סוגי ניתוחים פרוקטולוגיים

תחום הרפואה שמוכר בשם פרוקטולוגיה הוא תחום רפואי כירורגי נרחב, העוסק בבריאות חלקה התחתון של מערכת העיכול ופי הטבעת. בתחום זה ישנם לא מעט מקרים בהם המענה הטיפולי מגיע בסופו של דבר לכדי ניתוח, וחשוב להכיר את סוגי הניתוחים הפרוקטולוגיים השכיחים בתחום זה כיום. אילו ניתוחים קיימים, במה הם מטפלים, וכיצד יודעים אם גם אתם זקוקים לניתוח? נבין כאן.

הכירו את תחום הפרוקטולוגיה

כירורגיה קולו-רקטאלית היא תחום כירורגי שנחשב לתת-תחום של הכירורגיה הכללית, ושעוסק בבעיות ומחלות של פי הטבעת, החלחולת (רקטום), רצפת האגן והמעי הגס. תחום זה ידוע גם בשם פרוקטולוגיה, שמגיע מהמילה היוונית פרוקטוס שפירושה אחוריים. פרוקטולוגים הם כירורגים בהכשרתם, שמבצעים תת-התמחות בפרוקטולוגיה. במרבית המקרים, עבודת הפרוקטולוג מתחלקת לשני חלקים עיקריים: מרפאות וניתוחים. בעוד המרפאות מתמקדות באבחנות, בדיקות וטיפולים בסיסיים, הפתרון החד משמעי למצבים רבים בעולם הפרוקטולוגיה הוא כמובן ניתוח.

באילו מצבים רפואיים מטפל הפרוקטולוג?

בעיות פרוקטולוגיות הן במקרים רבים בעיות שמובילות לפגיעה משמעותית לא רק בבריאות אלא גם באיכות החיים של הסובל מהן. בעיות הקשורות למערכת העיכול התחתונה, הרקטום ופי הטבעת הם לא פעם בעיות שמובילות לחוסר נוחות ולכאב משמעותי, ואם לא די בכך הרי שבקרב מטופלים רבים יש גם בושה וסטיגמה הקשורה לבעיות באזורים אלה.

אחד המצבים השכיחים והנפוצים ביותר בהם מטפל פרוקטולוג הוא טחורים: ורידים מנופחים וחסומים שיכולים להיות פנימיים או חיצוניים, ולהוביל לכל מה שבין חוסר נוחות וכאב משמעותי לדימום בעת מתן צואה.

עוד מצב שמוביל לכאב שמתואר כאיום ונורא, כמו גם למצבים של דימום, הוא פיסורה – מצב של פצע בפי הטבעת שדורש במרבית המקרים תיקון בניתוח.

פיסטולה היא מצב של השקה בין 2 מערכות קרובות אך שלא אמורות להשיק ולהתחבר בגוף, ובפרוקטולוגיה נוצרות פיסטולות בין אזור פי הטבעת לבין העור שעוטף אותו, או בין אזור פי הטבעת והרקטום לכיס השתן. מצבים אלה כרוכים גם הם בכאב, בתסמינים הקשורים לדימום במהלך מתן צואה, ובמקרים רבים גם לזיהומים ודלקות חוזרות.

מלבד המחלות שמוגדרות כמצבים פרוקטולוגיים באופן מלא, ישנן גם מחלות שיכולות להתרחש בכל מערכת העיכול, ושמטופלות על ידי פרוקטולוג כאשר הביטוי שלהן הוא באזור הרקטום, המעי הגס התחתון ופי הטבעת. מחלות דלקתיות כמו קרוהן או קוליטיס הם דוגמה ברורה מאוד לכך. גם גידולים של המעי הגס יכולים להתפתח באזור הרקטום ואפילו באזור פי הטבעת – מצבים שנחשבים למצבים מסוכנים ומורכבים יותר ממקרים "רגילים" של סרטן המעי הגס. במצבים אלה המטופלים יצטרכו במרבית המקרים להגיע לניתוח, ובמקרים רבים אפילו למספר ניתוחים לאורך חייהם בכדי להיאבק במחלות ולעכב את התפתחותן – וכאן הפרוקטולוג המנתח משחק תפקיד חשוב.

כעת, נכיר קצת יותר את הניתוחים עצמם.

כמה ניתוחים פרוקטולוגיים שכיחים וכל מה שצריך לדעת עליהם

  • ניתוחי טחורים

ניתוחי טחורים הם ניתוחים שכיחים למדי בעולם הפרוקטולוגיה, כשבחלק מהמקרים לא מדובר בניתוח מלא אלא בפרוצדורה של מרפאה – בהתאם לרמת החומרה של הטחורים. במצבים פשוטים עד בינוניים, בהם ישנם טחורים מדממים שלא פורצים החוצה מפי הטבעת, הפרוצדורה השכיחה היא קשירה של כלי הדם שמזינים את הטחורים, מה שמוביל בסופו של דבר לדעיכה ולנשירה טבעית שלהם. קשירת טחורים כאמור אפשרית רק בחלק מהמצבים, ואינה מתאימה במצבים של טחורים גדולים ומדממים שפורצים החוצה מפי הטבעת – בין אם מדובר בטחורים פנימיים שגדלו וצנחו ובין אם בטחורים שהיו חיצוניים וכואבים מלכתחילה. במצבים אלה, יש לפנות לניתוח לכריתת טחורים, שמתבצע בחדר ניתוח תחת הרדמה מלאה. הניתוח מבוצע דרך פי הטבעת, וההחלמה ממנו כרוכה בתקופת מנוחה של מספר שבועות, כשהתופעה השכיחה ביותר לאחר הניתוח היא כאבים וקושי במתן יציאות לתקופה קצרה.

