ניתוח כיס מרה רובוטי

איור של רובוט מנתח מטופל

ניתוח כיס מרה רובוטי הוא ניתוח שנעשה באמצעות רובוט בשביל להוציא את כיס המרה מהגוף. יש צורך בניתוח זה כאשר התפקוד של כיס המרה לא תקין או כאשר יש בו אבנים או זיהום. התפקיד של כיס המרה בגוף הוא קליטה של מיצי מרה וריכוז שלהן מהכבד אל מחוץ לגוף. לכיס המרה תפקיד חשוב במערכת העיכול בגוף והוא מעכל בעיקר שומנים שהגוף מקבל ממוצרי מזון שהוא צורך. מיצי המרה מכילים חומרים שונים שיש במזון שאנחנו צורכים כמו מלח, כולסטרול, סידן וסוכר. ככל שאנחנו מזדקנים חומרים אלו יכולים להפוך לגושים שנמצאים בכיס המרה. גושים אלו נקראים גם אבי כיס המרה.

ניתוח כיס מרה רובוטי – יתרונות 

ניתוח כיס מרה רובוטי הוא בעל יתרונות רבים. היתרון המרכזי של ניתוח זה הוא שהוא מאפשר להוציא את כיס המרה או את האבנים מכיס המרה מבלי לפתוח את כל הבטן – דבר שיכול להיות מאוד מסוכן ולא נעים. הניתוח באמצעות הרובוט הוא קל ובטוח יותר מאשר סוגי ניתוח אחרים. הניתוח נערך תחת הרדמה מלאה. היתרונות של הניתוח הם שהוא מסכן אותנו פחות לחלות בזיהום  כתוצאה מהניתוח וזמן ההתאוששות שלו הוא קצר יותר מאשר ניתוח בו פותחים לרווחה את כל הבטן. ניתוחים רובוטיים הפכו להיות שכיחים מאוד עם התקדמות הטכנולוגיה בשנים האחרונות והם הופכים את הרופאה המודרנית והטיפולים שהיא יכולה להציע לכולנו להרבה יותר בטוחה ויעילה מאשר בשנים עברו.

ניתוח כיס מרה רובוטי – האם זה בטוח?

ניתוח כיס מרה רובוטי הוא ניתוח שנחשב לאפשרות רפואית בטוחה מאוד. ניתוח זה נעשה בשיטה לא פולשנית לגוף. ניתוחים לא פולשניים לגוף הנעשים בשיטה זעיר פולשנית ידועים במונח המקצועי שלהם גם כניתוח לפרוסקופי. היתרון של שיטה זו הוא שכאשר משתמשים בה אין צורך לבצע חתך גדול במרכז הבטן העליונה ופשוט מבצעים את הניתוח על ידי החדרה של צינורות מיוחדים המיועדים לכך דרך חור קטן שעושים בטבור. בצינורות אלו יש מצלמת וידיאו זעירה ואמצעי תאורה. באמצעות סדרה של מספר חתכים קטנים ניתן לבצע את הניתוח. חשוב להדגיש שבניתוח זה אין הרבה סיכונים והוא נחשב בטוח.

הרופאים שאחראים על ביצוע הניתוח מבצעים את הניתוח דרך תמונות וידיאו שמעבירה להם המצלמה שהוחדרה קודם לכן לתוך הבטן העליונה. באמצעות אמצעים אלו ניתן לכרות את כיס המרה מלי לפתוח את כל הבטן. ישנם מקרים בהם הרופא המנתח יחליט בהתאם לשיקול הדעת שלו באותו הרגע לעבור מהשיטה הלא פולשנית של הניתוח לשיטה פולשנית של ניתוח רגיל.

ניתוח כיס מרה רובוטי – למי זה מתאים?

ניתוח כיס מרה רובוטי מתאים למי שיש לו אבנים בכיס המרה. האבנים בכיס המרה גורמות לכאבים פיזיים חזקים מאוד בעיקר בזמן שבא אחרי שאנחנו אוכלים ולכל אורך תהליכי העיכול של הגוף שלנו. כאבים אלו חזקים מאוד והם יכולים להימשך אפילו כמה שעות רצוף או לחלופין לחלוף לאחר מספר דקות. רוב האנשים שיש להם אבנים בכיס המרה סובלים גם מבחילה, הקאות חוזרות ונשנות, חום גבוה והופעה של צמרמורת למד הכאב.
ניתוח כיס מרה רובוטי – למה חשוב לשים לב?

ניתוח כיס מרה רובוטי מהווה אפשרות רפואית טובה לפתרון מהיר של בעיות בכיס המרה. הניתוח למעשה כולל הוצאה וכריתה מלאה של כיס המרה. ההוצאה של כיס המרה מהגוף לא פוגעת באופן ניכר בתפקוד השוטף של מערכת העיכול. אם רוצים להימנע מניתוח אפשר לנסות לעשות זאת על ידי שינוי תזונתי של מה שאנחנו אוכלים בשגרה – אך גם פעולה זאת רק תדחה את ביצוע הניתוח ולא תמנע אותו לחלוטין. 

ניתוח כיס מרה רובוטי – על ידי כירורג מומחה

ניתוח כיס מרה רובוטי נעשה אך ורק על ידי כירורג מומחה שזה תחום המומחיות שלו. אם אנחנו סובלים מבעיות בכיס המרה אנחנו צריכים קודם כל לעבור אולטרסאונד שבמהלכו יאבחנו האם יש לנו אבנים בכיס המרה או לא. אם האבחון לאבנים בכיס המרה יצא חיובי נצטרך כנראה לעבור ניתוח בשביל להוציא אותו. הוצאת כיס המרה לא תפגע בנו לטווח הארוך והיא תוכל רק לסייע לנו לשפר את איכות החיים שלנו ולהגיד אחת ולתמיד שלום לכאבים העזים שליוו אותנו.

ניתוח כיס מרה רובוטי – עד כמה זה שכיח?

ניתוח כיס מרה רובוטי הוא ניתוח הבטן הכי שכיח בקרב אנשים בוגרים בחצי העולם המערבי. ניתוחים אלו הפכו להיות שכיחים יותר בשנים האחרונות בגלל התזונה הלא בריאה של אנשים רבים. אנשים רבים אוכלים מזון רווי שומן וסוכר שגורם להיווצרות של אבנים בכיס המרה בחלוף השנים. כאשר אנחנו נזקקים לניתוח בכיס המרה אנחנו לא צריכים להרגיש לחץ או חרדה – כאמור ניתוח זה נפוץ מאוד ופשוט לביצוע.

בסופו של דבר ניתוח כיס מרה רובוטי הוא ניתוח בטוח ואיכותי שיכול לשפר מאוד את איכות החיים שלנו. אבנים בכיס המרה אולי לא מסכנים את החיים שלנו בסכנת מוות, אך הם מרעים את איכות החיים שלנו מאוד והופכים כל יום לסיוט. מי שמתמודד עם אבנים בכיס המרה לא צריך להשלים עם החיים עם הכאב. כאשר נחליט לקבל טיפול רפואי ולעבור את הניתוח נגלה עם הזמן שאיכות החיים שלנו תשתפר מאוד.  

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.