ניתוח פתוח לכיס מרה

בחור תופס את צד הבטן בגלל כאבים בכיס המרה

לפני שנתחיל לדבר על ניתוח פתוח לכיס מרה ועל מה שמייחד אותו בנוף הגישות הניתוחיות השונות בתחום הכירורגיה הכללית, נרצה להסביר על כיס מרה, אבנים בכיס מרה, תסמינים ומחלות ולבסוף לגעת בגישה הניתוחית הפתוחה עצמה. גישה וותיקה לניתוחי כריתת כיס מרה.

מהו כיס המרה?

בתחילה, נציין שכיס המרה הוא איבר דמוי אגס הנמצא בקו הפטמה הימנית בחלקו הימני של הכבד. כיס המרה מכיל נוזלי מרה ירוקים שיכולים לשרת את תהליך העיכול. יש המייחסים להם משמעות פרטנית ספציפית בעיכול שומנים. זאת כאשר נוזלי המרה נעים לאזור המעיים. לעתים, אפשר שייווצרו בעיות ותסמיני מחלה הקשורים לכיס המרה בעקבות היווצרותן והתגבשותן של אבנים בכיס המרה.

מה הן אבנים בכיס המרה?

אבנים בכיס המרה יכולות להיווצר כתוצאה מהליך התגבשותי המערב חלבונים, מלחים וחומרים אחרים יחד עם מיצי המרה. ניתוח פתוח לכיס מרה נועד לתת על כך מענה, אך נגיע לכך בהמשך. ראשית נרצה לציין שאבנים בכיס המרה אינן בהכרח אירוע נדיר או אפילו מסוכן. ישנם אנשים שמגלים שיש להם אבנים בכיס המרה במסגרת בדיקה ארעית ולכן מגלים במקרה את הדבר.

האם יש קשר בין אבנים לכולסטרול?

כאמור, כיס המרה ממוקם בצדו הימני של הגוף ואוגר נוזלי מרה. אלו מופרשים לאחר ארוחות ומופרשים מכיס המרה אל התריסריון לאחר תום הארוחה. אלו אחראיים על פירוק שומנים וקפאין, בין יתר. ומסייעים בסתירת החומציות הטבעית הקיימת בקיבה בתהליכי פירוק מזון. ניתן לקרוא לנוזלי המרה גם חומצות מרה, ויש להן מידת חומציות גבוהה. כמתגבשות בהן אבנים הן מכילות שיעור גבוה של כולסטרול שלא פורק עד הסוף. יש המצהירים בנחישות שאין קשר בין חוסר איזון בגוף בממד הכולסטרול לבין התגבשות אבנים בכיס המרה.

מתי לא נכון להמליץ על ניתוח פתוח לכיס מרה?

במקרים רבים, ניתוח פתוח לכיס מרה איננו ההמלצה הראשונית של הרופא המטפל שכן אפשר שהאבנים עצמם יתמוססו או יתפרקו מעצמן כדרך מיצי המרה ו/או תהליכים ביולוגיים אחרים. זאת באם האבנים קטנות דיו, לא חוסמות את המעברים, לא מובילות לתסמיני מחלה ונראה שיכול מאוד להיות שהן "בדרכן החוצה" בלאו הכי.

האם יש טיפולים שאינם פולשניים?

העדיפות הראשונית היא קודם כל לאבחן, ואז לבדוק מה מצבן של האבנים בכיס המרה אם ישנן. בהינתן שהן קטנות ויכולות להתמוסס מעצמן הטיפול או התגובה לאבחון יכול להיות מתן זמן או אפילו המלצה תזונתית מסוימת. טיפולים "פולשניים" יותר דוגמת טיפול תרופתי או ניתוח פתוח לכיס מרה לא יינתנו באם סביר שהאבנים יחלפו מעצמן.

האם ניתן להשפיע על מסוסן ומניעת היווצרותן של אבנים?

למעשה, יכול להיות ששינוי תזונתי יכול כשלעצמו להשפיע על התגבשותן של אבנים בכיס המרה. שכן, לעתים ניתוח פתוח לכיס מרה מובא כהמלצה, על מנת למנוע היווצרותן והתגבשותן העתידית של אבנים בכיס המרה. כלומר, גם אם ניתן למוסס אותן מבלי התערבות רפואית, או כדרך התערבות רפואית תרופתית או אפילו כדרך התערבות רפואית המפרקת אותן באופן אקטיבי – לעתים הרופא ימליץ על ניתוח בכל מקרה. וזאת כי הוא לא בהכרח יידע איך למנוע היווצרות פוטנציאלית עתידית שלהן. אך אם נניח שהן נגרמות עקב תנאי חיים, ניתן להשפיע על תנאי החיים הללו כדי לשנות את התהוותן. יכול להיות שפתרון זה יעיל יותר מאשר ניתוח לכריתת האיבר עצמו, אך כל מקרה לגופו. וכל אדם יידע בעצמו את החלטתו. כאמור, ישנם מקרים פשוטים וקלילים בהן האבנים כלל לא מורגשות. במקרים שכאלה ההתערבות הרפואית יכולה להיות מינימלית אם בכלל. אך אם מדובר באבנים בכיס המרה המייצרות תופעות רפואיות כמו כאבי בטן חזקים ולפתולוגיות משניות, ניתן לבחון התערבות רפואית נוספת.

