איור של בחורה אוחזת את האגן בגלל כאבים עזים

לא מעט מהאוכלוסיה הבוגרת וגם הצעירה עלולה לסבול מהתפרצות טחורים, אשר מלווים בכאבים בלתי נסבלים, דימום בלתי פוסק ובעיקר פגיעה משמעותית באיכות החיים. אל כל אלו מצטרפים גם כן בעיות עיכול וקושי בשירותים, אשר עלולים להוביל לא פעם להחמרה בהתפרצותם של הטחורים.

הטחורים אשר נראים בצורה של כריות אוויר קטנות ומלאות דם באזור המעי הגס, אמורים לעזור למעי שלנו לפרק את הצואה ולהפריד בין נוזל, גז ומוצק. כך בעצם הטחורים אחראים על יציאה נקיה וטובה יותר של הצואה שלנו, לכן פגיעה בהם עלולה להוביל לדימום וכאבים באזור אבל גם לבעיות עיכול שונות. ישנם לא מעט טיפולים עבור התפרצות טחורים, אחד מאותם טיפולים הוא לא אחר מאשר קשירת טחורים אשר ברוב המקרים אמורים להעניק הקלה ולהעלמות הטחורים.

טחורים, איך זה יכול לקרות? 

טחורים נמצאים אצל כולנו אבל ישנם כמה פעולות או מצבים בהם הם יכולים להתפרץ או להפצע, ומצב שכזה עלול להתקיים תחת סטרס למשל. כאשר האדם הסובל מטחורים נמצא במצב של סטרס הוא עלול לסבול מבעיות טחורים, מכיוון שהגוף עלול להיות במצב של "סטרס" או מוכנות הוא עלול להשפיע גם כן על הטחורים החיצוניים והפנימיים.

עוד סיבה הנחשבת לנפוצה בעיקר בקרב נשים בהריון, הם טחורים אשר מושפעים מהתנפחות הרחם ולעיתים ניזקים במצב של שכיבה או מנוחה על הגב. סיבות אלו לא מתסיימות אל נשים בהריון או גברים לחוצים, מכיוון ש10 אחוזים ממקרי טחורים יכולים לעבור בתורשה כמתנה גנטית מסבא, סבתא או אבא ובלא מעט מאותם המקרים הטחורים עלולים להתפרץ עם עוד כמה סיבות כמו גיל מבוגר והחלשות שרירים.

אבל טחורים אינם מושפעים רק מכל אלו ועלולים להיגרם גם מחוסר ספיקה של הלב, מכיוון שתפקידו העיקרי של הלב הוא שאיבה של הדם והטחורים הם מלאי דם. עלול להיווצר בטחורים הצטברות של דם, אשר עלול להוביל לפציעות חוזרות שלהם. אל כל אלו ישנם עוד משתנים כמו התאמצות בזמן שירותים, מחסור בפעילות גופנית ועוד. 

כיצד מתבצעת קשירת טחורים? 

ניתוח של קשירת טחורים מתבצע בעזרת מכשיר הנקרא אונסקופ, כאשר המטופל אמור להיות שכוב על צד שמאל שלו והברכיים אמורות להיות מכופפות. המכשיר עוזר לרופא המנתח למצוא את הטחורים הכאובים ולאחר שנמצא תתבצע קשירה של הטחור או הטחורים על ידי גומי מיוחד. גומי זה  יכרך סביב חלקו העליון של הטחור ויגרום לחוסר זרימה של דם.

אזור זה שלא שופע כל כך בעצבים לא אמור לגרום לכאבים עם קשירת הגומיה, ואחריה הטחור או הטחורים אמורים להינמק וליפול בין ארבע ימים לשבוע. לאחר שהטחורים נושרים נוצרת צלקת בתעלה האנאלית, אשר גורמת לעצירה של הדימום ובהעלמה של הבלט באזור פי הטבעת. יחד עם זאת חשוב לזכור כי היווצרות של הצלקת אמורה לקחת בין שבועיים לעד ארבעה שבועות, אחרי היווצרות של הצלקת בתעלה האנאלית ונפילה של הטחור והגומיה, יוכל להרגיש המטופל הקלה באזור ואת ההשפעה של קשירת הטחורים.

חשוב לציין כי לאחר נשירת הטחור גם הגומיה תנשור מעצמה, יחד עם זאת ישנו הצורך להגיע לביקורת בזמן ובמקרה של דימום שאינו פוסק יש ללכת למיון וכמובן ישנו הצורך לשמור על כמות גדולה של אוכל עשיר בסיבים. 

סיבוכים בקשירת טחורים

ניתוח קשירת טחורים נחשב לאחד הפתרונות הידועים והנפוצים כיום לטיפול בטחורים, הליך זה נעשה בתדירות די גבוה על ידי רופאים המומחים בתחום זה ולכן גם שיעור הסיבוכים בקשירת טחורים נחשב כיום למאוד נמוך. יחד עם זאת ישנם מקרים נדירים אשר עלולים לגרום ללא מעט סיבוכים שונים, אך ישנה חשיבות שתיהיו מודעים אליהם לפני שאתם עוברים את ההליך. 

זיהום באזור

זיהום באזור פי הטבעת לאחר קשירת טחורים, נחשב למקרה נדיר מאוד בכל מה שקשור להליך שכזה. אך יחד עם זאת במקרה של חום גוף העולה על 37.5, מלווה בכאבים עזים או קושי במתן שתן, יש לפנות למיון בהקדם. 

כאבים לא סבירים

לאחר ניתוח של קשירת טחורים ישנו סיכוי שתרגישו גם כאבים באזור הניתוח, כאבים אלו אינם שכיחים ויש ליטול עבורם משככי כאבים כדוגמת אופטלגין ואקמול. יחד עם זאת חשוב מאוד לשים לב כי אינכם נוטלים משככי כאבים מבוססי אספירין  מסוג נורפן, אדוויל, אספרין. כדורים אלו מעכבים התקרשות של הדם ועלולים לעכב את זמן ההחלמה שלכם ואף לפגוע, יחד עם זאת במידה שישנם כאבים לא סבירים באזור יש להגיע אל חדר מיון או אל הרופא המטפל. 

דימום

תופעת הדימום לאחר קשירת טחורים הינה נחשבת לדבר שכיח, היא אמורה ללוות את החולה בין שלושה לארבעה מים עד לנשירת הטחור והגומיה. יחד עם זאת במידה והדימום אינו פוסק ותחושה של חולשה מתלווה אליו, סחרחורת או כל תסמין שכזה. עליכם לפנות אל הרופא המטפל או לחדר המיון הקרוב אל בתיכם. יחד עם כל אלו חשוב מאוד גם כן להיות בקשר רציף עם הרופא המטפל או המרפאה, כך יוכל הרופא המטפל לעקוב אחר התקדמות הנשירה של הטחורים ולהעריך עד כמה הטיפול היה יעיל עבורכם. לכן גם מעקב שלכם אחר התחושה, כמות הדימום, החום שעלול להופיע ואת רף הכאב שאמור להתמתן ימים לאחר הטיפול.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.