סיבוכים בכריתת כיס מרה

גוף האדם אם נוכל להקביל אותו למכונה הוא מין המכונות המופלאות ביותר שהטבע ידע, הוא מכיל בתוכו לא מעט איברים כאלו ואחרים אשר אחראים על לא מעט מן התפקוד היומיומי שלנו.חלק מאותם איברים יכולים להיות כשומרי הסף שלנו בכל הנוגע לאיכות המזון, השתייה ואפילו מתריעים על אורך חיים לא בריא. אחד מאותם איברים שבשנים האחרונות מגלה לא מעט חשיבות בתרבות המאה עשרים ואחת שלנו, הוא כיס מרה. איבר זה שדומה מעט לאגס, עוזר בעיקר בעיכול האוכל שאנחנו מכניסים לגוף שלנו. איבר זה לעיתים רחוקות עלול ליצור אבנים בתוכו ולגרום ללא מעט כאבים ודלקות שונות, ובשביל לחזור לשגרת חיים תוכלו לבצע ניתוח להסרה וכמו בכל ניתוח ישנם גם סיבוכים בכריתת כיס מרה.  

מה תפקידו של כיס מרה?

סיבוכים בכריתת כיס מרה יכולים לנבוע גם מהמיקום שממש מתחת לצלעות בצד ימין ובסמיכות אל הכבד, וכמו שציינו כל תפקידו של כיס מרה הוא לייצר מיצים אשר מוזרמים אל המעיים ועוזרים בפריקה של מאכלים שונים. לרוב המיצים אמורים לעזור בעיקר בפירוק של חומרים כמו קפאין ושומנים למיניהם. מיצי המרה בחלקם הינם חלק ממארג הויסות של מיצי הקיבה בגוף, כך שבמידה ונוצרים אבנים בכיס המרה הם עלולים לפגוע בתפקוד של העיכול ואף למחלות נגררות שונות כמו דלקת בלבלב. כל אלו יכולים להוות עילה לסיבוכים בעת הסרת כיס מרה, אך ישנם לא מעט פתרונות לכך כיום. 

הליכים לכריתת כיס המרה

ההתקדמות הטכנולוגית מאפשרת מגוון רחב של אפשרויות להליך כריתת כיס מרה, וכיום ישנם 2 דרכים עיקריות שהליך זה מתבצע. הראשונה שבהם וה"מסורתית" היא ניתוח פתוח והשנייה היא לפרוסקופית הנחשבת לחדשנית יותר, ונעזרת בלא מעט אביזרי טכנולוגיה. נציין כי בשתי הדרכים יש מעט מאוד סיבוכים בכריתת כיס המרה ומעל לתשעים אחוזי הצלחה. 

ניתוח פתוח

ניתוח זה בדומה לפרוסקופית נעשה בהרדמה מלאה ונעשה על ידי חיתוך של הבטן לאורך.ההסרה של כיס המרה נעשית בצורה מעט פולשנית אך בעלת אותם סיכונים שבניתוח "זעיר" כמו לפרוסקופית, יחד עם זאת ניתוחים זעירים להסרת כיס מרה אלו יכולים להתחלף אל ניתוח פתוח במידה וישנם סיבוכים בכריתת כיס המרה אם התחיל בניתוח זעיר(פרוסקופית).

ניתוח פרוסקפית

ניתוח זה גם הוא נעשה תחת הרדמה מלאה ובתכליתו מנסה לבצע מניפולציה על כיס המרה, כאשר נעשים ארבעה חתכים באזור הבטן וחודרת מצלמה קטנה בה שולט הרופא המנתח.אך לפני הפעולה הזו מנפחים את בטן המטופל בגז, על מנת לתת יותר מקום אל המכשירים שמוחדרים אל הבטן, כך גם הרופא מקבל יותר מרחב פעולה ומעט מקום לטעויות.ניתוחים מסוג זה דורשים מיומנות רבה וציוד מתאים על מנת לקבל תוצאות גבוהות עם מינימום זמן של החלמה. אך כאמור לשני סוגי הניתוחים, ישנה האפשרות כי יווצרו סיבוכים במידה ויש דלקת בכיס המרה, כך שחשוב מאוד להקדיש זמן להחלמה לפני הניתוח על מנת להעלות את סיכוי ההצלחה של ההליך.

זמן החלמה

זמן ההחלמה מניתוח הסרת כיס מרה עומד בממוצע בין יומיים לשבוע, כאשר בלא מעט מהמקרים תשההו בבית החולים מינימום יומיים על מנת שהצוות הרפואי יוכל להשגיח מקרוב אחר ההחלמה שלכם. ברוב הפעמים גם תוכלו לחזור לאכול ולשתות באותו היום. על מנת להשלים את ההליך ללא סיבוכים בכריתת כיס המרה, תצטרכו לעמוד בתפריט אוכל מסודר וחזרה לשגרה תוך שבועיים עם לא מעט זהירות. במידה של חום יש לפנות למחלקה המטפלת או לרופא.

סיבוכים אפשריים בהסרת כיס מרה

ישנם לא מעט סיכונים בהליכים כירורגיים שונים, חלק מהם תופעות נלוות של הרדמה וחלק מההליך הרפואי. כך שגם בהסרה של כיס מרה ישנם לא מעט סיבוכים אשר יכולים להתלוות לניתוח, אך למרות זאת וחשוב לציין זאת לפני, כי ניתוח להסרת כיס מרה הוא בעל כ 95 אחוזי הצלחה. ראשית ישנם את סיבוכים שונים היכולים להיווצר בעת ההרדמה עצמה, כמו פגיעה במיתרי הקול, בשיניים ובאף. כל אלו עלולים להיווצר מהחדרה של צינורות לקנה הנשימה בזמן הניתוח או בהוצאה שלהם, מקרים מסוג זה הינם נדירים אבל בהחלט נכללים בסל הסיכונים של הליך כירורגי מסוג זה. בנוסף ישנם עוד סיבוכים בכריתת כיס המרה, אשר חלק מאותם הסיכונים הם היווצרות של קרישי דם לאחר הוצאה של כיס המרה או לפניו,  דימום פנימי או חיצוני שעלול להיווצר מפגיעה בלתי מכוונת באחד מהאזורים.  וכמובן סיכוי קלוש, אבל נוכח לפגיעה באחד האיברים הסמוכים לכיס המרה כמו הטחול או איברים שונים ואחרים.

סיבוכים בכירתת כיס המרה-איך הם באים לידי ביטוי?

לאחר הניתוח ייתכן ותחושת כאב תלווה את כתף ימין, וזה לרוב בגלל לחץ הגז על הסרעפת. תחושה זו תורגש בימים הראשונים ולאחר מכן אמורה להעלם, במידה ואינה נעלמת מעצמה יש להיוועץ עם רופא. יחד עם זאת קיים איסור לבצע פעילויות גופניות או כל פעילות מאמצת אחרת במהלך שבועיים הראשונים שלאחר הניתוח. הדבר יעזור לא רק לשמור על האיחוי של התפרים בצורה יעילה וללא מאמץ, אלא גם יעלה את הסיכוי להחלמה מלאה. בנוסף לכך יתכנו תופעות כמו סחרחורות ותשישות ובמצבים שכאלו כדי מאוד להימנע גם כן מנהיגה, ומה שעוד יוכל לעזור להחלמה מהירה זה שמירה על אזור הניתוח יבש נקי וסטרילי עד כמה שניתן. עם סיום ארבע עשר ימים של החלמה תוכלו לשוב אל הרופא המטפל שלכם על מנת לאבחן את אזור הניתוח ולאחר מכן להוציא את התפרים. 

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.