פיסטולות ומורסות באזור פי הטבעת

פיסטולות ומורסות בפי הטבעת גורמות לרוב לתחושות של גירוי וגרודים, לעיתים בליווי כאבים חזקים והרגשה כללית רעה. בכדי להכיר טוב יותר את התופעה, התסמינים וכיצד ניתן להתמודד עם פיסטולות ומורסות בפי הטבעת, ריכזנו עבורכם את כלל המידע הרפואי החשוב בנושא במאמר שלפניכם

מהן פיסטולות ומורסות באזור פי הטבעת?

פיסטולות הן תעלות קטנות הנוצרות באזור פי הטבעת ומחברות בין קצה התעלה האנאלית לבין העור הסמוך לאזור. לחלק מהפיסטולות יכולות להיות תעלה אחת ואילו לאחרות יכולות להיות מספר תעלות, כאשר המראה החיצוני הכללי של הפיסטולות הוא כמעין חורים על פי העור.

החיבור הלא תקין בין קצה התעלה האנאלית לבין העור הסמוך לאזור פי הטבעת, נוצר לרוב בשל הימצאות מורסה (כיס מוגלתי), אשר גורמת לדלקת כרונית בפי הטבעת. המורסה יכולה להיגרם כתוצאה מזיהום חריף בפי הטבעת, בעקבות חדירת חיידקים וגופים זרים אל האזור וכן לאחר מחלות מסוימות המעלות את השכיחות להיווצרות המורסה, כמו דלקת במעי.  

סוגי פיסטולות

פיסטולות באזור פי הטבעת מחולקות לסוגים וסיווגים שונים, בעיקר לפי מיקום הפיסטולה וקרבתן לשריר הסוגר. בין סוגי הפיסטולה העיקריים נמצאים:

  1. פיסטולה פרי – אנאלית (חיבור לא תקין של תעלת פי טבעת והעור הסמוך)
  2. פיסטולה המתחילה באזורים אחרים של המעי הגס
  3. פיסטולה שפתח היציאה שלה אינו סמוך לפי הטבעת
  4. פיסטולת פרסה (הנקראת כך בשל הדמיון לצורת הפרסה כתוצאה מיציאת שני קצות הפיסטולה משני צידי פי הטבעת)

מהם התסמינים של פיסטולות ומורסות בפי הטבעת?

פי הטבעת היא אחד האזורים החיוניים ביותר בגופנו, כאשר הימצאותה בקצה מערכת העיכול, מסייעת בתהליך תקין של הפרשת פסולת וצואה מהגוף. כך, פיסטולות ומורסות בפי הטבעת יכולות לגרום לאי נוחות מוגברת ובין התסמינים הבולטים היכולים להעיד בסבירות גבוהה על הימצאותן של פיסטולות ומורסות נמצאים:

  1. כאבים חזקים באזור פי הטבעת
  2. תחושות מוגברות של גירויים וגירודים
  3. מראה אדמומי ונפוח
  4. הפרשות מוגלה ולחות באזור פי הטבעת
  5. צמרמורות וחום גבוה
  6. הרגשה כללית רעה

באילו מקרים יש לפנות לבדיקה רפואית?

מאחר והפיסטולות והמורסות באזור פי הטבעת אינן נגלות לעינינו, לא תמיד אנחנו יודעים מתי מדובר במקרים בהם נדרש לפנות לבדיקה רפואית ובאלו מקרים מדובר בכאבים חולפים. ככל ויש ספק, תמיד מומלץ לפנות לרופא המטפל בכדי לשלול את קיומן של פיסטולות ומורסות באזור פי הטבעת, כאשר במקרים הבאים מומלץ בהחלט לפנות בהקדם לבדיקה רפואית:

  1. גירוי באזור פי הטבעת
  2. כאבים בלתי פוסקים, המחמירים תוך כדי תנועה ופעולות כמו ישיבה, הפרשת צואה ושיעול

כיצד מאבחנים פיסטולה?

האבחון של הפיסטולה נעשה לאחר ברור הרקע הרפואי של הנבדק ובאמצעות בדיקה גופנית. ככל ונדרש בדיקה רקטלית, הרי שהבדיקה תבוצע על ידי פרוקטולוג מומחה ובמידת הצורך תבוצע בדיקה באמצעות פרוקטוסקופ (צינור בעל מקור אור בקצהו, המאפשר התבוננות מעמיקה בתעלת הפיסטולה), בדיקה הנעשית בהרדמה מלאה.

