלאה על תהליך ההרדמה והניתוח, כאשר לא מדובר על הליך כירורגי מסובך למדי, שסיומו בהכרח ידרוש החלפות של חבישה לעתים קרובות, ושמירה על סטריליות מרבית באזור הידוע לפורענות. כאשר הדלקת מספיק חריפה, יומלץ גם על טיפול אנטיביוטי רחב היקף, לשם מניעה של התפתחות זיהומים שלאחר הניתוח.

באיזה מחלות בדיוק מטפל הפרוקטולוג?

הפרוקטולוג, או כפי שציינו, מי שאמון כיום על ניתוח לטיפול בפיסורה בפי הטבעת, מטפל בבעיות ניכרות שבאזור הפריאנלי, במעי הגס וכמובן, בפי הטבעת. יכולים להיות כל מיני תרחישים, שמחייבים התערבות ניתוחית שכזאת, כמו לדוגמה – 

  • כאשר יש צניחה של פי הטבעת מדובר אודות תרחיש שבו החלחולת מתחילה לצנוע ממקומה הישר אל הפתח האנאלי.
  • במקרה של פיסטולה או של מורסה – עסקינן אודות מקרים של זיהום בסמוך לרקטום ובסמוך לפי הטבעת.
  • פוליפ – פוליפ הינו גידול שנחשב לטרום סרטני, ונושא עמו פוטנציאל אמתי להפוך ביום מן הימים לגידול ממאיר של המעי הגס.
  • טחורים – מרבית האנשים מכירים היטב את תופעת הטחורים, ומקרוב למדי. מדובר אודות ורידים שהתנפחו, שעשויים להיות פנימיים או דווקא חיצוניים מסביב לאזור של פי הטבעת. מצב זה הוא ממש אינו סימפטי, ומלווה בכאבים עזים מנשוא.
  • בליטות עור זעירות מסביב לאזור של פי הטבעת.
  • תסמונת המעי הרגיז, הינה קבוצה של בעיות במעיים, אשר עשויות להתבטא בשלשולים, בנפיחות, בעצירות ובכל מיני התכווצויות.
  • סרטן המעי הגס ופי הטבעת – בהחלט תרחיש בעייתי, שמחייב ניתוח מידי, ברוב המקרים.

מה כדאי שתדעו על פרוקטולוגים, ועל האחראים הראשיים של ניתוח לטיפול בפיסורה בפי הטבעת?

פרוקטולוגים, או הצוות המוביל של ניתוח לטיפול בפיסורה בפי הטבעת, חייבים לעבור השתלמויות, חדשות לבקרים, בתחום הפרוקטולוגיה, מכיוון שהרפואה הקונבנציונלית עוברת כל הזמן חידושים ושינויים. נראה כי מדי יום מוצעת שיטת טיפול חדשנים, ועל מנת להיות מנתחים טובים, יש להצטייד בארסנל הכלים המתפתח ביותר. הם יכולים לבחור לעבוד בבית חולים, במרפאה, כמו גם במגזר הפרטי. והם לרוב מקיימים קשרי גומלין עם גסטרואנטרולוגים.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.