איך להתכונן לניתוח ולאשפוז בביה"ח לפני ניתוח בקע?

בקע או הרניה בשמו המעט יותר מקצועי הוא תופעה רפואית שבה החלשות של דופן הבטן מאפשרת כניסה של רקמת שומן או, איברים הממוקמים בחלל הבטן, אל מתחת לעור. הבקע נראה כבליטה כדורית בדרך כלל, הנראית לעין מתחת לשכבת העור, ועלולה לגרום לכאב ואי נוחות של האדם אצלו מופיעה התופעה. התלונה השכיחה ביותר בקרב הסובלים מבקע היא אותה בליטה תת עורית, המייצרת כאב חד בזמן שיעול, עמידה ממושכת, ריקון מעיים או הרמת משא כבד. כמובן שאותו כאב חד מורגש גם בעת כל פעילות ספורטיבית שהיא. על פי רוב, הטיפול בבקע הוא באמצעות טיפול כירורגי (ניתוח). 

ניתוח בקע

ניתוח בקע הוא ניתוח שכיח ביותר, אולי הנפוץ ביותר מבין הניתוחים הכירורגיים הכלליים. יתכן מצב של התפרצות בקע שנראה לעין אך אינו מסב כאב כלשהו כמקובל, אין להקל ראש במצב כזה וצריך עדין לטפל בעניין מכיוון שהזנחה, עלולה להביא להחמרה והסתבכות של המצב, עד לצורך בביצוע ניתוח מורכב יותר שיש בו גם סיכונים. במידה ואתם מגלים שיש לכם בקע, אל לכם לחשוש ועליכם לגשת לרופא המשפחה לצורך אבחון ותאום טיפול מתאים. בקע שאינו מטופל כהלכה עלול להוביל למצב של מעי המסתבך בתוך הבקע. מצב רפואי כזה נחשב למצב חרום המצריך כניסה מידית לניתוח ולעיתים, אף ביצוע כריתה של המעיים, הליך בעייתי שעלול להיות קטלני. מעי כלוא בבקע גורם לכאבים חזקים וממושכים והופעת אודם מקומי באזור בו הבקע כלוא. ניתוח בקע נחשב לפעולה יחסית קלה ולא מסובכת, אין  צורך בהכנה מיוחדת לקראת הניתוח למעט צום וההחלמה, מהירה ודורשת אשפוז קצר של יום או יומיים. 

ביצוע ניתוח בקע

ישנן שתי שיטות לביצוע ניתוח בקע:

  • ניתוח בקע בגישה פתוחה – ניתוח בקע בגישה פתוחה מבוצע תחת הרדמה מלאה של המנותח אולם, במקרים מסוימים ניתן לבצעו גם בהרדמה מקומית בלבד. לאחר שהמטופל מורדם, מבצע המנתח חתך באורך של 6 – 10 סנטימטרים באזור הבקע, מפריד אותו מהרקמות הקרובות ומכניס אותו בחזרה למקומו הייעודי בחלל הבטן. לאחר ביצוע פעולה זו, סוגר המנתח את הפגם בדופן הבטן באמצעות רשת כירורגית מיוחדת, העשויה מחומר שאינו מתכלה והגוף אינו דוחה אותו. את הרשת המיוחדת מחדירים לאזור הבקע באמצעות כלי רפואי בשם לפרוסקופ (המצויד במצלמה זעירה בקצה שלו), המקבע את הרשת למקומה באמצעות מהדקים כירורגיים ייחודיים. לאחר הניתוח ובמשך הזמן, תגדל רקמת הגוף מעל לרשת ותכסה אותה. 
  • ניתוח לפרוסקופי – לפרוסקופ מוחדר בשלוש נקודות שונות לתוך הגוף, קרוב לאזור הבקע, זרוע אחת של הלפרוסקופ כוללת מצלמה זעירה המראה למנתח כל העת היכן נמצא הלפרוסקופ ומה הוא מבצע. המנתח מנפח מעט את בטן המנותח במטרה להקל על הגישה לאזור הבקע. לאחר שהבקע מזוהה, מפריד המנתח את הבקע מהרקמות הקרובות אליו ומכניס אותו חזרה אל תוך חלל הבטן. גם בשיטה זו סוגר המנתח את הפגם בדופן הבטן באמצעות רשת כירורגית. 

הכנה לניתוח בקע

ההכנה לניתוח בקע אינה מיוחדת, כל מה שנדרש לבצע לקראת הניתוח מסתכם בדברים הבאים: 

  • דאגו שיהיה לכם סיכום רפואי של רופא המשפחה שאבחן אתכם.
  • דאגו שיהיה לכם דיווח של רופא המשפחה אודות תרופות שאתם נוטלים בקביעות. 
  • הביאו תוצאות בדיקות דם הכוללות ספירה וביוכימיה, ומעל גיל 40 גם תפקודי קרישה.
  • הביאו תוצאות בדיקת א.ק.ג.
  • אנשים מסוימים כדוגמת מעשנים יידרשו להביא תוצאות צילום חזה. 
  • שבוע לפני הניתוח תידרשו להפסיק ליטול כדורים נוגדי קרישה. 
  • לקראת ההרדמה הכללית תהיו בצום מלא לרבות, מים, החל משש שעות לפני הניתוח. 
על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.