סרח עור אנאלי – גורמים, אבחון וטיפול

עודף עור המוכר גם בשם סרח עור, הוא תופעה שכיחה למדי בגוף האדם, לרבות באזור פי הטבעת, כאשר לעיתים מדובר במספר סרחי עור במקביל. תופעה זו מעוררת אצל אנשים רבים שאלות ודאגות שונות. במאמר זה תמצאו את המידע המקיף אודות הגורמים ודרכי האבחון והטיפול בגין סרח עור אנאלי

מהו סרח עור אנאלי?

סרח עור הוא עודף עור וכאשר הוא מופיע באזור פי הטבעת, הרי שהוא מכונה סרח עור אנאלי. סרח עור אנאלי מופיע בצורת בליטה קטנה או אזור מוגבה והוא תופעה שכיחה למדי בקרב נשים וגברים כאחד ובעיקר לאחר גיל 50.

סרח עור אנאלי אינו מעיד לרוב על מחלה כלשהיא והוא אינו גורם לכאבים כלשהם. המרקם של סרח העור האנאלי הוא מרקם רך והחיבור שלו אל העור נעשה באמצעות "גבעול" עורי, כאשר השכבה החיצונית של סרח העור האנאלי עשוית להיות מחוספסת ובצבע העור.  

מהם הגורמים להופעת סרח עור אנאלי?

לסרחי עור אנאליים אין אמנם גורמים מדעיים מוכחים המעידים על התפתחותם, אך ישנם חוקרים המציעים מספר אפשרויות:

כלי דם לכודים

כלי דם וקולגן אשר נלכדו באזור עור מסוים, יכולים להתפתח לכדי סרח עור

שפשוף תדיר

סרחי עור בכלל נוטים להופיע בקפלים וקמטים בעור, כאשר שפשוף מוגבר באזורים אלו עלול להגביר את היתכנות הופעת סרח העור

תורשה

הגורם התורשתי משפיע אף הוא על היווצרות סרח העור האנאלי, כאשר הופעת סרח עור אצל בני המשפחה מעלה את הסיכויים כי סרח העור יופיע גם אצל בני משפחה אחרים.

האם ישנם אנשים בעלי סיכון מוגבר להיווצרות סרח עור אנאלי?

סרח עור אנאלי יכול להופיע אצל נשים וגברים כאחד ומלבד הגורמים המוזכרים לעיל, ישנן אוכלוסיות בעלי סיכון מוגבר להיווצרות סרח עור אנאלי: 

  1. נשים בהריון (בעיקר בגלל גורמים כמו עלייה במשקל והורמוני הריון)
  2. אנשים בעלי מספר סרחי עור עודפים באזורים שונים בגוף
  3. אנשים בעלי עודף אינסולין בדם

מהם התסמינים לסרח עור אנאלי?

סרח עור אנאלי מופיע כפיסת עור עודפת באזור פי הטבעת והאזורים הסמוכים, כאשר הוא אינו מוביל לכאבים או דימומים מצד אחד, אך יכול בהחלט להוות מטרד ולגרום לאי נוחות. סרחי עור אנאליים מתחילים לרוב כנגעים קטנים, אך עלולים לגדול עם הזמן ולעיתים להתאחד ולהגיע לגודל של סנטימטר או כמה סנטימטרים. 

מהם ההבדלים בין טחורים לבין סרחי עור אנאליים?

לא מעט אנשים נוטים לבלבל בין טחורים לבין סרחי עור עודפים באזור פי הטבעת וזאת בעיקר בשל מיקומם הבולט באזור פי הטבעת, אך למעשה קיימים מספר הבדלים מהותיים בין השניים:

רמת הכאב

בעוד שסרח עור אנאלי אינו מלווה בכאבים, טחורים באזור פי הטבעת עלולים לגרום לכאבים עזים במיוחד.

דימום

אחד המאפיינים הבולטים של טחורים זה דימום הנגרם כתוצאה ממגע קל בהם, זאת בניגוד לסרחי עור אנאליים, אשר אינם מדממים.

