ניתוחי המעי הגס והרקטום

המעי הגס והחלחולת (רקטום) הם שניים מהאיברים המנותחים ביותר בעולם הרפואה המודרני. הסיבה לכך היא בעיקר מחלת הסרטן, שתוקפת במקרים רבים את החלקים הספציפיים האלה במערכת העיכול שלנו – כשניתוחים מוכיחים את עצמם כשיטה יעילה ביותר לריפוי המחלה במרבית המקרים. חשוב להכיר את הניתוחים הללו, ואת השיטות השונות בהן הם מבוצעים.

רקע כללי על המעי הגס והרקטום

המעי הגס והרקטום הם למעשה שני החלקים הסופיים של מערכת העיכול שלנו. אחרי שהמזון שאנחנו צורכים עובר דרך הפה, הוושט, הקיבה, התריסריון והמעי הדק, הוא מגיע לחלק האחרון של המעי שהוא המעי הגס, שצורתו כצורת טרפז שעולה מצדה הימני התחתון של הבטן (המעי הימני), חוצה את הבטן לצד שמאל בנקודה גבוהה יותר (המעי הרוחבי), ויורד מטה בצדה השמאלי של הבטן (המעי השמאלי). לאחר מכן המעי מסתלסל לחלקו הסופי בצורת האות S (המעי הסיגמואידי), והופך לרקטום – החלק האחרון של מערכת העיכול, שמחובר לפי הטבעת. את ההיכרות הרבה שלנו עם האנטומיה והפיזיולוגיה של המעי הגס והרקטום, ניתן בין השאר לייחס לכמות העצומה של ניתוחים שמתבצעים באיברים האלה מדי יום – בעיקר בשל מחלת הסרטן.

אילו מחלות עשויות להוביל לצורך בניתוח?

המחלה המרכזית בה מטפלים באמצעות ניתוחי המעי הגס והרקטום היא מחלת סרטן המעי הגס – כשסרטן הרקטום נחשב לתת קבוצה של מחלה זו. ישנם כמה וכמה סוגים של סרטן המעי הגס, ובדרך כלל מאבחנים את המחלה הזאת באמצעות בדיקות שגרתיות כמו דם סמוי בצואה או קולונוסקופיה. משום שמדובר בגידולים שהולכים ונהיים שכיחים ככל שאנחנו מתבגרים, אלו הן בדיקות שיש לבצע באופן שגרתי מגיל מסוים. במצב בו רואים פוליפ שחשוד כגידול במהלך הקולונוסקופיה, ניתן לפעמים אפילו לכרות אותו במהלך הפרוצדורה עצמה. עם זאת, במצבים בהם מאבחנים גידול סרטני של ממש, יש לפנות לניתוח בו כורתים לא רק את הגידול אלא את כל חלק המעי בו הוא נמצא, לכל הפחות, בכדי למנוע התפשטות של הגידול ויצירת גרורות.

סוגי ניתוחים במעי הגס והרקטום

כפי שהסברנו, ניתוחי המעי הגס והרקטום יכולים להיות שונים, בהתאם למיקום הגידול ולהיקף הניתוח הנחוץ. בשלב ראשון, ההפרדה היא בעיקר בין ניתוחים בהם כורתים חלק ספציפי מהמעי ומשיקים את החלקים הצמודים אליו זה לזה, לבין ניתוחי כריתה כללית של המעי הגס והרקטום. נבין את ההבדלים ואת תתי-הסוגים של הניתוחים הללו.

כריתה חלקית והשקה

בניתוח לכריתה חלקית במעי הגס או ברקטום, מבצעים כריתה רק של האזור בו התפתח הגידול והשוליים הצמודים אליו. ניתוח זה מתאים לגידולים בדרגה קלה עד בינונית, שלא עברו התפשטות משמעותית ושעודם מוגבלים לאזור ספציפי במעי או לרקטום. במהלך הניתוח מבצעים כריתה של החלק הרלוונטי, ואז משיקים (מחברים) את שני חלקי המעי אליהם הוא היה מחובר זה לזה, בשביל להחזיר את מערכת העיכול לפעילות תקינה ככל הניתן. ניתוחים אלה גוררים אמנם התאוששות לא קלה, ולתקופה מסוימת בהחלט יתכן שהמטופל יצטרך להיעזר בשקית המנקזת את מערכת העיכול (סטומה) – אך הם נחשבים לקלים יותר ובעלי התאוששות טובה יותר מניתוחי כריתה כללית.

