ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית

רופא עם מסיכה באמצע טיפול

הפן הבריאותי שבחיינו הוא אחד הפנים הכי משמעותיים וקריטיים לנו. גוף האדם הוא מי שמאפשר לנו לבצע מגוון רחב של פעולות יום יומיות וחד פעמיות כאחד, וכאשר כלל האיברים בו פועלים כהלכה – אנחנו יכולים להיות חופשיים לביצוע כל פעולה שרק נרצה ונבחר בה. לעומת זאת, כאשר אחד או יותר מהאיברים שבגוף שלנו נפגמים, הן בגלל סיבות פנימיות והן בגלל סיבות חיצוניות, אותן פעולות פשוטות או מורכבות לביצוע הופכות לכמעט בלתי אפשריות עבורנו. אחד מהמצבים המורכבים ביותר שמשבשים בצורה ניכרת את איכות החיים שלנו הוא מצב של היווצרות בקע, אך הוא בהחלט יכול להיפתר על ידי ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית. במאמר הקרוב נבין מהו ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית, כיצד הוא שונה מניתוח בקע שמתבצע בשיטה הפתוחה, ואיך תוכלו לוודא שאתם אכן בוחרים את הרופא המנתח הטוב ביותר לקבלת התוצאות האיכותיות ביותר.

ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית – בשביל מה הוא נועד?

אז בראש ובראשונה, ועוד לפני שנדבר על החשיבות של ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית, חשוב להבין מהו מצב של בקע. הבקע, הידוע לנו גם בשמו האמריקאי "הרניה", הוא מצב שבו האיברים הפנימיים שלנו חורגים ממקום ההגנה שלהם, ומתחילים "לטייל" בבטן. באופן הזה, האיבר המטייל עלול גם לחסום את זרימת הדם אליו ואל יתר האיברים שנמצאים על ידו, גם לפגוע באיברים הסמוכים לו, וגם לייצר מעין בליטה באיזור הבטן או המפשעה.

ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית נועד על מנת להשיב את האיבר המטייל למקומו, ולדאוג לכך שכל הסביבה שלו תישאר מוגנת ושמורה מפני פגיעות.

ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית – ניתוח שאין להתמהמה איתו

מצבים רפואיים שונים מביאים איתם אולי מאפיינים שונים, דרכי טיפול שונות והליכי החלמה שונים, אך מה שמשותף לכולם הוא שהם כולם מצריכים טיפול מידי. כן, בין אם מדובר על טיפולי שיניים, טיפולים במחלת הסרטן או על בקע בחלל הבטן – הם כולם צריכים לקבל אבחון וטיפול בצורה דחופה, על מנת שמצבם לא יתפתח ויהפוך למורכב יותר.

ברגע שמתגלה הבקע והוא מקבל את האבחון שלו, ניתן לבצע ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית שישיב את מצב הבריאות שלכם לטיבו, וידאג להניח את האיבר המטייל במקומו הטבעי.

מהיכן נולד הצורך בניתוח בקע בגישה לפרוסקופית?

באופן כללי, כאשר מדברים על בקע מדברים על בעיה שלא מעט אנשים ברחבי העולם מתמודדים איתה. הבעיה יכולה להיווצר מלידה, או להיווצר לאורך החיים בעקבות מקרים שונים, כמו תאונות, פגיעות פיזיות, כתוצר לוואי של ניתוחים אחרים שנעשו בסביבת האיבר ועוד.

החיים עבור מי שמתמודד עם בקע הופכים לחיים כמעט בלתי אפשריים. הבקע מביא איתו לא מעט כאבים חזקים, חוסר נוחות פיזית להתנועע במרחב ואפילו לבצע פעולות פשוטות כמו לבישת בגדים, אדמומיות ועוד. כמו כן, הבקע יהיה בולט יותר בהרבה לאחר ביצוע פעולות שונות שדורשות מאמצים פיזיים, מהקטנים ביותר ועד הגדולים ביותר, כמו ישיבה בשירותים, שיעולים ועוד.

ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית – איך זה עובד?

בכל הנוגע לבקע, קיימות שתי שיטות בולטות שניתן לשים אליהן לב:

  1. ניתוח בקע פתוח – הניתוח ה"קלאסי" והמסורתי, שבמסגרתו נפתח גופו של המטופל ומתאפשרת גישה ישירה אל האיברים שזקוקים לטיפול.
  2. ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית – ניתוח חדשני שלא מצריך את פתיחת גופו של המטופל בצורה פולשנית, אלא בצורה זעיר פולשנית ונינוחה.

כאשר אנחנו מדברים על ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית, אנחנו מדברים על שיטה שהולכת והופכת לרווחת יותר ככל שחולפות השנים, ומדוע? פשוט מאוד – כי היא מביאה איתה אין ספור יתרונות שאפשר למנות בקלות.

