ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים

איור של רופא מנתח מטופל

הרבה אנשים סובלים מנוכחות של אבנים בכיס המרה, מי בעוצמה גבוהה, ומי בעוצמה פחותה יותר. מדובר אודות תופעה ידועה. אבל לטובת אלו מבינכם, שמעולם לא התוודעו לתופעה שכזאת, ונקווה שגם לא תתוודעו אליה בשארית החיים שלכם, נסביר לכם במה דברים אמורים. ובכן, הצטברות של אבני מרה היא הצטברות של חתיכות זעירות של פסולת, שנראית כמו אבנים קטנות, שנוצרות באופן טבעי ממרה. כיס המרה הוא אביר שנראה כמו שק קטנטן, שמיקומו נמצא מתחת לכבד, באזור של הבטן העליונה והימנית. כיס המרה, באופן כללי, אמון על אגירה של המרה, אשר הכבד מייצר אותה, והוא צריך לדחוף אותה לכיוון של המעי, כחלק אינטגרלי של תהליך העיכול התקין.

יש שיאמרו, מביני דבר, כי כיס המרה לא נחשב לאיבר יותר מדי חיוני, ובנוכחות של בעיות רפואיות, מוטב יהיה להסיר אותו, וזאת מבלי לגרום לכל שיבוש של זרימת המרה בין המעיים לבין הכבד. יש מקרים רפואיים, שמחייבים לעבור ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים. ומדוע? הו, אנו שמחים ששאלתם. כל המידע החשוב מוגש לכם על גבי מגש של כסף במאמר שלפניכם, מה שמחייב אתכם פשוט למשוך לקרוא, ולהרחיב את הידע שלכם בתחום.

האם בעזרת ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים סובלים מפחות צלקות?

כל היופי שבעניין של ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים, שהצלקות הן כה מינימליות, בשל כך שהמנתח מבצע חתכים ממש קטנטנים, שממש לא תבחינו בהן. ומה שבטוח, שעם חלוף הזמן הן ממש ייעלמו, כלעומת שבאו, שבכלל תשכחו שעברתם את הניתוח הממש לא פולשני הזה.

מה הרקע שקודם לניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים?

אומרים כי "ידע זה כוח", ולכן, רגע לפני שאתם עומדים לעבור ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים, מוטב שתדעו מה הרקע שלהם. נתחיל מהעובדות הבסיסיות. יודעי דבר סבורים, כי אבני מרה מצטברות באמצעות חוסר תקינות של איזון הכימיקלים בתוך כיס המרה. כמו למשל – מרבית אבני המרה מכילות כולסטרול, והן ממוקמות במטופלים שמתהדרים ברמות גבוהות וקיצוניות של נוכחות כולסטרול.

אבני מרה, מטבען, עשויות להיות בגודל של בין גרגר חול זעיר, ועד לגדלים הרבה יותר משמעותיים, בדיוק כמו חלוקי נחל קטנים. יש מי שסובל מנוכחות של אבנים בכיס המרה, ולא יחווה כל סימפטום, ובוודאי ובוודאי שאינו יצטרך לעבור טיפולים כאלו ואחרים. לעומתם יש מי שיחווה את הנוכחות של אבנים בכיס המרה באופן קשה יותר, והוא יסבול מכאבי בטן עזים למדי, בשל חסימה בצינור המרה ודלקת בלבלב, מצבים אשר מחייבים התערבות כירורגית לאלתר.

האם באמצעות ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים ניתן להחלים מהר יותר?

אכן, מחקרים מעידים, ואף ניסיון אישי של מנותחים, כי מי שעובר ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים, יכול כבר ביום הניתוח לחזור אחרי כמה שעות בלבד לביתו, במידה והניתוח עבר בהצלחה, ואין כל נוכחות של תופעות לוואי. השהות בבית חולים עשויה להיות מאוד מטרידה, לחלק ניכר מהמטופלים. נתחיל מן הריחות, שהם ממש לא נעימים, וגורמים לשאט נפש. נעבור לאוכל הגרוע, בבחינת, עשינו לכם טובה וזרקנו לכם משהו לאכול, והוא ממש לא טעים, דהיינו – אל תשתקעו בו יותר מדי זמן, אנחנו צריכים מאוד את המיטה שלכם לחולה שיותר זקוק לטיפול רפואי מכם. נעבור להיתכנות של הידבקות בכל מיני מחלות.