  • ניתוח פיסורה

כאמור, פיסורה היא פצע שנוצר בפי הטבעת, ושמוביל בדרך כלל לכאבים משמעותיים. הפצע הזה נוצר, במרבית המקרים, כתוצאה מכיווץ עוצמתי וקבוע של פי הטבעת, ולכן המצב הזה גם שכיח יותר בקרב אנשים שסובלים מעצירות, נשים במהלך או לאחר היריון וקשישים. במצב של כיווץ עוצמתי של שריר הסוגר של פי הטבעת, ישנה פגיעה באספקת הדם למקום – מה שמונע את ההחלמה של הפיסורה ולמעשה יוצר מעגל של כאב וסבל בקרב הסובלים ממצב זה. עם זאת, הניתוח שמטפל במצב הוא ניתוח פשוט למדי – במידה והפיסורה לא מחלימה תחת טיפול תרופתי ושמרני לאורך מספר שבועות, נפנה לניתוח בו מבצעים חתך צדי של שריר הסוגר, מה שמרפה את השריר ומוביל לתיקון אספקת הדם, ומוביל לריפוי הפיסורה תוך זמן קצר.

  • ניתוח לתיקון פיסטולה

פיסטולה היא מצב מורכב, שהדרך המובהקת היחידה לטפל בו באופן מלא היא ניתוח. כאשר הפיסטולה נחשבת לפיסטולה פשוטה, המשיקה בין אזור פי הטבעת לבין רקמת העור שעוטפת את האזור, הניתוח גם הוא נחשב לניתוח פשוט יחסית והוא כולל "כריתה" של הפיסטולה על ידי פתיחת העור שמעליה, וכך הפיסטולה מתנקה ומתאחה בעצמה. עם זאת, ישנם גם מצבים של פיסטולות מורכבות, המשיקות לרקמה עמוקה יותר או שמפתחות סעיפים פנימיים. במצבים אלה נדרשת מיומנות גבוהה מאוד של מנתח, עם פתרונות שיכולים לנוע בין שימוש בדבק ביולוגי, העברת חוט ביולוגי לניקוז הפיסטולה, וכמובן שגם כריתה מלאה של הפיסטולה וסביבתה.

  • ניתוחי כריתה

כריתת חלקים במעי היא ניתוח שאליו נדרשים באחד משני מצבים עיקריים: גידולים ומחלות דלקתיות אוטו-אימוניות. במצבים של גידול משמעותי באזור הרקטום, המעי התחתון או פי הטבעת, בהחלט יתכן שהטיפול היחיד שיכול לתת סיכוי גבוה להחלמה ולמניעת הישנות של המחלה הוא כריתת חלק המעי בו התפתח הגידול. מלבד זאת, גם במצבים של מחלות דלקתיות כמו מחלת קרוהן יתכן והמצב הדלקתי של המעי יגיע לכדי צורך בכריתה והשקה של אזורי המעי הבריאים. במצב זה גם כן נפנה לאופציה של ניתוח כריתה.

  • תיקון צניחת רקטום

צניחת רקטום מהווה גם היא מצב מורכב, שקשור במידה רבה לתופעות כמו היחלשות של שרירי רצפת האגן, הזדקנות ולמחלות שרירים שונות. טיפול בצניחת רקטום יכול להתבצע כמעט רק באמצעות ניתוח פתוח, בו מקבעים את הרקטום לאזור עצם הזנב, ומבטיחים את מניעת הצניחה שלו. ישנה גישה נוספת, של ניתוח שמתבצע דרך פי הטבעת, בו מבצעים כריתה חלקית של רקמת הרקטום הצנוחה וחיבור מחדש של חלקי הרקטום הבריאים במיקומם הנכון – אך חשוב לציין שבגישה זו ישנה חזרה מעט גבוהה יותר של מצבי צניחת רקטום, ולכן נבחר בה רק אם לא ניתן לבצע את הניתוח בגישה פתוחה.

האם גם אני זקוק לניתוח?

אם אתם סובלים מבעיה כואבת או מעיקה הקשורה לתחום העיסוק הפרוקטולוגי, זה הזמן להתגבר על הבושה ולקבל את הטיפול שמגיע לכם. עם כירורג איכותי שמתמחה בתחום הפרוקטולוגיה, כמו ד"ר אלדד פובזנר, ניתן לקבל את הייעוץ המדויק ביותר בכדי להבין האם אתם זקוקים לניתוח או שאתם יכולים לקבל גם טיפול שמרני. ישנם מצבים בהם ניתוח הוא לא הכרחי, אך במצבים בהם ניתוח הוא הכרחי יש לוודא שאתם מבצעים אותו אצל כירורג ברמה הגבוהה ביותר.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.