הנחיות למנותח לאחר ניתוח טחורים והליך החלמה

לא מעט אנשים סובלים מבעיית טחורים, אשר מלבד אי הנוחות שהיא גורמת, היא עלולה להתפתח גם למצבים מסכני חיים, בהם אחת מאפשרויות הטיפול היא ניתוח טחורים. מהם טחורים? באלו מקרים נדרש לעבור ניתוח טחורים, ומהן ההנחיות למנותח להחלמה מהירה ובטוחה? כל זאת ועוד, במאמר שלפניכם

מהם טחורים?

טחורים הם כלי דם הנמצאים באזור הרקטום ופי הטבעת, כשהם מסייעים לגוף לשלוט על היציאות ולהפריד בין חומרים מוצקים, נוזלים וגזים ולמעשה, לכולנו יש טחורים בגוף. בעיית הטחורים המוכרת לכולנו, מתחילה כאשר כלי הדם המרכיבים את הטחורים נמתחים ומתרחבים וגורמים לדלקות וכאבים יוצאי דופן.

מהם הגורמים לבעיות טחורים?

בעיית הטחורים היא תופעה נפוצה למדי, ממנה סובלים בממוצע כ – 10% מהאוכלוסייה. נהוג לאפיין את הגורמים לבעיות הטחורים כקשורים למצבי עצירות ולחץ באגן, אך סיבות אלו אינן מסבירות את השכיחות הגבוהה של בעיית הטחורים בקרב האוכלוסייה. בין הסיבות האפשריות הגורמות לבעיות טחורים נמצאות:

  1. תקופת הריון (במהלכה נפח הדם עולה, הרחם כבד וקיים לחץ על הווריד התחתון במצבי שכיבה)
  2. לחץ דם גבוה באזור ווריד הכבד
  3. פעילות גופנית מאומצת / חוסר בפעילות גופנית
  4. סטרס (דחק נפשי)
  5. אי ספיקת לב משמעותית
  6. תורשה וגיל (ככל שמתבגרים, שכיחות הבעיה עולה)
  7. עודף משקל

התסמינים הבולטים של בעיית הטחורים

התסמינים הבולטים המעידים בסבירות גבוהה על קיומה של בעיית הטחורים הם:

  1. דם טרי לאחר פעולת מעיים
  2. כאבים ותחושת חוסר נוחות באזור פי הטבעת
  3. תחושות גירוד וגירוי באזור פי הטבעת
  4. בליטה / נפיחות באזור פי הטבעת

סוגי הטחורים שכדאי להכיר

הכרת סוגי הטחורים תסייע לנו להבין את היקף התופעה ומהן דרכי הטיפול המומלצות והמתאימות ביותר עבורכם. כך, ניתן לחלק את הטחורים לשני סוגים עיקריים:

טחורים חיצוניים

טחורים חיצוניים הם טחורים העטופים ברקמת עור ונמצאים על פי הטבעת ובאזור הסמוך. טחורים אלו עשירים בתאי עצב ולפיכך, כואבים יותר ומדממים פחות.

טחורים פנימיים

טחורים פנימיים נמצאים באזור הפנימי של פי הטבעת וכן בחלק התחתון של הרקטום. טחורים אלו בשכבה דקה של רירית המעי הגס ולפיכך הם כואבים פחות, אך מדממים יותר. את הטחורים הפנימיים מקובל לחלק ל – 4 דרגות חומרה:

  1. טחורים לא מורגשים
  2. טחורים היוצאים בזמן פעילות מעיים ונכנסים חזרה עם סיומה
  3. טחורים אותם ניתן להכניס באופן עצמאי לאחר יציאתם
  4. טחורים שלא ניתן להכניס אותם חזרה

כיצד מאבחנים טחורים?

ככלל, טחורים אינם מהווים בעיה בריאותית מסכנת חיים, אך במצבים מסוימים, כמו דימום מוגבר וכאבים בלתי נסבלים, הם יכולים להעיד על בעיות רפואיות אחרות, דוגמת דלקות במעי הגס ואף סרטן המעי הגס, כך שחשוב לפנות לבדיקה מתאימה אצל רופא מומחה.