בתי חולים מהווה כר פורה להידבקות במחלות, במיוחד נוכח התפשטות נגיף הקורונה, שמזה יותר משנה מסרבת לעזוב אותנו.  מחקרים מעידים, כי מטופלים מרגישים הרבה יותר מאושרים שלא להישאר מאושפזים בבית חולים, ונרשמת הצלחה בהחלמה רבה ביותר למי שלא נשאר יותר מן הדרוש בבית החולים. ועל כן, בוודאי תשמחו לדעת, כי ניתוח זה מאפשר לכם לחזור מיד לפעילות השגרתית שלכם, אחרי שבועיים של תהליך הבראה פשוט. זאת להבדיל מהניתוחים המסורתיים, שמחייבים כמה ימי אשפוז, ודורשים כחודש וחצי של תהליך החלמה, על מנת לחזור לחיי השגרה.

האם בתום ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים סובלים מפחות מיחושים?

אחת מן החששות של כל מטופל, לפני כל הליך כירורגי, מתבטאת בפחד לסבול מכאבים חזקים מדי לאחר הניתוח. אך כל זה חסר משמעות, כאשר מדברים על ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים, אומנם בהתחלה יש מיחושים כאלו ואחרים, אבל בוודאי שאין מדובר באותה עוצמה, כפי שחווים בניתוחים אחרים. הליך כירורגי שכזה מתבצע תחת הרדמה מלאה, מן הסתם. באופן כזה שבכלל לא תהיו מודעים למה שמתרחש בחדר הניתוח. בשל העובדה שהמנתח מקפיד על חתך אחד או על כמה חתכים קטנים למדי, כי אז עוצמת הכאבים בטלה בשישים, ומייתרת כל חשש שהיה לכם לפני הניתוח, בנוגע לסבל מן הכאבים שלאחר הניתוח.

האם אחרי ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים מאבדים פחות דם?

בוודאי ידוע לכם, כי כל הליך כירורגי פולשני כרוך באיבוד דם ניכר, עד כי במקרים רבים עושים שימוש במנות דם נוספות, על מנת להחזיר לגוף החולה את כמות הדם הרבה שהוא איבד בניתוח. אך כל זה אינו מתרחש כאשר עוברים ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים. תסבלו מהרבה פחות אובדן דם, ובוודאי שלא תזדקקו לתוספת של מנות דם.

מה קורה לגבי "היום שאחרי" ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים?

נתחיל בכך שנסביר, כי במשך ניתוחי כיס מרה לפרוסקופיים, כשעה או כשעתיים, המנתח יבצע ניתוק זהיר של כיס המרה, ויסיר אותה כליל מגוף המטופל. כאשר המנתח יהיה סבור בוודאות כי הוא הסיר בהצלחה את כיס המרה, ושכל מערכת העיכול נראית במיטבה, הוא יוריד את מכשיר הלפרוסקופ הניתוחי ויעקוב אחרי הסימנים החיוניים שלכם, בעת היקיצה מההרדמה המלאה.

במידה והכול הלך למישרין, ולא נמצא כל סיבוך, תורשו לגשת לחדר הנוחיות בכוחות עצמוניים, וכבר לאחר כמה שעות, מקסימום ביום שלאחר הניתוח, תקבלו טופס שחרור לביתכם. המנתח שלכם יספק לכם ייעוץ, על פי המקרה האישי שלכם, אבל יש להבין, כי מרבית בני האדם מסוגלים לאכול ולנהוג כמנהגם אחרי יום או מקסימום יומיים של הניתוח. לאחר שבועיים או שלושה הנכם עשויים לחזור לעשות סקס או כל פעילות גופנית אחרת, אבל כדאי שתיבדקו ותקבלו מהמנתח אישור רשמי שהמצב שלכם חזר לקדמותו, ופעילויות כאלו ואחרות אינן מגבילות אתכם יותר.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.