רופא ורופאה מבחינים בתוצאות אולטרסאונד

בקע הינו בעיה רפואית מאוד שכיחה, הוא גורם להיווצרותה של בליטה מקומית באזור המפשעה, או לחלופין באזור הבטן. לפעמים הבקע ממש בלי כאב ואינו מסב לנזק, אך לעתים הבקע עלול לגרום לכאבים חמורים, כמו גם לחוסר נוחות. לא תמיד יהיו לכם תסמינים שייחודיים לקבע, אבל טענות בגין כאבי בטן עלולות להעיד על קיומה של בעיה אקוטית.
לרוב, אבחון בקע קל מאוד, פשוט באמצעות חיפוש אחרי הבליטה ובאמצעות חוש המישוש. הליך כירורגי של בקע מאוד שכיח בקרב ילדים ובקרב מזדקנים, כאשר הסבירות לניתוח בקע עולה בגילאים מבוגרים. הבקע נוצר כשאזור של רקמה או של איבר נדחף בדרך של שכבת שרירים חלשה, לרוב באזור הבטן או באזור המפשעה.
בקע עשוי להיות חיצוני, להיראות מתחת לפני העור, או לחלופין להידחף דרך השריר לכיוון החיצוני. בקע אף עשוי להיות פנימי, בעוד הינו דוחף דרך שכבה של שרירים שונה עמוק מתחת לעור של הגוף. באם תקפידו לקרוא את המאמר המושקע הזה למן ראשיתו ועד לסופו, תגלו כי הרופא שלכם יבצע אבחון של הבקע בהסתמך על ההיסטוריה הרפואית שלכם, על בדיקות דם או על סריקות של הדמיה של המקום שנפגע, על הסימפטומים שאתם חווים, וכמובן על בדיקה גופנית.

מה זה בקע, שמחייב ביצוע של אבחון בקע?

מצב של בקע עלול לתקוף אתכם במצב של חור בצפק, כמו גם של חולשה, שבה הדופן השרירית, שלרוב שומרת על איברי הבטן במקומם הטבעי, עוברת שינוי. פגם שכזה בצפק מאפשר לרקמות או לאיברים לדחוף, לייצר סוג של בליטה או לפרוץ החוצה. הגוש הזה עשוי להתפוגג כאשר המטופל שוכב, ולעתים אפשר לדחוף אותו למקום שוב. כאשר משתעלים או מתעטשים זה עשוי להסב לבקע להציץ פעם נוספת. כל זה מחייב ביצוע של אבחון בקע.

מה הם התסמינים של בקע, שמחייבים לעבור אבחון בקע?

ישנם המון תסמינים של בקע שמחייבים לעבור אבחון בקע. בהמון תרחישים, בקע יהיה רק נפיחות ללא כל כאב, שאיננה מסתמנת כבעיה גדולה, ולא צריך לרוץ לקבלת טיפול רפואי לאלתר. ברם, הבקע עלול להיות גורם לכאבים או לחוסר נוחות, בעוד הסימפטומים בדרך כלל יחמירו בעת הרמה של חפצים כבדי משקל, בעת עמידה, או לחלופין בעת מאמץ. מרבים בני האדם מגלים נפיחות רבה, או שהם חווים כאב, ובסיכומו של יום הם מגיעים לרופא המטפל. ישנם מצבים, שבהם קיומו של הבקע מחייב מעבר מידי של הליך כירורגי, בעוד חלק מן המעי נחם באמצעות בקע במפשעה. במקרה שכזה, עליכם לפנות לקבלת טיפול רפואי, ללא כל השתהות, ועליכם לעבור אבחון של בקע במקרים של תלונות על תסמיני בטן קשים, כמו אלו שמובאים כדלקמן –

1.   כאבים עזים.

2.   בחילות או הקאות.

3.   באם אי אפשר לדחוף את הבליטה שוב אל תוך חלל הבטן.

4.   באם חווים ריפלוקס חומצי, כמו למשל – צרבת, אשר תיגרם בשל חומצת הקיבה אל תוך הוושט.

כיצד מתבצע אבחון בקע?

אבחון בקע מתבצע קודם כל על ידי בדיקה גופנית של הרופא, בעיקר במקרה של בקע במפשעה. הרופא שלכם יבחן במידה וקיימת בליטה באזור של המפשעה. משום שבעת שיעול או בעת עמידה עלולים להפוך את הבקע ליותר בולט, יש לשער, כי הרופא ידרוש ממכם להשתעל או לעמוד, או להתאמץ. במידה ואבחון הבקע לא ברור דיו, כי אז הרופא שלכם יבקש שתעברו בדיקות של הדמיה, כמו למשל – אם אר איי, אולטרסאונד באזור הבטן או סריקה של סי טי. אבחון הבקע מבוסס לרוב על ההיסטוריה של התסמינים שאתם חווים, בדיקות של הדמיה, כפי שצוינו לעיל, והן בדיקות גופניות. לפעמים הרופא שלכם עשוי לאבחן אצלכם בקע חיצוני, באמצעות הבדיקה הגופנית שהוא ביצע, משום שלרוב הבקע החיצוני יכול לגרום לבליטה שניתן להבחין בה בעין המתבונן בה, או שאפשר למשש אותה בכל מיני סיטואציות. בדיקה של בקע במפשעה מהווה חלק סטנדרטי מן הבדיקה הגופנית לעם הזכרי. במידה והרופא שלכם יעלה חדש כי יש לכם בקע במפשעה, אבל הוא לא עשוי להסתמך רק על ממצאי בדיקה גופנית, סביר להניח, כי הוא ישלח אתכם לעבור כל מיני בדיקות של הדמיה.

בדיקות הדמיה נחשבות למאוד שכיחות לשם ביצוע אבחון בקע, ויש בהן את הבדיקות שלהלן –

1.   נראה כי הרופא שלכם ימליץ לכם לעבור בדיקת אולטרסאונד במידה ומדובר באישה, וזאת על מנת לשלול גורמים לכאבים שמתכתבים עם מערת הרבייה שלה, כמו לדוגמא – קיומם של שרירנים או של ציסטות בשחלות. במידה ומדובר בגבר, הוא יידרש לעבור בדיקת אולטרסאונד על מנת לבצע הערכה באם קיים בקע באשכים או בקע במפשעה. בבדיקת האולטרסאונד עושים שימוש בגלי קול, על מנת לייצר תמונות של איברי האגן ושל הבטן.

2.   הרופא שלכם גם עשוי להמליץ לכם לעבור בדיקת סי טי, שיכולה לשלול סיטואציות שונות, שעשויות להסב לקיומם של נפיחויות ושל כאבים בבטן. בדיקה זאת עושה שימוש בקרני רנטגן, על מנת ליצור תמונות של הבטן ושל איבריה, כאשר הבדיקה בדרך מלווה בהזרקה של צבעי ניגודי ליד המטופל.

3.   בדיקת אם אר איי עשוי לאתר קרע בתוך שרירי הבטן, בעוד לא קיימת כל בליטה. בדיקת האם אר איי עושה שימוש בשדה מגנטי או בגלי רדיו, על מנת ליצור תמונות של הבטן ושל האיברים השונים שבה, והיא עשויה לכלול הזרקה של צבע ניגודי לזרוע.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.