עצירות או שלשולים כרוניים

בחורה אוחזת את הבטן התחתונה בגלל כאבים עזים

ישנם כמה מצבים בחיי האדם שיכולים להיות לא נעימים בכלל עד כדי סבל של ממש מכאבים. כל אחד חווה לפחות פעם אחת בחייו מצב שתקף אותו וירוס שגורם לשלשולים מעבר לזה שמצב זה יכול להגיע עד להתייבשות מדובר בכאבים בבטן ובתחושה לא נעימה.

מאידך, כאשר סובלים מעצירות כרונית, הכאב הפיזי הוא עצום ובמצב זה עד היציאה יכולות לקחת גם כמה שעות מלוות בייסורים של ממש. שני מצבים אלו יכולים להוביל לבעיות פרוקולוגיות.

מה ההבדל בין עצירות כרונית לשלשולים כרוניים

  • שלשולים כרוניים – מדובר על מצב שהאדם שסובל מבעיה זו מרגיש שכל כמה זמן הוא חייב לגשת לשירותים כדי לשלשל. לכן אותו אדם שסובל מבעיה זאת ימנע בהחלט מלהגיע למקומות שמראש הוא יודע שאין בהם שירותים מסודרים.

כמו כן אדם שסובל מבעיה זו ימנע מלהתראות עם אנשים בגלל אי נעימות הגישה לשירותים בפרק זמן קצר מאוד. הוא גם ימנע מלאכול סוגים מסוימים של מאכלים כדי שאלה לא יגבירו את פעולת המעיים. על כן אפשר להבין שמצב זה יכול לערער את סדר היום של מי שסובל מבעיה זאת עד כדי כך שהוא יעדיף להישאר בבית.

  • עצירות כרונית – מדובר על מצב שבו מרגישים את התחושה שחייבים להיכנס לשירותים אבל הצואה לא יוצא. כאילו ישנו מחסום. התחושה היא שהנה כמעט זה משתחרר אבל לא. תחושה זאת יכולה מלווה בכאבים מאוד חזקים וכמובן בתחושה מאוד לא נעימה. מצב זה יכול להימשך כמה שעות עד לשחרור מוחלט, במקרים קיצוניים גם לכמה ימים.

ההגדרה של שלשול או עצירות כרונית

שלשול שאיננו כרוני, בדרך כלל נמשך כמה ימים קצרים ונעלם מעצמו. הוא יכול להגיע בגלל וירוס או קלקול קיבה. אם לאחר יומיים שלושה מרגישים שישנה הקלה ויש שיפור, זה אומר שזאת הדרך לסיום.

אם השלשול נמשך מעל לשלושה ימים ומלווה בכאבי בטן, חום ועוד מומלץ לבדוק זאת על ידי בדיקת צואה לשלילת מחלות זיהומיות שונות .בנוסף יילקחו בדיקות דם בניסיון לאתר מאין השלשולים. ואם לאחר בדיקות אלו עדיין השלשולים נמשכים ישנם בדיקות נוספות כמו אולטרסאונד שיינתנו ומאוחר יותר גם קולונוסקופיה במקרה הצורך.

מהצד השני, עצירות כרונית היא פינוי "פסולת" מהמעיים לעתים רחוקות או מעבר קשה של צואה שנמשך לאורך ימים או שבועות. עצירות כרונית מוגדרת כמצב של פחות משלוש יציאות בשבוע כאשר המצב האידיאלי והטבעי הוא  שאדם צריך להתפנות בין פעם אחת לפעמיים כל יום.

עצירות יכולה להיגרם כתוצאה מנטילת תרופות שונות או טיפולים שונים כמו כימו. עצירות יכולה גם לעיתים להצביע על מחלות נוירולוגיות שונות ואפילו מאורח שחיים שגוי, אכילה לא נכונה, שינה מוטעה ועוד ולכן הרופא המטפל יערוך בדיקות מקיפות לזיהוי הבעיה.

מהן ההשלכות האפשריות ומשלשול ועצירות כרוניים

מכיוון שמדובר בבעיות מעיים כרוניות שחוזרות על עצמן מידי יום, יש לכך השלכות פרוקולוגיות שלעיתים יכולים להוביל לניתוחים פרוקוטולוגיים. בשני המצבים הקיצוניים הללו, שלשולים כרוניים ועצירות כרונית יכולות להיגרם בעיות שונות כמו – פיסורה, קרע כואב מאוד בפי הטבעת, תחושת שירפה וגירוד באזור פי הטבעת. במקרים של עצירות יכול להופיע דימום מפי הטבעת בשל המאמץ באזור ואפילו בקע בדופן הבטן כתוצאה מהמאמץ.

 מה עושים? – דרכי טיפול והתמודדות

למצבים של בעיות מעיים האפשרויות לטיפול והמגוון שמציעה הרפואה המתקדמת הוא גדול וישנם כל מיני אפשרויות טיפול. לפני שמציעים ניתוחים פרוקוטולוגים, הרופא המטפל יציע קודם תרופות, משחות שינוי בהרגלי אכילה ושינוי באורח חיים, שתייה מרובה של מים במהלך היום וגם שתייה של סיבים תזונתיים שעשויים לעזור במקרים אלו.

אם הניסיונות לא צלחו במשך תקופה מסוימת שהוגדרה מראש על ידי הרופא המטפל, הוא יכול להמליץ על ניתוח בעזרת כלים פולשניים בהרדמה מקומית או הרדמה מלאה, תוך התחשבות ברקע הרפואי של המטופל, האם ישנם מחלקות רקע, האם המטופל נוטל תרופות מסוג מסוים או שלחילופין הוא במהלך טיפול כמו כימו או ביולוגי. לאחר האבחנה יינתן הטיפול הנכון. ישנם מקרים יוצאי דופן שבהם הרופא המטפל מזהה את בעיה מסוימת וקובע שאין מה לעשות חוץ מאשר מביצוע ניתוח פרוקטולוגי.

לסיכום – הזנחה לא באה בחשבון!

החיים במאה ה21 הם חיים מלאי אפשרויות וכולם רוצים "לטרוף" את החיים ולא משנה באילו גילאים מדובר, צעירים או מבוגרים. אך אם אין לנו את ה"פריווילגיה" הבריאותית לכך, לא נוכל לחוות וליהנות כפי שאנחנו אמורים וצריכים.

לכן אין סיבה לחשוש מלפנות לרופא המטפל ולעלות בפניו את הבעיה שסובלים ממנה, בין אם מדובר בשלשול שמתמשך מעל כמה ימים או בין אם מדובר בעצירות שנמשכת כמה ימים. בעיות מעיים יכולות להיות גורם מפריע בחיי היומיום עד כדי מניעה מלעשות דברים יומיומיים פשוטים כמו ללכת לסופר, לטייל, ואפילו ללכת לעבודה. אך בעיות מעיים יכולות גם להיפתר בדרך כלל ובאופן יחסי מהר ועל ידי נטילת כדורים או סיבים תזונתיים ולמנוע השלכות לטווח הארוך אם וכאשר מזהים את הבעיה מההתחלה.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.