כל מה שרציתם לדעת על ניתוח טחורים ותהליך ההחלמה 

ניתוח טחורים מהווה המוצא האחרון עבור אנשים שסובלים מטחורים בצורתם החמורה ביותר. כששאר השיטות לטיפול בבעיית הטחורים לא הניבו תוצאות הרי שלא נותרה ברירה אלא לבצע התערבות רפואית ולפתור את הבעיה באמצעות ניתוח טחורים. 

איך עושים ניתוח טחורים?

למרות שקוראים לטיפול ניתוח טחורים, מדובר ה – 3 שיטות טיפול שונות בטחורים:

  1. כריתת טחורים – שיטה זו נחשבת לשיטה המצליחה ביותר עם סיכיים גבוהים להחלמה. הניתוח מתבצע על ידי חיתוך בסכין מיוחדת או באמצעות צריבה בליזר. לאחר הניתוח, תהליך ההחלמה נמשך כארבעה שבועות. 

אחד מהסיבוכים של כריתת טחורים הוא היווצרות צלקות במקומות בהם היו טחורים והיצרות של פי הטבעת, דבר שיוביל לקושי בריקון המעיים. 

  1. קיבוע טחורים – הניתוח מתקיים בעומק הנע בין 5 ל- 6 ס"מ בתוך פי הטבעת. באיזור זה מתבצעת כריתת טבעת הרירית הגורמת לטחורים שיצאו החוצה, לחזור אל מקום. אז הרופא מבצע הידוק של הטחורים עם סיכות מיוחדות. למעשה, הרופא מחזיר את הטחורים אל מקומם הטבעי ומאפשר זרימת דם תקינה בסביבתם. 

טיפול זה כרוך במעט כאבים ( לעומרת כריתת טחורים ) ותהליך ההחלמה נמשך בין 10 ימים לשבועיים. הצלחת הניתוח לטווח הרחוק תלוי בשמירה על תפריט המכיל סיבים תזונתיים ועל יציאות ללא מאמץ. 

  1. עצירת אספקת הדם לטחור – למעשה הרופא מבצע קשירה של העורק שמספק דם לטחורץ הקשירה נעשית באמצעות אקו-דופלר. הפסקת אספקת הדם גורמת לטחור להצטמק וליפול. יש לשיטה זו שני חסרונות עיקריים: הראשון הוא שקשירת העורקים עלולה להשפיע על אספקת הדם באופן כללי וליצור נמק באיברים אחרים בגוף. החיסרון השני הוא שמטופלים שעברו ניתוח בשיטה זו, העידו שלאחר זמן מה הטחורים חזרו. 

הכנה לקראת ניתוח טחורים?

ההכנה לקראת ניתוח טחורים מתחילה 48 שעות מראש. ביומיים המקדימים לניתוח יש להפסיק לאכול פירות וירקות. במידה והמטופל נוטל תרופות נוגדות קרישה עליו להפסיק אותן כשבוע לפני הניתוח וליידע את הרופא המטפל.

מה קורה ביום הניתוח?

החל מחצות הלילה של יום הניתוח, על המטופל להפסיק לחלוטין משתייה ואכילה ולהיות בצום מלא. יש להפסיק נטילת תרופות קבועות ( בהתייעצות עם רופא כמובן ). 

ביום הניתוח עצמו ( ובערב שלפניו ) יתבקש המטופל לעשות חוקן על מנת לאפשר למעיים להתרוקן באופן יסודי. לאחר שהצוות הרפואי העביר את המטופל אל חדר הניתוח, ינתנו לו חומרי הרדמה ויחוברו לו אלקטורדות שיעקבו אחר הדופק וקצת הלב. 

לרוב, נמשך ניתוח טחורים שעה בלבד. 

תהליך ההחלמה מניתוח טחורים

ההחלמה מהניתוח נמשכת מספר שבועות והיא משתנה בהתאם לחומרת הבעיה לפני הניתוח. את תהליך ההחלמה ניתן לחלק ל – 3 פרקי זמן:

  1. טיפול מיידי – 24 שעות ראשונות לאחר הניתוח

היות והניתוח נעשה תחת ההרדמה מלאה, המטופל נשאר להשגחה בבית החולים למשך 24 שעות לצורך השגחה ומעקב. בשעתיים הראשונות לאחר הניתוח, המטופל מועבר אל חדר ההתאוששת שם הוא מתעורר לאיטו מההרדמה. תופעת לוואי נפוצה היא קושי במתן שתן. 