כיצד ניתן לטפל במורסה באזור פי הטבעת?

הטיפול במורסה באזור פי הטבעת הוא פרוצדורה רפואית פשוטה למדי, הכוללת ניתוח קטן ומהיר לניקוז המוגלה. במרבית המקרים הרופא המטפל ימליץ על השארת נקז גומי למשך תקופה של מספר ימים לאחר הניתוח, בכדי למנוע זיהום של האזור, זאת בנוסף על טיפול אנטיביוטי במינון שייקבע על ידי הרופא המטפל.

הניתוח לניקוז המורסה נחשב לפרוצדורה רפואית פשוטה למדי, הנעשית בהרדמה מקומית ומתבצעת במסגרת מרפאת חוץ. במקרים חריגים, בהם המורסה הגיעה לגדלים או עומקים יוצאי דופן, כמו גם מקרים של מטופלים בעלי סיכון מוגבר לחשיפה לזיהומים (חולי סכרת לדוגמה) הרי שייתכן והמטופל יידרש לעבור את הניתוח לניקוז המורסה בהליך אשפוז.

כיצד ניתן לטפל בפיסטולה באזור פי הטבעת?

הפרוצדורה הרפואית לטיפול בפיסטולה היא ניתוח לפתיחת התעלה וחיבור הפצע הפנימי והחיצוני, פעולה ההופעת את התעלה לצינור. את פרוצדורות הניתוח ובחירת סוג הניתוח, יש לעשות לאחר התייעצות עם רופא מומחה ואבחון מדויק של מיקום הפיסטולה ביחס לפי הטבעת.

כיצד ניתן להתכונן לפני ניתוח להסרת פיסטולות ומורסות באזור פי הטבעת?

בכדי להביא ליעילות מקסימלית של פרוצדורת הניתוח להסרת פיסטולות ומורסות באזור פי הטבעת, מומלץ להיערך לניתוח בהתאם וזאת באמצעות שמירה על הנחיות הרופא המטפל וההנחיות הכלליות הבאות:

צום

לפני הניתוח יש לשמור על צום (אי אכילה) מחצות בלילה הקודם לניתוח. מבחינת שתייה, ניתן יהיה לשתות שתייה צלולה עד לפרק זמן של שעתיים לפני הניתוח.

נטילת תרופות

במידה ואתם לוקחים תרופות קבועות, ניתן להמשיך ולקחת אותן כרגיל גם ביום הניתוח, כאשר לגבי תרופות הקשורות בדילול הדם, סוכרת ומסתמי הלב, יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

ליווי

אל הניתוח יש להגיע עם מלווה (אדם מבוגר מעל גיל 18), שיוכל לשהות אתכם ביום האשפוז וללוות אתכם מהשחרור ועד הבית. 

שמירה על היגיינה

לפני הניתוח (ערב קודם או בבוקר), יש להקפיד על רחיצה יסודית של הגוף וחפיפת הראש ולהימנע מאיפור או לק על הציפורניים.

אלו תופעות לוואי יכולות להתרחש לאחר הניתוח?

לאחר ניתוח להסרת פיסטולות ומורסות באזור פי הטבעת ייתכן ויופיעו מספר תופעות לוואי ובין השכיחות מביניהן נמצאות:

  1. דימום בזמן פעולת מעיים
  2. הפרשות מאזור פי הטבעת
  3. כאבים (במיוחד בימים הראשונים)

החלמה וחזרה לשגרה

תקופת ההחלמה לאחר ניתוח הסרת פיסטולות ומורסות מאזור פי הטבעת נמשכת לרוב כשבוע ימים ויכולה להגיע גם למספר שבועות, הכל בהתאם למאפייני המטופל וסוג הפיסטולה / מורסה. בין אם מדובר בהחלמה לאחר כשבוע ובין אם לאחר מספר שבועות, את החזרה לשגרה ולפעילות גופנית יש לבצע בהדרגתיות ובהתאם למצבכם הרפואי וההרגשה הכללית.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.