אבחון הטחורים על ידי רופא מומחה נעשה באמצעות בדיקה קלינית פשוטה, במהלכה הרופא יבחן מקרוב את האזור בכלל והטחור בפרט. ככל ומדובר בטחורים פנימיים, האבחון ייעשה באמצעות מכשיר רפואי בשם אנוסקופ, מכשיר המזכיר בצורתו גליל פלסטיק ומאפשר הרחבה של פי הטבעת ואבחון מקרוב. 

כיצד מטפלים בטחורים?

במרבית המקרים, שינוי הרגלי התזונה (הקפדה על צריכת מזון עתיר סיבים, שתיית מים בכמות מספקת, הימנעות מאכילת מאכלים חריפים ועוד) ואורח החיים יכול לסייע במניעת תופעת הטחורים וכשהם כבר מופיעים, ניתן להשתמש במגוון שיטות טיפול:

טיפולים שגרתיים

טיפולים שגרתיים מספקים לרוב הקלה מסוימת לכאבי הטחורים וביניהם נמצאים: אמבט ישיבה, תחבושת קרה, משככי כאבים, שתייה מרובה ומניעת תנוחות הגורמות לחץ מקומי.

טיפולים פולשניים

טיפולים פולשניים הם החלק המתקדם יותר של ההתמודדות עם בעיית הטחורים, כאשר בין הטיפולים הללו ניתן למצוא את: ריפוי בחשמל, הרחבת שריר פי הטבעת, צריבת הטחורים בלייזר, הקפאת הטחור ועוד.

ניתוח טחורים

ככל והטיפולים המוזכרים לעיל לא עוזרים להקלה והתמודדות עם בעיית הטחורים, הרי שייתכן ונידרש לבצע ניתוח לכריתת הטחורים, פרוצדורה רפואית מקובלת במקרים של טחורים גדולים ובולטים, הגורמים לדימום רב ותחושות משמעותיות של כאב ואי נוחות, הפוגעות באיכות ובשגרת החיים של המטופל. 

את פרוצדורת ניתוח הטחורים ניתן לבצע בכמה שיטות:

השיטה המסורתית

ניתוח בשיטה המסורתית הוא ניתוח שכיח למדי, בעיקר בזכות אחוזי ההחלמה הגבוהים שלו, כאשר בניתוח זה מתבצעת כריתה של הטחור המוגדל.

קיבוע טחורים

ניתוח קיבוע טחורים מבוסס על החזרת הטחורים למקומם, פעולה המביאה לניקוז דם טבעי והחזרת הטחור לפעילותו התקינה.

קשירת עורק

ניתוח קשירת עורק נעשה במטרה להפחית את זרימת הדם לטחור, דבר המביא להצטמקות גודל הטחור ושיפור במצב המטופל.

הליך ההחלמה לאחר ניתוח טחורים

ניתוח טחורים אורך לרוב 20 – 40 דקות (בהרדמה מלאה) והוא נחשב לניתוח כואב למדי. לאחר ניתוח הטחורים, המטופל נשאר באשפוז למשך 24 שעות, כאשר השחרור מהאשפוז נקבע בהתאם למצב המטופל וסוג הניתוח שעבר. הליך ההחלמה המלא נמשך לרוב מספר שבועות (שבועיים עד ארבעה שבועות בדרך כלל) ותלוי אף הוא במאפיינים של המנותח (כמו גיל ומצב רפואי) ובסוג הניתוח שעבר.

הנחיות למנותח לאחר ניתוח טחורים

לאחר ניתוח טחורים, הרופא המטפל יביא לכם הנחיות מפורטות שנועדו להביא להחלמה מלאה ומהירה ובין הבולטות שבהן נמצאות:

  1. שטיפות / אמבטיות ישיבה לאחר כל פעילות מעיים
  2. חבישת המקום עם תחבושות יבשות
  3. הימנעות מפעילות גופנית מאומצת
  4. נטילת משככי כאבים על פי המלצות הרופא המטפל
  5. נטילת מרככי יציאה דוגמת שמנים או סירופ
  6. תזונה מוקפדת – צריכת מזון עשיר בסיבים, הימנעות ממאכלים חריפים, הימנעות ממאכלים הגורמים עצירות (בננה ואורז לדוגמה) ועוד
  7. הגעה לביקורת רפואית לאחר כ – 10 ימים מהניתוח
על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.