מה המטרה של ניתוח פתוח לכיס מרה (או אמצעי טיפול אחרים)?

יש הרבה ערך שניתן להפיק מטיפול מוקדם ומקדים באבנים בכיס המרה. עד כה ציינו שהן יכולות להיווצר, ולהתגלות במסגרת תהליך אבחוני ואף לקבל טיפול תרופתי ו/או ניתוחי. כעת נציין גם למה. במקרים בהם ישנן אבנים גדולות דיו בכיס המרה, אפשר שייווצרו תסמינים ופתולוגיות הקשורים לכאבים ודלקות. המטרה במניעת או מסוס אבנים בכיס המרה או אפילו כריתתו מאפשרת את "פתרון הבעיה". יש שיגידו שזה כמו לזרוק את מי האמבט יחד עם התינוק(ביטוי לועזי: throw the baby out the window with the bath water). מנתקים וכורתים מהגוף את כיס המרה עם כל אבניו ומיציו.  המטרה היא כמובן מניעת מחלות הנגרמות כתוצאה מאבנים בכיס המרה והעלמת התסמינים הקשורים בהן.

אילו תופעות ותסמינים יש לאבנים בכיס המרה?

בהינתן אבנים המתגבשות בכיס המרה תיתכן הפרעה לתנועתם של מיצי המרה במסלולם מן הכבד או אל התריסריון. כתוצאה מכך, יכולה להתפתח דלקת מקומית בכיס המרה או אפילו בדרכי המרה. תסמינים נוספים כוללים התפתחותה של צהבת חסימתית (כאמור, כאשר המילה "חסימה" מתייחסת לחסימת דרכי המרה) או תופעות אחרות כמו דלקת של הלבלב. תופעות נוספות הקשורות לפתולוגיות ששורשן בהתגבשות אבנים בכיס המרה הינן אלו המאפשרות נפיחות משמעותית של הבטן, כאבי בטן עוויתיים, עלייה ניכרת בתאי דם לבנים, חסימת מעיים, עליית חום, הקאות, סחרחורת וחולשה.

איזו סיבה יש להעניק טיפול מוקדם?

באופן כללי, יש המקטלגים את תסמיני אבנים בכיס המרה לכדי שלושה שלבים. הראשון מבניהם הוא זה שיש בו הקאות, חולשה, כאבים וכן הלאה. השני הוא פשוט העצמה של השלב הראשון הן ברמת העוצמה והן ברמת התדירות (של הכאבים) כמו גם מציין היתכנותן של דלקות. בעוד השלישי מבניהם מציין מצב של כאבים תכופים יותר מבשלב השני. על פי כן, יש הרואים גם בתלונות מינוריות (לדוגמה, תסמינים בשלב הראשון) סיבה מספקת להענקת סיוע רפואי בעניין. בין אם מדובר על ריסוק ומסוס אבני המרה או כריתת כיס המרה בפני עצמו, אולי במסגרת ניתוח פתוח לכיס מרה.

איזו דרך טיפולית יכולה להתאים בטיפול באבנים בכיס המרה?

זה שניתן לעשות ניתוח פתוח לכיס מרה, לא אומר שצריך ולא אומר שזו האפשרות הראשונה והעדיפה. באופן כללי, יש להתחיל עם אבחון. ואם רואים שיש סיבה ממשית להתקדם לעבר מענה רפואי ישיר, ניתן לשקול את האפשרויות. האם נכון לכרות את כיס המרה או דווקא לעשות שינויים פשוטים באורח החיים כדי למנוע היווצרותן של אבני מרה ואף לאפשר מסוס טבעי שלהן. ובאם אכן מתאים לכרות את כיס המרה, האם הגישה הפתוחה היא המתאימה או שמא גישה אחרת, כמו הגישה הלפרוסקופית. אלו הן שאלות שמטופל יכול להרהר בהן ולחקור את מהותן כדי להגיע להחלטה נכונה עבורו.

איך מאבחנים אבנים בכיס המרה?

אבחון של אבנים בכיס המרה יכול להתבצע כדרך תיאור התסמינים לרופא מומחה האחראי למתן הטיפול והאבחון. אם נאמר שמדובר בהתקשות שרירי הבטן מצד ימין, כאב מקומי שמורגש יותר עם לקיחת נשימה עמוקה, חום ותסמינים אחרים – זה יכול להיות מפרט מספק עבורו כדי להעלות את השערת האבנים בכיס המרה, למבחן.  דרך נוספת לאבחן אבנים בכיס המרה היא גם כדרך בדיקת אולטרה סאונד. היתרון בבדיקה זו היא שאיננה פולשנית ולא מעורבת בה קרינה. על כן, גם אם יש תלונות מינוריות ניתן לשקול את ביצועה.

מהו ניתוח פתוח לכיס מרה?

לבסוף, כשאנחנו מדברים על ניתוח פתוח לכיס מרה, למה בעצם אנחנו מתכוונים? ובכן, בשונה מהשיטה הלפרוסקופית, שנחשבת כמודרנית יותר – הגישה הפתוחה נחשבת פולשנית יותר. מדובר בחתך אורך בצד הגוף המאפשר גישה ישירה לכיס המרה. זמן ההחלמה יכול להיות ארוך (ביחס לשיטה הלפרוסקופית) ובמקרים מסוימים אולי יתבקש טיפול בשיכוך כאבים. 

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.