גידולים שפירים וממאירים של פי הטבעת, הרקטום והקולון

פי הטבעת, הרקטום והקולון, הם חלקים בגופנו הנמצאים במערכת העיכול ובקצה המעי הגס, ולהם תפקיד חשוב בשמירה על יכולת התרוקנות תקינה. חלקים אלו מורכבים מתאי רירית, בהם עלולים להתפתח גידולים שפירים וממאירים, אודותם נעסוק בהרחבה במאמר שלפניכם 

פי הטבעת, הרקטום והקולון

מערכת העיכול היא אחת המערכות המרכזיות בגופנו, מערכת המורכבת ממספר חלקים, אשר האחרון מביניהם הוא המעי הגס. המעי הגס מורכב ממספר חלקים עיקריים, ביניהם נמצאים פי הטבעת, הרקטום והקולון.

הקולון, החלק הארוך ביותר במעי הגס, מחבר בין הצקום (המעי העיוור) לבין הרקטום (חלחולת), אשר מתחבר בתורו אל פי הטבעת, המהווה את הפתח החיצוני של התעלה האנאלית. חלקים אלו מאפשרים יחדיו את פעולת ההתרוקנות התקינה של הגוף במטרה לסנן ולהוציא מהגוף פסולת ומזהמים שונים, כאשר הפרשת הצואה נעשית דרך פתיחה וסגירה של פי הטבעת, תהליך הנעשה באמצעות שני שרירים טבעתיים. 

מהם גידולים שפירים וממאירים?

לפני שנעסוק בגידולים שפירים וממאירים של פי הטבעת, הרקטום והקולון, כדאי שנקדיש הסבר תמציתי מהו הסרטן ומה ההבדל בין גידולים שפירים וממאירים. מחלת הסרטן היא מחלה של התאים המרכיבים את איברי הגוף והרקמות השונות בגופנו, כאשר המחלה גורמת לחלוקת תאים לא מבוקרת, היוצרת גוש של תאים, המוכר בשם גידול. הגידולים הסרטניים מתחלקים לשני סוגים:

גידול שפיר

גידול שפיר הוא קבוצת תאים אשר ממשיכים לגדול באזור בו הם התפתחו והם עלולים ליצור לחץ על איברים הנמצאים בסמוך לאזור התפתחותם, אך תאים אלו אינם מתפשטים לאברים אחרים.

גידול ממאיר 

בגידול ממאיר, קבוצת התאים הסרטניים יכולה להתפשט לאיברים סמוכים, באמצעות מחזור הדם או מערכת הלימפה וללא טיפול מתאים, תאים אלו יכולים לגרום להרס של רקמות סמוכות. 

גידולים שפירים וממאירים של פי הטבעת, הרקטום והקולון

פי הטבעת בנוי ממספר תאים, הנמצאים בעיקר בדפנות פי הטבעת, האזור העיקרי בו נוטים להיווצר גידולים שפירים וממאירים. גידולים אלו נחשבים לנדירים במיוחד ושיעור שכיחותם עולה עם העלייה בגיל, כאשר המאפיינים שלהם זהים למדי למאפייני סרטן המעי הגס.

הגורמים לגידולים שפירים וממאירים של פי הטבעת, הרקטום והקולון אמנם אינם ידועים, אך ישנם כמה גורמים מגבירי סיכון וביניהם:

  1. זיהום כתוצאה מנגיף הפפילומה האנושי
  2. מערכת חיסון חלשה
  3. עישון טבק
  4. נשים אשר חלו בסוגי סרטן הקשורים לנגיף הפפילומה, כמו סרטן צוואר הרחם

חשיבות הגילוי המוקדם של גידולים שפירים וממאירים בפי הטבעת, הרקטום והקולון

מטבע הדברים, הטיפול בגידול ממאיר נחשב לקשה ומורכב יותר מאשר בגידול לא ממאיר והיות וכל גידול ממאיר באזור פי הטבעת, הרקטום והקולון מתחיל בגידול שפיר (פוליפ), הרי שסיכויי ההחלמה יעלו באופן ניכר. המודעות לשכיחות המחלה, יחד עם בדיקות תקופתיות מגיל 50, גם ללא הופעת סימפטומים, יכולים בהחלט לסייע בהפחתת הסיכויים להופעת גידולים ממאירים בפי הטבעת, הרקטום והקולון.

