גישות וטכניקות בניתוח בקע מפשעתי

בקע מפשעתי הוא מצב רפואי, המתרחש כאשר רקמה רכה, כמו המעי, בולטת דרך נקודת תורפה בשרירי הבטן. ברב הפעמים, נדרש ניתוח לתיקון הבקע. בעולם הכירורגיה כיום, ישנן מספר גישות וטכניקות שניתן להשתמש בהן כדי לטפל בבעיה. אנשים שנזקקים לטיפול ב"הרנייה", השם שניתן לבקע המפשעתי, לעיתים לא מבינים כלל וכלל במושגים הרפואיים שקשורים לניתוח, ולכן במאמר זה נעשה לכם סדר מפורט במושגים הקשורים לטכניקות הניתוח. 

הגישה הפתוחה

אחת הגישה הנפוצה לניתוח בקע מפשעתי היא הטכניקה הפתוחה. טכניקה זו כוללת ביצוע חתך באזור המפשעה כדי לגשת לבקע. בשלב הבא, המנתח ידחוף את הרקמה הבולטת חזרה למקומה ויתקן את נקודת התורפה בדופן הבטן באמצעות תפרים או רשת. אמנם, הטכניקה הפתוחה היא שיטה מנוסה שהצלחותיה יחסית מובטחות, והיא נמצאת בשימוש כבר שנים רבות, אך למרות כל זאת, היא מלווה בכמה חסרונות. ראשית, החתך יכול להיות די גדול, מצב שיגרום במקרים רבים לזמן החלמה ארוך יותר וסיכון גבוה יותר לסיבוכים רפואיים נלווים. בנוסף, קיים סיכון גבוה יותר לכאב כרוני ולחוסר תחושה בטכניקה הפתוחה, שייגרמו כתוצאה מפגיעה בעצבים או בכלים חשובים תוך כדי הניתוח.

הגישה הלפרוסקופית

גישה נוספת לניתוח בקע מפשעתי, היא הטכניקה הלפרוסקופית. טכניקה זו, כוללת ביצוע מספר חתכים קטנים בבטן, דרכם יכניס המנתח לפרוסקופ (מעין מצלמה זעירה) ומגוון מכשירים נוספים לתיקון הבקע. הגישה הלפרוסקופית הפכה לפופולרית יותר ויותר בשנים האחרונות בשל אופייה, שנועד כמה שפחות להיות פולשני ולפגוע בכמה שפחות מבנים בבטן. בהשוואה לטכניקה הפתוחה, הטכניקה הלפרוסקופית מציעה זמן החלמה קצר יותר, פחות כאבים וסיכון נמוך יותר לסיבוכים. ביתרון זה כלול גם החיסרון הגדול של הגישה הזו, מכיוון שהטכניקה הלפרוסקופית דורשת הכשרה וציוד מיוחדים, וייתכן שהיא לא תתאים לכל החולים.

השיטה הרובוטית-לפרוסקופית

שיטה נוספת, היא הווריאציה של הטכניקה הלפרוסקופית. מדובר בטכניקה הלפרוסקופית שפורטה לעיל, רק שהיא מתבצעת בסיוע רובוטי. טכניקה זו כוללת שימוש במערכת רובוטית כדי לסייע למנתח במהלך ההליך. המכשור הרובוטי מעניק מספר יתרונות, הכוללים בין היתר מיומנות משופרת, דיוק רב יותר וראות טובה יותר על אזור הניתוח. החיסרון שלה, דומה לחסרון שפורט בפסקה הקודמת, מכיוון שהמערכת הרובוטית יכולה להיות יקרה וייתכן גם שלא תהיה זמינה בכל בתי החולים.

חיזוק האזור הפגוע

ישנן גם מספר טכניקות שניתן להשתמש בהן כדי לתקן את הבקע עצמו. טכניקה אחת היא תיקון ללא מתח, בו נעשה שימוש בחתיכת רשת לחיזוק האזור החלש של דופן הבטן. טכניקה זו, היא הטכניקה הניתוחית בה נעשה שימוש לעתים קרובות, כאשר מתבצע ניתוח עם הטכניקה הפתוחה. טכניקה נוספת היא טכניקה הנקראת Shouldice, שכוללת שימוש בתפרים לתיקון הבקע ללא שימוש ברשת. טכניקה זו היא הטכניקה שמשתמשים בה המנתחים בדרך כלל יחד עם הטכניקה הלפרוסקופית.

לסיכום

ניתוח בקע מפשעתי הוא הליך נפוץ שניתן לבצע אותו בכמה דרכים. במאמר דיברנו על הטכניקה הפתוחה, הטכניקה הלפרוסקופית והטכניקה הלפרוסקופית הרובוטית. כאשר לכל אחת מהן יש יתרונות וחסרונות. כמובן שבחירת הטכניקה תהיה תלויה בצרכי המטופל ובמומחיותו של המנתח. באופן דומה, קיימות מספר טכניקות לתיקון הבקע עצמו, ובחירת הטכניקה תהיה תלויה בהעדפת המנתח ובמקרה האישי של המטופל. חשוב מאוד, בכל מקרה שאתם חושדים כי אתם סובלים מבקע מפשעתי, גשו ללא דיחוי לרופא המשפחה שלכם, לביצוע אבחון ראשוני ולהמשך טיפול. לשמחתנו, ההליך הניתוחי כיום קל ובטוח, והריפוי שלכם יצליח בהסתברות גבוהה, בכל אחת מצורות הניתוח.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.