אילו סיבוכים נגרמים מאבנים בכיס המרה

יד עם כפפה מניחה אבנים קטנות

בעולם הרפואה קיימות בעיות נפוצות יותר לצד בעיות נפוצות פחות, וניתן להבחין בכך שכל איבר, פנימי או חיצוני ככל שיהיה, סובל מבעיות יותר חמורות לצד בעיות חמורות פחות. כאשר אנחנו מדברים על אבנים בכיס המרה, אנחנו מדברים על אחת התופעות הרפואיות המוכרות ביותר לעולם הרפואה, אולם הבעיה האמיתית מתחילה כאשר האבנים אינן מקבלות את הטיפול הנחוץ להן, עלולות לגרום לנזקים רבים. בעיה שמתחילה את דרכה בתור בעיה קטנה ופשוטה לפתרון, עלולה להפוך לבעיה גדולה ביותר שהפתרון עבורה לא יהיה ממש פשוט וזמין. אז אילו סיבוכים נגרמים מאבנים בכיס המרה? בואו נבדוק ביחד.

אבנים בכיס המרה – מה זה אומר בכלל?

כיס המרה הוא איבר שעובד בצמוד לכבד, ותפקידו לקבל את נוזל המרה ולפרק שומנים וחומרים נוספים. ברגע שקיימות אבנים בכיס המרה, הן למעשה עלולות לפגוע בצורה חמורה ומשמעותית בתפקודו של כיס המרה. אבנים בכיס המרה מקורן במשקעים שנמצאים בתוך כיס המרה, והן עשויות לרוב מחומרים כמו סידן, כולסטרול ועוד.

בתחילת דרכן, אבנים בכיס המרה לא יכולות לגרום לפגיעה משמעותית בכיס המרה ובתפקודו, אך ככל שהן לא מקבלות את ההתייחסות הרפואית הדרושה להן – הן עלולות כבר להתחיל ולתת את אותותיהן. אבנים בכיס המרה עלולות לגרום לסיבוכים שונים, שההתמודדות איתם כבר תצריך מכם התנהלות שונה לחלוטין.

סיבוכים שנגרמים מאבנים בכיס המרה – בואו נכיר אותם לעומק

אבנים בכיס המרה יכולות לגרום לכל מיני דלקות, עיוותים וכאבים שונים, אשר מתחילים בתור בעיות קטנות אך עלולות להתפתח לכדי מחלות כרוניות ובעיות רפואיות רבות. בין היתר, אבנים בכיס המרה יכולות לגרום לכאבים שוטפים באיזורים שונים בבטן, ולרגישות יתרה למאכלים שומניים שונים. גם דלקות בכיס המרה, דלקות בלבלב וחסימת צינורות המרה הן אפשרויות שעולות בתור פגיעות אפשריות בכיס המרה, ולכן לא כדאי לקחת את הסיכון ולסבול מהן.

האם אפשר להימנע מסיבוכים שנגרמים מאבנים בכיס המרה?

באופן כללי, כל תחום הרפואה הוא תחום שבו כמה שיותר מוקדם יתבצע אבחון וטיפול, ככה יהיה ניתן להימנע מהתפתחויות רפואיות שליליות. ברגע שאדם מסוים הולך לבדיקות תקופתיות תכופות, ומקפיד לשמור על אצבע על הדופק בכל הנוגע למצב הבריאותי הכללי והספציפי שלו – ככה הוא יוכל להבטיח שגם יתבצע גילוי מוקדם של אבנים בכיס המרה, וגם במתן טיפול הולם להן.

כמובן שגם ברגע שאובחנו אבנים בכיס המרה, והרופא המטפל נותן את הטיפול הדרוש להן – חשוב להקפיד על כלל ההוראות שמתקבלות ממנו, כולל נטילת תרופות, הימנעות מפעולות מסוימות, קביעת מפגשי ביקורת ועוד.

מה קורה כשזה כבר מאוחר מדי?

ברגע שנגרמים סיבוכים מאבנים בכיס המרה, הדבר עלול להתפשט למקומות נוספים בגוף ולגרום להם נזק, ולכן חשוב להבין שגם האופציה של ניתוח להסרת כיס המרה היא אופציה שיכולה לעלות על הפרק. ניתוח להסרת כיס המרה הוא ניתוח נפוץ, והוא קורה במטרה לגדוע את האפשרות שבעיות רפואיות נוספות ייגרמו בגלל המצב הרפואי שלו.

ניתוח להסרת כיס המרה – לא אופציה שצריך לפחד ממנה

ניתוח להסרת כיס המרה הוא ניתוח שאותו מבצעים טובי הרופאים, שבידיהם הכלים הרלוונטים על מנת לבצע את הניתוח בהצלחה. הסרת כיס המרה היא אינה מסוכנת, וקיימים לא מעט אנשים שחיים בשלום ובבריאות ללא כיס המרה. כשמדברים על ניתוח להסרת כיס המרה מדברים על ניתוח שהיום פשוט מאוד לבצע אותו, משום שלרשות הרופאים עומדים כלים טכנולוגיים מתקדמים ביותר, שמאפשרים לניתוח להתבצע עם מינימום פולשנות ומקסימום תוצאות.

האם בכל מצב כדאי לגשת לניתוח להסרת כיס המרה?

לא כל מצב רפואי מצריך מיד ניתוח להסרת כיס המרה, אך חשוב להבין שזוהי בהחלט אופציה שהרופא המטפל שלכם יכול להציע ברגע האמת. מצבים שנחשבים קלים יחסית יוכלו להסתיים בטיפול רפואי ממוקד, אך מצבים שיש להם פוטנציאל להתפתח למצבים רפואיים שמעמידים אתכם בפני סיכון, יכולים בהחלט להיענות על ידי ניתוח להסרת כיס המרה.

כמובן שאת ההחלטה באשר לניתוח להסרת כיס המרה יקבל הרופא שלכם, בהמשך לאבחון מקצועי של המצב הרפואי שלכם.

גם בניתוח להסרת כיס המרה יש סיכונים שכדאי להכיר

ניתוח להסרת כיס המרה הוא אינו ניתוח מורכב מדי, אך חשוב לקחת בחשבון את הסיכונים הטמונים בו. כחלק מהניתוח, עלולות להתרחש פגיעות בכלי דם, במעיים או בדרכי המרה, אך הסבירות לפגיעות מהסוג הזה היא סבירות נמוכה במיוחד. כמובן שעל מנת לצמצם אפילו יותר את הסבירות הזו, כדאי לבחור ברופא מקצועי שיודע בדיוק כיצד לגשת לניתוח.

ד"ר אלדד פובזנר – מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

ד"ר אלדד פובזנר הוא אחד מטובי הרופאים בתחום האבנים בכיס המרה, ובביצוע ניתוחים בכיס המרה. ד"ר פובזנר מחזיק בשורת מטופלים ארוכה שטיפוליהם הסתיימו בהצלחה, והוא רכש את נסיונו לאורך שנים בבתי החולים והמרפאות הטובים ביותר בארץ. אתם מוזמנים לתאם תור אצל ד"ר פובזנר בטלפון 0775669297.

למעבר למדריך ההנחיות לאחר ניתוח – לחצו כאן

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.