סרטן החלחולת וסרטן המעי הגס

בחור נוגע לעצמו בבטן בגלל כאבים

סרטן המעי הגס הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בישראל. בכל שנה מאובחנים אלפי אנשים שחולים בו, וכדי לטפל בו בצורה יעילה חשוב להבין קודם כל מה הגורמים לו וכיצד למנוע אותם. אבחנה מוקדמת של הסרטן הזה יכולה להעלות בצורה משמעותית את סיכויי ההחלמה שלכם, ואנחנו כאן כדי לתת לכם את כל המידע הנדרש על סרטן החלחולת וסרטן המעי הגס.

סרטן החלחולת וסרטן המעי הגס

המעי הגס הוא אחד החלקים העיקריים של מערכת העיכול, ויחד עם המעי הדק הוא מרכיב את מערכת המעיים. החלחולת הוא המקום שבו הפסולת של הגוף שלנו נאגרת לפי שהוא מפריש אותה החוצה. סרטן באחד מהאיברים הללו הוא כמובן בעל רמת סיכון גבוהה, ולכן חשוב לטפל בו בצורה הטובה ביותר. ראשית כל נבין מהם הגורמים השכיחים לסרטן הזה.

הגורמים לסרטן החלחולת וסרטן המעי הגס

הרפואה המודרנית עדיין לא מצליחה להצביע בצורה מובהקת על הגורמים לסרטן הזה, אולם ישנם מספר גורמים שההערכה הסבירה היא שיש קשר הדוק ביניהם לבין הסרטן הזה. הגורם הראשון הוא תזונה לקויה, כאשר אכילה מרובה של מוצרים מהחי, בדגש על מוצרים מעובדים יכולה להוביל בסבירות גבוהה אל הסרטן הזה.

כאשר מדברים על תזונה חשוב לזכור שמדובר על אורח חיים בריא באופן כללי, כך שם מי שמעשן, שותה אלכוהול או לא מבצע בכלל פעילות גופנית נמצא גם הוא בסיכוי גבוה יותר לחלות במחלה. בעיות רפואיות שונות במערכת העיכול גם הן יכולות להיות גורם שמוביל בסופו של דבר לסרטן החלחולת וסרטן המעי הגס, וגם האוכלוסייה הזו נמצאת בקבוצת הסיכון של המחלה. 

כמובן, כמו כל מחלה, יש לגנטיקה השפעה חזקה מאוד על הסיכוי שלכם לחלות במחלה הזו. לאור זאת, מי שיודע על עבר משפחיתי עם סרטן החלחולת וסרטן המעי הגס חשוב שיבצע בדיקות תקופתיות כדי לגלות את הסרטן הזה כמה שיותר מוקדם במקרה שהוא כבר הופיע.

הסיכון במחלה

הסיכון במחלה הזו הוא רב, וכמו כל סוגי הסרטן הוא עלול להוביל למוות בסופו של דבר. חשוב לדעת שככל שמבוצע גילוי מוקדם יותר, כך ניתן לטפל במחלה עוד לפני התפשטות הגרורות, וכך להעלות באופן משמעותי את סיכויי ההחלמה של המאובחן. כמובן, בכל הנוגע לסרטן אף פעם אין וודאות, אולם סיכויי ההחלמה גדולים משמעותית ככל שהגילוי מוקדם יותר.

מה מעלה את החשד שאדם סובל מהמחלה

מעל גיל מסוים, ההמלצה של מערכות הבריאות השונות היא לבצע בדיקה תקופתית אחת לשנה וכך לוודא שאתם לא נותנים למחלה לקנן בגוף שלכם זמן רב בלי שאתם יודעים על כך. עם זאת, ישנם תסמינים שונים שמעלים את החשד שהמחלה נמצאת אצלכם, והם צריכים להוביל לכך שתיגשו לבצע אבחון מדויק בצורה כמה שיותר מהירה.

אם היציאות שלכם אינן סדירות כבעבר או שאתם חשים כאבים בזמן ההפרשה, הדבר עלול להצביע על כך שיש בעיה במעי הגס שלכם או בחלחולת. בנוסף, בחילות, הקאות, שלשולים וכיו"ב גם הם סימן מדאיג שצריך לתת עליו את הדעת. באופן כללי, כל בעיה במערכת העיכול או בבטן התחתונה צריכה להדליק אצלכם נורה אדומה.

ביצוע אבחון סופי למחלה

האבחון הסופי מתבצע בעזרת שורת בדיקות, שבסופן ניתן לדעת בצורה וודאית האם המטופל סובל מהמחלה או לא. חשוב לדעת שהתסמינים שהוזכרו אינם ייחודיים דווקא לסרטן החלחולת והמעי הגס, כך שהעובדה שאתם סובלים מאותם תסמינים ממש לא אומרת שאתם סובלים מהמחלה הזו. הבדיקות נועדו לתת לכם את הוודאות בהקשר הזה.

הבדיקות הבסיסיות הן בדיקות דם, צואה ועוד בדיקות קלאסיות יחסית שנותנות תמונת מצב כללית ויכולות לעזור להכריע מה הסיכוי שאכן אתם סובלים מהמחלה. מעבר להן ישנם בדיקות מתקדמות יותר שבהן אמצעי דגימה מיוחדים יבדקו את המעי והחלחולת שלכם על מנת לבדוק האם קיימים שם תאים סרטניים או לא.

הכנה לבדיקות

לאור העובדה שהבדיקות הללו נעשות באזורים רגישים בגוף, וכדי למנוע מצב שבו האוכל שאותו אכלנו מפריע לרופא לראות בצורה בהירה את המצב, יש בדיקות שאליהן צריך להתכונן מספר ימים מראש. התייעצו עם הרופא המומחה כדי שהוא יסביר לכם בדיוק אלו בדיקות לעשות וכיצד להתכונן אליהן בצורה המתאימה.

דרכי הטיפול

לפני שמדברים על דרכי טיפול חשוב להבין שחומרת המצב היא זו שבדרך כלל מכתיבה את דרך הטיפול. כמובן, למטופל יש כמובן את הזכות להביע עמדה ביחס לסוג הטיפול המועדף עליו, אולם ככלל חשוב לדעת שהמצב שלכם הוא הגורם המשמעותי ביותר שיקבע מהו סוג הטיפול שאליו אתם נדרשים.

הטיפולים הקלאסיים שקיימים לסרטן החלחולת והמעי הגס הם אלו שקיימים גם לסרטן רגיל וביניהם טיפול כימותרפי, טיפול בקרינה וטיפול ביולוגי. עם זאת, לסרטן המעי הגס יש סוג נוסף של טיפול שחשוב להכיר, והוא טיפול כירורגי.

הסרת גידול בניתוח

את הגידולים ניתן להסיר בלא מעט מקרים בעזרת ניתוחים פרוקטולוגים. את הניתוחים הללו יש כמובן לבצע רק על פי הכרעה של רופא מומחה, ובהן מה שעושים זה פשוט להסיר את הגידול. לניתוחים הללו יש סיכויי הצלחה גבוהים, והם אופציה טובה לטיפול במחלה.

לסיכום

סרטן החלחלות והמעי הגס הוא סוג נפוץ של סרטן שפוגע בלא מעט אנשים. אבחון מוקדם של המחלה יכול להעלות בצורה משמעותית את סיכויי ההחלמה.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.