במידה והוא יתלונן על כאב, ינתנו לו משככי כאבים. עד שהשפעת חומרי ההרדמה תתפוג לחלוטין, יתכן והמטופל יחוש טשטוש, ירגיש בחילות ויבקש להקיא. 

מבחינת תזונה, המטופל יכול לשתות ולאכול רק מזונות רכים. בנוסף, במהלך היממה הראשונה לניתוח, אסור למטופל לרדת מהמיטה, אלא אם קיבל סיוע מהצוות הרפואי. 

  1. טיפול במהלך השבוע הראשון לאחר הניתוח

יום לאחר הניתוח, ישוחרר המטופל אל ביתו ויקבל הנחיות לגבי תזונה לאחר ניתוח טחורים. אמנם לא חלה הגבלה מיוחדת על תזונה ( מומלץ להימנע מאכילת מאכלים היוצרים גירוי בפעולת המעיים כגון מאכלים חריפים או אלכוהול ), אך חשוב להקפיד על אכילת פירות וירקות עשירים בסיבים תזונתיים ולהרבות בשתיית מים. 

במידה ומופיעה עצירות, מומלץ לשתות כף של שמן פרפין ( אחת ביום ) כדי לרכך את הצואה או להשתמש במרככי צואה בהתאם להמלצת רופא. 

  1. טיפול בשבועיים שלאחר הניתוח 

המטופל אמור להרגיש כאבים לעיתים רחוקות והוא יכול חזור לפעילת גופנית בהדרגתיות. 10 ימים לאחר הניתוח יחזור המטופל לביקורת נוספת. 

עדיין חל איסור על השתתפות בפעילות ספורטיבית מאומצת ועל רחצה בים או בבריכה עד לתהליך הריפוי הסתיים במלואו.

חשוב לדעת! 

לאורך כל תקופת ההחלמה עלולים להופיע דימומים קלים והפרשות שונות. במידה ויש דימום חמור, קושי במתן שתן או חום גבוה ( מעל 38 מעלות) , יש ליצור קשר מיידי עם הרופא המטפל. במידה וחשים כאבים, ניתן לקחת משככי כאבים ללא מרשם. 

בנוסף, חל איזור על ניקוי איזור פי הטבעת עם נייר טואלט. יש לנקות את האיזור עם מטליות לחות נטולות אלכוהול ען לשטוף במים פושרים ולספוג עם מגבת בעדינות. 

עוד מומלץ, לאורך כל תקופת ההחלמה, לשבת מספר פעמים ביום באמבטיה עם מים פושרים ומעט סבון. מומלץ במיוחד לעשות אמבטיה פושרת לאחר ריקון המעיים. 

חל איסור מוחלט על שימוש ומריחה של משחות שלא ניתנו על ידי הרופא על איזור פי הטבעת!

סיבוכים אפשריים לאחר ניתוח טחורים

הליך רפואי פולשני כמו ניתוח טחורים כולל בתוכו גם מידת סיכון מסוימת. בין הסיבוכים האפשריים לאחר ניתוח טחורים ניתן למצוא:

  • איבוד שליטה על הסוגרים – זהו סיבוך נדיר המתרחש לעיתים רחוקות מאוד. 
  • היצרות של פי הטבעת  – גם כאן מדובר בסיבוך נדיר המתרחש לעיתים רחוקות. 
  • זיהום – כמו בכל ניתוח אחר, המטופל עלול לחלות בזיהום המצריך טיפול אנטיביוטי. 

לסיכום

כאבי טחורים הם כאבים חזקים מאוד המקשים על חייו ועל תפקודו התקין של המטופל. ניתוח טחורים יהווה הפיתרון היעיל לבעיית הטחורים כשפתרונות אחרים כשלו. 

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.