צבע

אחת מנקודות ההבדל בין טחורים לבין סרחי עור אנאליים היא הצבע שלהם: סרחי עור אנאליים מופיעים בצבע הגוף ואילו טחורים מופיעים בצבע אדום או סגול.

מהם ההבדלים בין יבלות לבין סרחי עור אנאליים?

יבלות באזור פי הטבעת יכולות אף הן להיות דומות במספר נקודות אל סרחי העור האנאליים ויחד עם זאת, ישנם מספר הבדלים בין השניים:

גודל

היבלות נחשבות לגדולות יותר לעומת סרחי העור האנאליים, מה עוד שהן נוטות להתפשט לעבר אזורים אחרים.

תחושה

סרח עור אנאלי עלול לגרום לתחושות של אי נוחות וגירודים, כאשר יבלות גורמות לרוב לתחושות של צריבה ודימום.

מאפיינים חיצוניים

גורם נוסף המסייע להבדיל בין יבלות לבין סרח עור אנאלי הוא המרקם החיצוני, כאשר לסרח עור אנאלי קיים מרקם דומה לעור הגוף ואילו ליבלת קיים מרקם מחוספס למדי.

כיצד מאבחנים סרח אנאלי?

מרבית סרחי העור האנאליים הם שפירים ואינם מצריכים התערבות רפואית כלשהיא. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם מומלץ להגיע לרופא מומחה שיבצע בדיקה גופנית ושלילת גידולים ממאירים. אבחון סרח אנאלי יתבצע באמצעות בדיקה קלינית, הנעשית לרוב באמצעות בחינה חזותית מקרוב ולעיתים גם באמצעות בדיקה פיזית, בכדי לשלול טחורים וגידולים ממאירים.

ככל ועולה החשש כי לא מדובר רק בבעיה של סרח עור, הרי שהרופא יפנה את המטופל לביצוע בדיקות מקיפות ובעיקר בדיקות מסוג אנוסקופיה וסיגמואידוסקופיה. בבדיקות אלה נעשה שימוש במצלמה זעירה, המסייעת לרופא לראות מקרוב את האזור ובמקרה הצורך, לקחת דגימת רקמה אשר תישלח לבדיקה פתולוגית.

מהם דרכי הטיפול בסרח עור אנאלי?

דרכי הטיפול בסרח עור אנאלי מתמקדים בעיקר בהסרת הסרח, טיפול המבוצע לרוב בהליך מרפאתי. הסרת סרח העור האנאלי תיעשה לאחר אלחוש המקום וניקוי יסודי של האזור בחומרים אנטי – בקטריאליים. את פעולת ההסרה עצמה ניתן לבצע באמצעות מספריים ייעודיים, לייזר, השורף את הסרח או חנקן נוזלי, המקפיא את הסרח ומביא לנשירתו כעבור מספר ימים. 

תקופת ההחלמה לאחר הסרת סרח עור אנאלי – על מה חשוב להקפיד?

הפרוצדורה הרפואית להסרת סרח עור אנאלי נחשבת לפשוטה ומהירה למדי ובהתאם לכך, גם תקופת ההחלמה לאחר הסרת סרח עור אנאלי היא קלה ומהירה. במהלך תקופת ההחלמה הרופא המטפל ימליץ לכם על דרכי הטיפול והתרופות המתאימות, כאשר במרבית המקרים יינתן טיפול אנטיביוטי, חומר משלשל ותרופות משככות כאבים ומונעות זיהומים.

בכדי לסייע לתהליך ההחלמה ולשוב לשגרה במהירות, ישנן גם מספר פעולות ושגרת התנהגות עליה מומלץ להקפיד בתקופת ההחלמה ובעיקר בימים הראשונים שלה, כמו – מנוחה מוגברת בבית והימנעות מפעילויות הדורשות מאמץ גופני חריג, דוגמת הרמת חפצים כבדים ופעילות גופנית מאומצת.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.