תהליך ההחלמה לאחר ניתוח כריתת כיס המרה

ניתוח כיס מרה הפך עם השנים לאחד הניתוחים הכי נפוצים שיש בעולם הרפואה. אנשים רבים סובלים ממגוון בעיות רפואיות שקשורות בכיס המרה, ובהתאם הם מחפשים בצורה ברורה אחרי פתרון שיוכל להשאיר אותם בריאים, גם במחיר של אובדן כיס המרה. היות ומדובר על איבר שניתן להסתדר בלעדיו, תוך ניהול אורח חיים מעט שונה, ניתוח כיס מרה עומד היום בתור פתרון יעיל ואיכותי, שממנו ניתן להחלים ולהתרגל לשגרת החיים החדשה. החלמה לאחר ניתוח כיס מרה היא הליך שחשוב להכיר, היות והוא לא מסתיים תוך כמה דקות בלבד, בלשון המעטה, אז בואו נחקור אותו קצת יותר לעומק.

החלמה לאחר ניתוח כיס מרה – בואו נתחיל מההתחלה

הדבר החשוב ביותר בהחלמה לאחר ניתוח כיס מרה, הוא לדעת מאיפה כל ההליך הזה מתחיל. אז בראש ובראשונה, ניתוח כיס מרה הוא אופציה שעולה על השולחן ברגע שקיים חשש להיווצרות של אבנים בכיס המרה, שפוגעות בתפקודו של כיס המרה. כיס המרה הוא בעל תפקיד מרכזי בהליך העיכול, וכאשר הפעילות שלו נפגמת – ההליך עלול להיפגם בהתאם, ולייצר בעיות בריאותיות חמורות בגופו של המטופל.

לכן, במרבית מהמקרים קיימת עדיפות לכריתת כיס המרה כליל, מאשר לתפקוד בינוני או נמוך שלו, שעלול להעמיד, כאמור, את גוף האדם בפני סיכון ממשי. ברגע שנכרת כיס המרה, הגוף מתחיל להתרגל לביצועים של מערכת העיכול גם בלעדיו, ולומד לסנן את החומרים באופן עצמאי, גם בלי האיבר המקשר הזה.

ניתוח לפרוסקופי או ניתוח פתוח – השיטות לניתוח כיס מרה

חשוב להבין שהיום עולם הרפואה מציע מגוון פתרונות עשיר במיוחד, שמאפשר לכל רופא לקבל החלטות בהתאם לרקע הרפואי של המטופל, ולכל מטופל לבחור את דרך הניתוח העדיפה עליו. ניתוח כיס מרה יכול להגיע בשני פורמטים שונים:

  1. הפורמט הפתוח.
  2. הפורמט הלפרוסקופי.

הפורמט הפתוח הוא הותיק ביותר בתחום, גם בהקשר של ניתוח כיס מרה בפרט וגם בהקשר של ניתוחים אחרים בכלל. מדובר כאן על ניתוח שכולל פתיחה פיזית של גוף האדם, והתעסקות ישירה עם האיבר שבו צריך לטפל או שאותו צריך לכרות. הניתוח הפתוח אמנם מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש בתור ניתוח יעיל ואפקטיבי, אולם הוא מביא איתו לא מעט סיכונים.

ניתוח כיס מרה בשיטה הפתוחה – דברים שחשוב לדעת

השיטה הפתוחה אמנם מאפשרת גישה ישירה לכיס המרה, אולם עצם פתיחת גוף האדם גורמת לעלייה חדה בסיכון לחדירת זיהומים, חיידקים, וירוסים ודברים נוספים. דבר נוסף שהניתוח הפתוח מביא איתו הוא הליך החלמה לאחר ניתוח כיס מרה שמתפרש על פני זמנים ארוכים במיוחד.

ניתוח כיס מרה בשיטה הלפרוסקופית

השיטה הלפרוסקופית נבדלת מניתוח כיס מרה בשיטה בפתוחה בכמה דברים, אבל בעיקר בדבר אחד מובהק – היא אינה גורמת לפתיחת גוף האדם. על ידי השיטה הלפרוסקופית ניתן להחדיר כלים ועזרים לביצוע הניתוח דרך שלושה או ארבעה פתחים קטנטנים בגופו של האדם, ועל ידי כך לטפל בכיס המרה או לכרות אותו. המשמעות הגדולה ביותר של השיטה הזו קשורה בהחלמה לאחר ניתוח כיס מרה, שכן היא הרבה יותר קצרה מאשר החלמה לאחר ניתוח כיס מרה בשיטה הפתוחה.

מעבר לכך, עצם העובדה שגוף האדם לא נפתח, גורמת למניעת חדירת זיהומים, חיידקים ועוד מגוון חומרים חיצוניים אחרים.

החלמה לאחר ניתוח כיס מרה – דעו לקראת מה אתם הולכים

אז בראש ובראשונה, חשוב להרגיע את הרוחות ולפתוח בזה שהליך החלמה לאחר ניתוח כיס מרה לא לוקח יותר מכמה ימים בודדים. להבדיל מניתוחים אחרים, שההחלמה מהם עלולה להתפרש על פני שבועות ארוכים ואפילו חודשים, החלמה לאחר ניתוח כיס מרה היא קצרה וידידותית באופן יחסי.

ההחלמה לאחר ניתוח כיס מרה מתחילה כבר ברגע סיום הניתוח, שכן המטופלים יכולים לנוע באופן יחסי מיד בסוף הניתוח, דרך פעולות של הליכה, עמידה ועוד. לא רק זה שהמטופלים יכולים לבצע את הפעולות האלו, הם גם צריכים לעשות אותן כדי לאפשר לגוף לחזור להתנהלות התקינה שלו.

החלמה לאחר ניתוח כיס מרה בבית החולים

בית החולים לא ממהר לשחרר את המטופלים שעוברים את הניתוח לביתם, והוא דורש מהמטופלים להישאר בשטח המחלקה במשך כשעתיים מסיום הניתוח. בשעתיים הללו ילקחו מהם מדדים שצריכים להצביע על תקינות פעילות הגוף, וילמדו על כך שהגוף מקבל את הניתוח בצורה טובה. לאחר יום של אשפוז ישוחררו המטופלים לביתם להמשך החלמה לאחר ניתוח כיס מרה.

ההחלמה לאחר ניתוח כיס מרה צריכה לכלול מנוחה רבה לצד פעולות שעליהן חשוב להקפיד, ובמקביל עלולים להתעורר כאבים. לכאבים אלו קיימות תרופות שיוכלו לשכך אותם, להעביר תחושות של בחילה במידה והן יתעוררו ועוד.

אכילה ושתייה בהחלמה לאחר ניתוח כיס מרה

האכילה והשתייה בהחלמה לאחר ניתוח כיס מרה הן פעולות שניתן לבצע באופן כללי, אמנם חשו להקפיד לבצע אותן בצורה הדרגתית ומוקפדת, ובהתאם להוראות הרופא המטפל. מטופלים שיחושו בטוב יותר לאחר הניתוח יוכלו להתחיל לחזור להתנהלות שגרתית אכילה ושתייה שלב אחר שלב, אולם מטופלים שיחושו ברע מומלץ שיתעכבו במשך זמן קצת יותר ארוך עם התהליך.

בכל מקרה, על מנת לוודא החלמה לאחר ניתוח כיס מרה בצורה הטובה ביותר, כמו גם לשם קבלת תוצאות מיטביות מהניתוח, מומלץ לפנות לרופא מומחה ומקצועי שידע לתת מענה לכל בעיה, ולהעניק הליך מקצועי ומסור.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.