בחור עם חולצה אדומה ונייר טואלט בכיס

יבלות בפי הטבעת הן תופעה שיכולה להופיע בשל גורמים שונים ולגרום סבל רב למי שהן קיימות אצלו. כדי למנוע את הופעת היבלות או את חזרתן יש להבין קודם כל מה גרם להן, ולבצע כמובן את הטיפול המניעתי הטוב ביותר שניתן. כאן תקבלו את כל המידע על היבלות, מה בדיוק גורם להופעה שלהן וכמובן מהי הדרך הנכונה ביותר לטפל בהן.

יבלות בפי הטבעת

יבלות בפי הטבעת שנקראות גם קונדילומות הן סוגי מסוים של זיהום שבה לידי ביטוי באותן יבלות. הזיהום הזה יכול להתרחש בשל מגע מיני או בשל מערכת חיסונית חלשה במיוחד. חשוב לדעת שלא תמיד ניתן לראות את היבלת, ועל אף שהיא תהיה קטנה במיוחד היא עדיין יכולה לגרום למי שסובל ממנה כאבים עזים.

במקרה שבו אחד מבני הזוג סובל מהווירוס, חשוב להבין שגם קיום של מגע מיני בטוח יכול לגרום להעברה של הווירוס, ולכן יש להימנע ממנו בתקופה הקרובה. רק אחרי טיפול מניעתי ניתן לחזור אליו בצורה סדירה.

אבחון היבלות

השלב הראשון הוא להבין קודם כל האם אתם באמת סובלים מהיבלות הללו, וכמובן מה החומרה שלהן אצלכם. לצורך זה יש לגשת לרופא פרוקטולוג על מנת לקבל הבחנה ראשונית של המצב שלכם. הרופא יסקור קודם כל את האזור כדי לקבל תמונה עדכנית על המצב שלכם, ולאחר מכן יבין עד כמה אתם חווים סבל מהיבלות, ומה הדחיפות שבה יש לבצע את ההליך.

לעיתים עלול להיות בלבול בין היבלות ובין תופעות אחרות באזורים הללו. בתור אנשים שאינם בעלי רקע רפואי, סיכוי סביר שלא תוכלו לדעת ממה בדיוק אתם סובלים ולכן חשוב לגשת לרופא לבצע אבחנה מדויקת. רק לאחר האבחנה תוכלו לדעת מהו הטיפול שמתאים ביותר לבעיה שלכם.

טיפול ביבלות

חשוב לדעת שהטיפול ביבלות הללו הוא לא תמיד צעד הכרחי. ישנם מקרים שבהם היבלות קיימות אולם ניתן להמשיך לחיות איתן, כל עוד הן לא גורמות לסבל. עם זאת, חשוב לדעת שהסכנה הגדולה היא בעיקר העברה של זיהום שבא לידי ביטוי באותן יבלות, כך שהסבל של מי שיש לו את היבלות הוא לא הגורם היחיד שמשפיע על השאלה האם לטפל בהן.

לאור זאת חשוב להבין את המשמעות הרבה של האבחון על ידי רופא מומחה. בעזרת האבחון הרופא יוכל לקבוע את הסיכון שבו היבלות מעמידות אתכם, ויחד עם הבנה של רמת הסבל שאותה אתם חווים, הוא יוכל להחליט האם המצב שלכם דורש טיפול ואם כן מהי הדחיפות שלו. רק שקלול של שני המרכיבים הללו יחד יכול להכריע האם אתם זקוקים לטיפול או לא.

מהן סוגי הטיפול הקיימים?

סוגי הטיפול הקיימים מתחלקים לשניים. הסוג הראשון הוא טיפול שאינם כירורגיים. אפשרות אחת היא לטפל בעזרת תרופות ומשחות שונות למריחה על היבלות. הטיפול הזה יעיל בעיקר במקרים שבהם המצב לא חמור במיוחד. היתרון שלו הוא שאתם לא צריכים לבצע הליך פולשני משמעותי אלא אתם מבצעים את הטיפול בצורה יחסית פשוטה.

עם זאת, ישנם מקרים שבהם טיפול כזה לא יכול להועיל, וכנראה שאז אתם תהיו זקוקים להליך מורכב יותר. האפשרות הראשונה היא הקפאה של היבלות בעזרת חנקן נוזלי ואז הסרה שלהן. אפשרות שנייה היא הורדה שלהן בעזרת מחט או לייזר. האפשרות האחרונה היא כירורגית לחלוטין ובה הרופא פשוט מבצע כריתה של היבלות ומסיר אותן.

מניעת הישנות התופעה

למרבה הצער מי שסבל פעם אחת מהיבלות, קיים לגביו סיכוי סביר שהוא יחזור לסבול מהן. הדבר הזה לא צריך להרתיע אתכם מלבצע את הטיפול אלא רק להיות מודעים לכך שאתם נמצאים בקבוצת סיכום לקבל את היבלות בשנית ולכן עליכם לבצע ביקורת תקופתית לעיתים תכופות. ככל שתגלו את החזרה של היבלות מוקדם יותר, כך תוכלו לקבל טיפול מהיר יותר להסיר אותן.

חשוב לקבל מהרופא שלכם המלצות כדי למנוע את הישנות התופעה, ולא לקבל אותה בתור גזרת גורל. לצעדים מניעתיים יכולים להיות סיכויי הצלחה גבוהים ביחס לחזרה של היבלות וכמובן בהשפעה על החומרה שלהן גם כאשר הן חוזרות.

חיסון

לאור העובדה שהמקור של היבלות הוא זיהומי ברוב המקרים, ישנו חיסון שיכול להפחית בצורה משמעותית את הסיכוי לסבול מהן. ההשפעה של החיסון היא בכך שהוא יכול להעניק לכם וודאות מסוימת שהפרטנר שלכם לא ידביק אתכם במחלה, וכך אתם מקטינים בצורה משמעותי את הסיכוי שלכם לקבל הדבקה ביבלות הללו.

ניתוחים פרוקטולוגים

לאור העובדה שאחת מדרכי המניעה של היבלות היא ביצוע של הליך כירורגי באזור, חשוב לפנות למומחה לניתוחים פרוקטולוגים על מנת שיבצע את ההליך. כיון שמדובר באזורים רגישים במיוחד, כל טעות עלולה להיות טעות קריטית, ולכן חשוב לוודא שאתם מקבלים שירות אצל המנתח הטוב ביותר שניתן למצוא, כדי שלא תמצאו את עצמכם עם סיבוך מיותר בשל הליך כושל.

לסיכום

יבלות בפי הטבעת הן תופעה שמתרחשת בעיקר בשל קיום יחסי מין בצורה לא בטוחה, והיא יכולה לגרום לסבל לא קטן. כדי למנוע את התופעה ולטפל בהם יש כמה דרכים שבהן אתם יכולים ללכת. חשוב להתייעץ עם מומחה לניתוחים פרוקטולוגים כדי לקבל את חוות הדעת המקיפה ביותר על המצב שלכם. בכל מקרה חשוב להבין שהסבל שלכם אינו גזרת גורל וניתן לטפל בו בצורה יעילה.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.