בקע ספורטאים: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

בקע ספורטאים הוא תופעה שכיחה מאוד, מדובר בפגיעה בשריר או ברקמת שריר, באזור המפשעה, כתוצאה מפעילות ספורטיבית מאסיבית. ניתן לטפל בתופעה זו באמצעות פיזיותרפיה, במקרים הקלים וניתוח, במקרים המורכבים יותר. המושג הרפואי לתופעת הבקע הוא – פובאלגיה שידועה גם בשמה העממי – בקע ספורטאים. 

הפובאלגיה

פובאלגיה הנה פציעה שכיחה מאוד באזור המפשעה ולמרות השם הזהה לבקע, מדובר בבקע מעט שונה מהרגיל. בקע (הרניה), הוא מצב רפואי בו איבר או רקמת איבר, מגיעים למצב שהם בולטים דרך השריר או, דרך הרקמה השומרת אותו במקום המיועד לו. במצב של בקע ספורטאים הרקמות הרכות שממוקמות באזור המפשעה נמתחות מאוד או ממש נקרעות. ידוע שבקע ספורטאים עלול להחמיר ולהפוך לבקע מפשעתי.

כיצד נגרם בקע ספורטאים?

בקע ספורטאים נגרם, על פי רוב, כתוצאה מנזק שנגרם לשריר, לרצועות או לגידים, הממוקמים באזור המפשעה. השם "בקע ספורטאים" מתקשר עם פובאלגיה מכיוון שבמקרים רבים הוא נגרם עקב פעילות ספורטיבית מאומצת, בעיקר פעילות ספורטיבית המייצרת סיבוב של הגוף, תוך שינוי כיוון מהיר או פתאומי, בתנועות שחוזרות על עצמן פעם אחר פעם, במשך זמן הנחשב לממושך. ענפי ספורט שונים גורמים לספורטאים לבצע בדיוק תנועות אלה כדוגמת: סקי, כדורגל, ריצה, הוקי, טניס, היאבקות, ריצת משוכות ופוטבול. 

כיצד מרגיש בקע ספורטאים?

ההרגשה השכיחה ביותר במצב של בקע ספורטאים היא כאבים חדים באזור המפשעה. כאב זה יכול לעבור במהלך ישיבה או שכיבה כלומר, במצב מנוחה של הגוף. אולם, הכאב יחזור מיד במהלך פעילות גופנית מכל סוג שהוא. הכאב של בקע ספורטאים מורגש מאוד גם בזמן שמשתעלים או מתעטשים. תחושה נוספת המאפיינת בקע ספורטאים היא, קשיחות או רגישות משמעותיות וחריגות באזור המפשעה. 

הקשר של בקע ספורטאים וגברים

בקע ספורטאים יכול להתרחש אצל כל ספורטאי או ספורטאית אולם, התופעה שכיחה בעיקר בקרב גברים. הסיבה לכך שגברים סובלים יותר מהתופעה נעוצה בעובדה, שהמפשעה של הגברים צרה יותר מאשר בקרב נשים ולכן, היא פחות יציבה ונפגעת בקלות רבה יותר. אין להסיק מהדברים שנשים ספורטאיות אינן עלולות לסבול מהתופעה ואכן, לא מעט ספורטאיות המשתתפות בפעילות ספורטיבית מאסיבית, נפגעות גם הן, ומפתחות בקע ספורטאים. 

אבחון בקע ספורטאים

כאבים חדים, חוזרים ונשנים באזור המפשעה, עשויים בסבירות גבוהה להעיד על בקע ספורטאים. במצב של כאבים כאלה מומלץ לפנות לרופא המשפחה לביצוע בדיקה פיזית של האזור. רוב גדול של הרופאים יזהו את הבקע במישוש ומגע של האזור בו מורגשים הכאבים, תוך שהם מבקשים מהמטופל לבצע תנועות שונות. במקרים בהם החשד הוא להרניה, בקע מעט יותר אגרסיבי, יופנה המטופל לביצוע בדיקות דימות כגון: צילום רנטגן, אולטרא סאונד, CT, מיפוי עצמות או MRI. בדיקות אלו יתנו תמונה מדויקת של המצב בגוף. 

 חשיבות הטיפול בבקע ספורטאים

אמנם הכאב יכול לחלוף בזמן מנוחה אולם, הפציעה שהיא הסיבה לגרימת הבקע אינה חולפת לבד וחשוב מאוד לטפל בה, במטרה למנוע החמרה של המצב והגעה לרמה של הרניה. בנוסף, הזנחה וחוסר טיפול במצב עלולה להביא לגרימת נזק בשרירים הסמוכים ולעצמות החיק. בשלב מאוחר יותר, המצב יכול להסלים עוד יותר ולהגיע לבצקת במח העצם של החיק. הדבר יבוא לידי ביטוי בהרגשת כאבים חזקים מאוד בבטן התחתונה, ובחוסר היכולת לבצע פעילויות בסיסיות יומיומיות כגון הליכה, עלייה במדרגות ושינוי מצב הגוף משכיבה לקימה ועוד. 

הדרך לטפל בבקע ספורטאים

הטיפול בבקע ספורטאים מורכב מתבצע, על פי רוב, בניתוח. אולם, קיים גם טיפול שמרני יותר המתאים במצבים קלים של בקע. טיפול לא כירורגי יכול להתבצע במצב של גילוי מהיר של הבקע והפגיעה שגרמה לו. שמירה על מנוחה והימנעות ממאמץ גופני יסייעו לריפוי. ניתן גם להניח על המקום שקית קרח מעת לעת. 

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.