ניתוחי מעי גס ודק בשל גידולים ממאירים

תחום הכירורגיה הכללית הוא התחום הרפואי שעוסק בניתוחים של מערכת העיכול. הוא קרוי כירורגיה כללית משום שמדובר בניתוחים הנפוצים ביותר בעולם הרפואי המודרני. שניים מהאיברים שנמצאים במוקד התחום הזה, ושבהם ניתוחים מתבצעים באלפים מדי יום בעולם, הם המעי הדק והמעי הגס – אותם מנתחים בעיקר כאשר יש עדות לגידול ממאיר. נכיר את התחום יותר לעומק.

סרטן המעי הוא אחת המחלות הקשות של העולם המודרני

אם שמעתם פעם על בדיקות כמו דם סמוי בצואה או קולונוסקופיה, ועל הצורך בביצוע שגרתי של הבדיקות האלה מגיל מסוים, ולא הבנתם מדוע – חשוב מאוד שתבינו את הסיבה. הסיבה היא סרטן המעי, שהוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר כיום (והשכיח ביותר בגברים בגיל מסוים), ושגובה חיים במאות אלפים מדי שנה. עם זאת, האמצעים הקיימים לרשותנו כיום מאפשרים לנו לזהות גידולים ממאירים במעי הגס ובמעי הדק בשלב מוקדם יחסית, ואם מצליחים לעשות זאת השלב הבא הוא ניתוח.

התשובה הטובה ביותר לסרטן המעי היא ניתוח

ניתוחי מעי דק ומעי גס בשל גידולים ממאירים עובדים לפי רעיון מאוד פשוט. אם מזהים גידול כזה, בין אם הוא קטן ופשוט ובין אם הוא גדול ומפושט, הדרך היעילה ביותר לטפל בו ולמנוע את ההתפשטות שלו היא לכרות אותו. עם זאת, לא תמיד הגידול שאנחנו רואים בצורה מאקרוסקופית (בעין גלויה) הוא אכן כל מה שצריך להסיר, ולעתים ישנה התפשטות מיקרוסקופית (לא גלויה) של הגידול והתאים שלו גם לסביבת המעי הקרובה לגידול. לכן, כורתים לרוב לא רק את הגידול הממאיר עצמו אלא גם את כל חלק המעי שעוטף אותו, ובמקרים מפושטים וקשים את המעי כולו. אלו הם ניתוחים לא פשוטים, שדורשים מקצועיות גבוהה מאוד של מנתח, והתאוששות ארוכה ולא פשוטה של המטופל – אך היעילות שלהם בהצלת חיים היא בלתי ניתנת לערעור. כעת, נכיר את הניתוחים האלה בצורה מפורטת יותר.

ניתוחי מעי דק בשל גידולים ממאירים

המעי הדק מורכב מ-2 (יש שיגידו 3) חלקים – המעי הדק האמצעי (ג'ג'ונום) והמעי הדק הסופי (איליום). יש שמחשיבים גם את התריסריון כחלק מהמעי הדק. המעי הדק יוצא מהקיבה שלנו ומתפתל בבטן שלנו (אורכו המצטבר הוא מספר מטרים – גבוה בהרבה מהגובה שלנו), עד שהוא מגיע למעי הגס. גידולים ממאירים במעי הדק הם נדירים יותר אך גם קשים יותר מגידולי המעי הגס, וקצב ההתקדמות והממאירות שלהם הוא גבוה למדי. לכן, בכל מצב של גידול ממאיר במעי הדק מבצעים ניתוח כריתה.

כריתה מלאה

כריתה מלאה היא יחסית נדירה, ובה למעשה נסיר את כל חלק המעי הדק שבו התפתח הגידול. למעשה, בשל אורכו הרב של המעי הדק מדובר במצב נדיר – שכן מספיק להישאר עם 2 מטרים של מעי דק בשביל שהוא יפעל בצורה תקינה. משום כך, הפרוצדורה שתתבצע בדרך כלל תהיה כריתה חלקית והשקה.

כריתה והשקה

בניתוח לכריתה חלקית והשקה של המעי הגס, מאתרים את מיקום הגידול ובהתאם לשלב והחומרה של הגידול קובעים מה היקף המעי אותו צריך להסיר. לאחר שכורתים את החלק הנגוע (וקצת יותר ליתר ביטחון), מבצעים השקעה של המעי באמצעות שני החלקים שהיו מחוברים לשני צדי הגדם. לאחר זמן מה של התאוששות, המעי יכול לחזור לעבוד כרגיל.

ניתוחי מעי גס בשל גידולים ממאירים

סרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר באוכלוסייה מבוגרת ככלל, ובגברים הוא נע בין המקום הראשון לשני באופן קבוע. גם כאן, הדרך היעילה ביותר לטיפול היא ניתוח, כאשר הניתוח והיקפו נקבעים בהתאם לחומרת הגידול ולמיקום שלו. המעי הגס עצמו מחולק למעי העולה (הימני), התיכון (האמצעי), היורד (השמאלי) והסופי (הסיגמואידי), וניתן לציין גם את הרקטום שבסופו.

כריתה מלאה

כריתה מלאה של המעי הגס נדרשת כאשר ישנו גידול ממאיר מפושט, שיש חשד סביר או ידיעה שהתפשט לכל חלקי המעי ואולי גם מעבר לכך. במצב זה תתבצע השקעה של המעי הדק בחלקו הסופי ישירות לפי הטבעת, וסביר שאחרי הניתוח גם יהיה צורך קבוע בשקית לניקוז צרכים (סטומה).

כריתה והשקה

כאשר הגידול הממאיר מוגבל לאזור מסוים של המעי הגס ולא התפשט לשאר המעי או שלח גרורות, ניתן לבצע כריתה ממוקדת של חלק המעי בו נמצא הגידול. בהתאם למיקומו, הכריתה יכולה להיות של המעי הימני עד אמצע התיכון, של המעי התיכון, של המעי השמאלי עד אמצע התיכון או של המעי הסיגמואידי עם/בלי הרקטום. לאחר הכריתה משיקים את חלקי המעי אליהם היה מחובר הגדם זה לזה, ולאחר התאוששות יתכן שהמעי גם יחזור לפעילות רגילה.

גישות לביצוע הניתוח

ניתוחי מעי גס ודק בשל גידולים ממאירים יכולים להתבצע בשיטה פתוחה או בשיטה לפרוסקופית (זעיר-פולשנית):

ניתוח פתוח

בניתוח פתוח מתבצעת פתיחה מלאה של הבטן, ופעולת הניתוח מתבצעת דרך אותה הפתיחה. זוהי גישה ניתוחית שהולכת וגוועת, משום שהיא קשה ומרובת סיבוכים – אך עדיין יש מצבים בהם זו תהיה השיטה האפשרית היחידה.

ניתוח לפרוסקופי

ניתוח לפרוסקופי או זעיר-פולשני הוא ניתוח בו מבצעים חתכים קטנים ומדויקים בנקודות ייעודיות בבטן, דרכם מחדירים את הטרוקאר – האביזר הניתוחי באמצעותו ניתן לראות את חלל הבטן מבפנים ולבצע את הכריתה. זהו ניתוח שההחלמה ממנו היא פשוטה יותר, ובדרך כלל ככל שניתן לבצע אותו זו הגישה בה יבחרו.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.