מהם הסימפטומים היכולים להעיד על גידולים באזור פי הטבעת?

הסימפטומים הנפוצים ביותר של גידולים שפירים וממאירים באזור פי הטבעת הם:

  1. דימום בצואה
  2. כאבי בטן חריגים
  3. חסימת מעיים
  4. שינויים בהרגלי היציאות – בתדירות ובמרקם הצואה
  5. אנמיה
  6. תחושה של התרוקנות חלקית

גידולים שפירים וממאירים באזור פי הטבעת – שיטות אבחון ובירורים מוקדמים

במידה ומופיעים אצלכם אחד או יותר מהסימפטומים המוזכרים למעלה, יש לפנות בהקדם לרופא מומחה, אשר יבחן את מצבכם ויבצע מספר בירורים מוקדמים לפני המלצה על המשך הטיפול:

בדיקה רקטלית

בדיקה זו תיעשה לרוב במרפאה ובאמצעות החדרת אצבע הרופא אל פי הטבעת, במטרה לאבחן גבשושיות ונגעים שונים באזור פי הטבעת.

ביופסיה

בדיקת ביופסיה היא בדיקה בה נלקחת דגימה מהגידול, אשר תיבדק במיקרוסקופ ותקבע האם מדובר בגידול שפיר או ממאיר.

קולונוסקופיה

בדיקת קולונוסקופיה היא בדיקה הנעשית באמצעות החדרת מצלמה זעירה אל פי הטבעת, באופן המאפשר מבט מדוקדק ברקטום, בקולון ובכל המעי הגס. לפני בדיקת הקולונוסקופיה יש לרוקן את המעי הגס בשיטתיות, באמצעות תזונה מוקפדת ביומיים שלפני הבדיקה.

בירור גנטי

במקרים של מטופלים צעירים וכן מטופלים שלהם קרובי משפחה שחלו בסרטן, מומלץ לבצע בדיקה גנטית, שתוצאותיה יקבעו את סוג הטיפול המומלץ.

בדיקת CT

בדיקת CT (טומוגרפיה ממוחשבת) תסייע לרופא המטפל להבין ולוודא באיזה שלב נמצא הגידול והאם הוא התפשט לאזורים נוספים.

כיצד מטפלים בגידולים שפירים וממאירים באזור פי הטבעת, הרקטום והקולון?

טיפולים בגידולים שפירים וממאירים באזור פי הטבעת, הרקטום והקולון ייעשו לאחר תכנון רפואי מוקפד ומדוקדק, המורכב מצוות של מנתחים מומחים, רדיולוגים, פתולוגים ואונקולוגים. אופי וסוג הטיפול הרפואי ייעשה בהתאם למאפיינים האישיים של המטופל, דוגמת גיל ומצב בריאות כללי וכן בהתאם לסוג הגידול ושלב ההתפתחות שלו, כאשר הטיפולים יכולים לנוע בין תרופות וניתוחים ועד טיפולי כימו – רדיותרפיה.

בסופו של דבר, הרופא המטפל יפרוש בפניכם את תמונת המצב המלאה והמדויקת וכן את אפשרויות הטיפול העומדות בפניכם, כאשר באפשרותכם לבחור את הטיפול המתאים ביותר מבין מגוון האפשרויות. הכרת המידע הרלוונטי למצבכם הרפואי וכן ליווי של בן משפחה או חבר קרוב, יעזרו לכם לקבל את תמונת המצב המלאה ואת כל הכלים הנדרשים לקבלת ההחלטה הנכונה.

כיצד חוות דעת רפואית נוספת תסייע לנו לקבל את ההחלטה הנכונה?

אנשים רבים הסובלים מגידולים שפירים וממאירים של פי הטבעת, הרקטום  והקולון, חוששים להתחיל בטיפולים המתאימים בשל תופעות הלוואי השונות, הבאות לידי ביטוי בנשירת שיער, חולשה כללית, השמנה, עייפות כרונית, איבוד תיאבון ועוד. מדובר בקבלת החלטות לא פשוטה ובמקרים בהם ההתלבטות היא רבה, תמיד מומלץ לפנות לקבלת חוות דעת רפואית נוספת מאת רופא מומחה בתחום, אליו מומלץ להגיע עם רשימת שאלות ונושאי ההתלבטות העיקריים.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.