היתרונות של ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית

אם נשווה לרגע בין ניתוח בקע פתוח לבין ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית, נבין שמדובר כאן על שני עולמות שונים לחלוטין. ניתוח בקע פתוח הוא ניתוח שמצריך היערכות מוקדמת גדולה במיוחד, הוא עלול להוביל את המטופל להתמודדות עם זיהומים שונים, והליך ההחלמה ממנו הוא ארוך במיוחד ומתפרש על פני שבועות. לעומת זאת, אם נסתכל על ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית, נבין שמדובר על ניתוח שבמסגרתו גופו של המנותח נותר "סגור", ועל מנת לבצע את הניתוח נוצרים אך ורק כמה חירורים בודדים, על מנת לאפשר כניסה של אמצעים טכנולוגיים מתקדמים שיוכלו לבצע את פעולות הניתוח בקלות. אז איך זה קורה?

במסגרת ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית, כאמור, מוחדרים לגופו של המטופל האמצעים והכלים שיכולים לשמש את הרופא המנתח. במקביל לאמצעים אלו, מוחדרת גם מצלמה שמשדרת באופן ישיר את מה שקורה למטופל בתוך הגוף. על ידי הצילום הנלווה של ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית, ניתן לבצע אותו בהצלחה רבה, מבלי לקחת סיכונים מיותרים. אם כך, ניתן להבחין ביתרונות ברורים של הליך החלמה פשוט וקצר יותר, כמו גם סיכון נמוך יותר באופן משמעותי לזיהומים.

היערכות לקראת ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית

אמנם ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית הוא ניתוח מתקדם יותר, אך עדיין קיימת היערכות מסוימת שיש לבצע לקראתו. לקראת ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית המטופלים מתבקשים להפסיק ליטול מגוון תרופות שעלולות להשפיע על הניתוח לרעה, להיות בצום במשך מספר שעות לפני הניתוח ועוד. חשוב להבין שעל אף השיטה המתקדמת, עדיין מדובר כאן על ניתוח שמתבצע באיברים הפנימיים של הגוף, ועל כן ההיערכות המוקדמת מטרתה להבטיח שכמה שפחות סיכונים יילקחו במהלך הניתוח.

דברים נוספים שחשוב לדעת על ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית

ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית הוא ניתוח שאורך במשך כ-60 דקות בלבד. הניתוח נעשה תחת הרדמה מלאה, כך שהמטופל אינו צריך לשתף פעולה עם הרופאים המנתחים בזמן שהניתוח מתקיים. כמו כן, לאחר ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית אין כל צורך באשפוז ארוך בבית החולים, אלא רק בהמתנה של בין שעה לשעתיים על מנת לוודא שהניתוח הסתיים בהצלחה, ושחרור מוחלט הביתה לאחר כיממה מסוף הניתוח.

בהמשך לכל אלו, הרופא המנתח יעניק למטופלים הוראות מדויקות להתנהלות לאחר הניתוח, שכן חלק מפעולות היום יום יהפכו להיות מורכבות יותר בימים הראשונים שלאחריו. כאמור, לכל אלו יצטרף גם הליך החלמה שיתפרש על פני כארבעה שבועות, בהם ילכו ויחלשו הכאבים הפיזיים הנלווים לניתוח, ולאט לאט תוכל לחזור ההתנהלות השגרתית של המטופל.

ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית – צריך לדעת באיזה רופא לבחור

על מנת לוודא שכשתבצעו ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית הוא אכן יוכל לעבור בהצלחה, תצטרכו לבחור בחכמה את הרופא המטפל שלכם. על מנת לבחור אותו כך, כדאי להבחין בהמלצות קודמות שקיימות לגביו, לבדוק את הניסיון והוותק שלו בתחום, וכן להגיע אליו לפגישת היכרות על מנת להכיר אותו מקרוב. כאשר תבצעו את כל אלו, תוכלו להבטיח שאתם ניגשים לניתוח שאכן יוכל להוביל אתכם לתוצאות מצוינות.

ד"ר אלדד פובזנר – ניתוח בקע בגישה לפרוסקופית מקצועי ואיכותי

ד"ר אלדד פובזנר הוא מומחה לכירורגיה כללית, שעוסק בניתוחי בקע בגישה לפרוסקופית כבר במשך שנים. עם ד"ר אלדד פובזנר אתם יכולים להיות בטוחים שאתם נמצאים בדרך הנכונה לקבלת תוצאות מצוינות, ובדרך להחזיר לעצמכם את שגרת החיים הבריאה והתקינה שלכם.

למעבר לקובץ הנחיות לאחר ניתוח בקע – לחצו כאן

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.