פיסטולה אנאלית  – מה זה בעצם?

בחור מחזיק את הישבן בגלל כאבים

כחלק ממגוון רחב של בעיות רפואיות ואפשרויות לסיבוך באזור פי הטבעת ישנה גם את הפיסטולה האנאלית. פסיטולה אנאלית היא מעין תעלה קטנה שנעה בין התעלה האנאלית כלומר, פי הטבעת, לבין העור העדין שמצוי בסמוך לפתח מערכת העיכול.

כמו בכל מקרה רפואי גם כאן ניתן להבחין בין סוגי פיסטולות שונות שיכולות להיגרם. כדוגמא, ישנן פיסטולות שמורכבות מתעלה אחת וישנם מספר תעלות מפוצלות אשר משפיעות על השריר הטבעתי.  

ראשית הבעיה – מה זה אבצס?

כמו שלכל דבר יש התחלה וסוף, בפיסטולה האנאלית לא בטוח היכן הסוף, על אף שבדרך כלל זה עלול להוביל לניתוחים פרוקטולוגים. חשוב להבין כיצד סיבוך כמו פיסטולה אנאלית יכולה להיגרם. לרוב הפיסטולה מתפתחת בעקבות אבצס באזור פי הטבעת, אבצס זה גורם לזיהום מוגלתי ומוביל להתערבות של רופא כירורגי על מנת שהוא יוכל לנקז את המוגלה של האבצס.

עוד עובדה מעניינת שרצוי לדעת, רופא פרוקטולוג הוא רופא בעל ידע עשיר ונרחב בתחום הכירורוגי משום שהוא מבצע לעיתים תכופות סוגים שונים של ניתוחים. פעולת – ניקוב האבצס לעיתים עלולה להוביל להיווצרות פיסטולה אנאלית והיא תורגש לאחר כחודש ולמעלה ואפילו עד שנים אחר הטיפול הכירורגי.

מאין אבצס מגיע?

אבצס נגרם בעקבות דלקת בבלוטה קטנטנה שממוקמת בפי הטבעת שכל תפקידה של בלוטה זו היא למנוע כניסה של חיידקים או זיהומים שונים להיכנס אליה כמו למשל, מחלות מעי דלקתיות. בכל מקרה של מצב פיסטולה אנאלית, מצב זה יכול לגרור את האדם הסובל מבעיה זו עד כדי ניתוחים פרוקטולוגים. כמובן לאחר ההבחנה של הרופא המטפל ואחרי ניסיונות שונים למנוע ניתוחים מסוג זה.

איך יודעים לאבחן פיסטולה אנאלית

קודם כל מודים שקיימת בעיה וללא בושה וללא חשש צריך לגשת לרופא המשפחה ולספר לו על הבעיה. הרופא משפחה הוא זה שיפנה לרופא מומחה, בדרך כלל לרופא כירורוגי או פרוקטולוג בהתאם לאבחנה שלו, בכל מקרה שני מקצועות אלו בעולם הרפואה חופפים מבחינת הידע הכירורוגי. הרופא המטפל יאבחן את הבעיה על פי תלונות  המטופל ועל פי בדיקה שיגרתית ראשונית שזה בדרך כלל הסתכלות של הרופאה בבעיה וזיהוי הבעיה.

במקרה של פיסטולה, בדרך כלל התסמינים הם – כאבים חדים וכאבים בזמן תנועה, כמו ישיבה, הליכה ועוד. לכאבים יכולים להתלוות גם גרד והפרשות מוגלתיות או ריריות. בכל מקרה לאחר הבדיקה הראשונית – הרופא המטפל יכול להפנות לביצוע בדיקת אולטראסאונד ואפילו לבדיקת MRI  כדי לאתר את המיקום המדויק של הפיסטולה ולמעשה לקבל תמונה ברורה יותר של האזור.

דרכי הטיפול

חשוב להדגיש שברוב המקרים הפיסטולה לא תעבור מעצמה אלא רק על ידי התערבות של רופא במגוון דרכים כאשר הראשונה שבהם היא ניתוח. בדרך כלל קיימות שתי סוגי פיסטולות עיקריות:

פיסטולוטומיה – זוהי פיסטולה שנמצאת קרוב יחסית לעורו. במצב זה, כאשר הרופא מחליט על ביצוע ניתוח הוא יזהה את נתיב הפיסטולה, יפתח אותו ויחתוך את העור שמעליו כך שהפיסטולה מתייבשת מתנקה ונסגרת. זמן הניתוח במקרה של פיסטולוטומיה יכול להיערך כחצי שעה עד שעה כאשר האשפוז הוא בדרך כלל אשפוז יום.

פיסטולה מסועפת שכוללת כמה תעלות או כזו שנמצאת בעומק שרירי פי הטבעת – זוהי פיסטולה מעט מסובכת יותר שמצריכה היערכות לניתוח אחר מהקודמת זאת בשל מורכבתה. לפיסטולה מסועפת כשמה כן היא, יש כמה סוגי ניתוחים פרוקטולוגים שניתן לעשות כמו למשל כריתת הפיסטולה מחוץ לפי הטבעת.

ישנם גם מצבים מעט מורכבים שהמטופל מאוד סובל מכאב נפיחות והפרשות ובמקרה כזה יש שלבים לניתוח, הרופא המטפל קודם יפתח את הפיסטולה ינקה ואז צריך לחכות זמן מסויים להתייבשות ואז יהיה צריך להשלים ניתוח נוסף. במקרים אלו זמן הניתוח הוא ארוך יותר ומאוד שונה מאחד לשני בהתאם למטופל ובהתאם לבעיה שלו. כך גם שאשפוז לאחר ניתוחים מסוג מורכב יותר משנה מאחד לשני.

האם ישנם סיבוכים?

מאחר שמדובר באזורים מאוד רגישים בגוף האדם ומאוד מורכבים, הרופא המטפל ינסה לעזור בכל דרך לפני ניתוחים פרוקטולוגים שונים. בדרך כלל, כשיש בעיה כמו פיסטולה כמעט ואין מנוס מלבצע ניתוח כזה או אחר בהתאם למצב של המטופל. בניתוחים מסוג זה ישנם גם סיבוכים שונים שחייבים להביא בחשבון כמו דלקת וזיהום. גם חוסר שליטה בסוגרים יכול להיות סיבוך אפשרי אם כי בדגש על מאוד לא שכיח.

לסיכום – יש לכם בעיה? פנו לרופא בהקדם.

כשיש בעיה בגוף מכל סוג חשוב לפנות לרופא ועל אחת כמה וכמה לפנות לרופא במקרים כמו בעיות מעיים וכמו בעיות באזורים רגישים כמו פי הטבעת. כשיש בעיה באזור זה, ההשפעה על טיב חיי האדם היא עצומה משום שזה יכול לגרור לכאבים עזים, לתחושה לא נוחה בזמן ישיבה, בזמן הליכה ובכלל בכל תנועה אפשרית. היום הרפואה בתחום הכירורגי והפרוקטולוגיה מאוד מתקדמת ומאוד משוכללת משהיתה בעבר. מה גם שהרופאים המטפלים מבעיות מסוג זה לוקחים בחשבון את החוסר נעימות הפיזית והנפשית של המטופל.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.