כריתת מעי ימני

כאשר הגידול ממוקם בחלק הימני (העולה) של המעי הגס, עד אמצע המעי הרוחבי (האמצעי) – כורתים את המעי הימני ומשיקים את חלקו האחרון של המעי הדק ישירות למרכז המעי הרוחבי.

כריתת מעי רוחבי

אם הגידול ממוקדם בדיוק באמצע המעי הגס הרוחבי, הכריתה היא של המעי הרוחבי ומשיקים את המעי הימני לשמאלי.

כריתת מעי שמאלי

גידול במעי השמאלי (היורד) או בחלקו השמאלי של המעי הרוחבי מטופלת באמצעות כריתה של המעי השמאלי והשקה של המעי הרוחבי ישירות למעי הסיגמואידי. במצבים בהם הגידול ממוקם בדיוק בנקודת החיבור בין המעי הרוחבי לשמאלי, המכונה גם כפף הטחול, הניתוח עשוי להיות מורכב בשל הקרבה של הגידול לתריסריון, לכליות או למערכת הלימפה.

כריתת מעי סיגמואידי

כריתה של המעי הסיגמואידי תתבצע בגידולים הממוקמים בחלק זה, או בחלק העליון של הרקטום.

כריתת רקטום

גידולים ברקטום מטופלים באמצעות כריתה של הרקטום, במקרים רבים יחד עם המעי הסיגמואידי. ברקטום ספציפית ישנם אחוזי חזרה גבוהים של הגידול, ולכן מבצעים גם טיפול משלים של הקרנות לאחר הניתוח.

כריתה מלאה

כריתה מלאה מתבצעת במצבי סרטן מפושטים יותר במעי הגס, כאשר בניתוח זה למעשה כורתים את המעי הגס כולו. מדובר בניתוח קשה שההתאוששות ממנו קשה בהקדם, עם הסתגלות לחיים בהם משתמשים באופן קבוע בשקית ניקוז (סטומה) לעשיית צרכים.

גישות לניתוחי מעי גס ורקטום

ניתוחי מעי גס ורקטום יכולים להתבצע בשיטה פתוחה או בשיטה לפרוסקופית – וחשוב להבין את ההבדלים.

ניתוח פתוח

בניתוח פתוח מבצעים פתיחה מלאה של הבטן, ומבצעים את הפעולות הניתוחיות דרך הפתח הגדול בבטן. זוהי שיטה פשוטה אך מסוכנת יותר, ושכיחות השימוש בה הולכת ויורדת.

ניתוח לפרוסקופי

ניתוח לפרוסקופי מתבצע דרך 3 חורים ייעודיים אליהם מכניסים את האביזרים הניתוחיים, כשהניתוח עצמו נשלט באמצעות מצלמה המחוברת לטרוקאר (החלק המוחדר לגוף), שגם מבצע את הפעולות הניתוחיות. במידה והיא אפשרית וזמינה, זוהי שיטה ניתוחית שמקלה משמעותית על ההחלמה וההתאוששות מהניתוח.

הכי חשוב – לבחור נכון במנתח ובמרכז רפואי

אם אתם צריכים לבצע ניתוח במעי הגס או ברקטום, חשוב מאוד שתקפידו לבחור במנתח הטוב ביותר והנכון ביותר עבור מצבכם, ובמרכז רפואי אמין ומוביל שיסייע לכם לאורך כל תהליך הניתוח וההתאוששות. כעת, כשאתם מכירים את הניתוחים יותר טוב, אתם יכולים להבין עד כמה המקצועיות הזאת חשובה.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.