כיצד להימנע מניתוח כיס מרה

בחורה תופסת את צד הבטן בגלל כאבים

כיס המרה הוא מעין שק שמאחסן את מיץ המרה המיוצר בכבד ומשמש לפירוק תקין של השומנים. הפרשה מוגברת של כולסטרול במרה עלול לייצר אבנים בכיס המרה. במאמר זה נרחיב לגבי ניתוחי כיס מרה ומאפייניהם ונדון באלו מקרים הם נחוצים ואלו חלופות פחות פולשניות קיימות מבחינה טיפולית. בנוסף נעסוק בדרכים שבאמצעותם ניתן למנוע מראש את היווצרותם של אבני המרה באופן מניעתי.

מהם אבני מרה

אבנים בכיס המרה למעשה עשויות מכולסטרול, שאריות הורמונים ומלחים טבעיים אשר מצטברים בתוך כיס המרה לאבן או גביש. במקרים רבים האבנים נוצרות כאשר כיס המרה אינו מתרוקן בצורה תקינה. אבני המרה יכולות להיות בגודל מיניאטורי או גדולות כמו גולה וצבען ירקרק. חשוב להבין שמרבית האנשים עם אבני מרה אינם כלל מודעים אליהם.

קושי בפירוק שומנים

אבני המרה למעשה מהווים סימפטום לקושי של הגוף לפרק שומנים. הדבר נפוץ בעיקר במדינת המערב ובתזונה המכילה יותר מדי שומן וכולסטרול. מניעת התפתחות של אבני מרה מתחילה ברמת כולסטרול נמוכה. מומלץ להקפיד על תזונה מאוזנת הכוללת פירות וירקות טריים, בשר רזה, דגנים מלאים ובאופן כללי כמות גדולה יותר של סיבים תזונתיים.

גילוי מאוחר של הבעיה

הבעייתיות במודעות לחשיבות התזונה קשורה לכך שמקרים רבים אבני המרה כלל לא גורמות לבעיות. הסימפטומים מתפתחים רק לאחר שהאבנים כה גדולים שהם חוסמות את המעברים בכיס. הכאבים החדים שחווים כתוצאה מאבנים בכיס המרה נובעים מההתכווצויות וההתרחבויות של הכיס, בניסיון לשמור את המעברים פתוחים ולהיפטר מהאבנים.

כאב ותסמינים נוספים

הכאבים האופייניים לאבני מרה לרוב מחריפים בזמן האכילה ובמקרים רבים הם עשויים להקשות גם על הנשימה. דקירות הכאב לרוב ממוקדות בצד הימני של הבטן והעור באזור מקבל גוון צהבהב. לאחר הופעת התסמינים הראשוניים הם עשויים להיעלם ולחזור בהמשך או להפוך לקבועות. לעיתים הכאבים ילוו גם בחום, בחילות והקאות.

ניתוחי כיס מרה

ההליך הנפוץ מבין ניתוחי כיס מרה השונים הוא, כריתה כירורגית של  הכיס. הכריתה של כיס המרה נעשית מתוך הכבד, תוך שהמנתח נזהר שלא לפגוע בצינורות שמובילים את מיצי המרה אל הכבד. לאחר כריתת הכיס, דרכי המרה מהכבד יחליפו את יעדם ויובילו את המיצים. אם בעבר הניתוח התבצע בשיטה הפתוחה הרי שכיום, ככל שהדבר אפשרי, הוא מבוצע לפרוסקופית.

מהלך  הניתוח

בתחילת הניתוח הלפרוסקופי, המנתח מבצע 2-3 חתכים קטנים בבטן, על מנת להכניס את כלי הניתוח לתוך הגוף. הלפרוסקופ, שהוא למעשה כבל אופטי שבקצהו מצלמה, מוחדר דרך חתך קטן נוסף המבוצע באזור הטבור. במהלך הניתוח,  המנותח מתבונן על גבי הצג בחדר הניתוח, על מנת לבחור כיצד לגשת נכון לתוך אזור כיס המרה.

במהלך הניתוח המנתח מנפח את הבטן על ידי החדרת גז פחמן דו חמצני, על מנת להצליח לעבוד באופן כירורגי במקום. בהמשך הוא מנתק את כיס המרה מאספקת הדם ולאחר מכן מבצע את הכריתה.

מתי הכריתה נדרשת

ביצוע ניתוחי כיס מרה להסרה מלאה של הכיס נדרש רק כאשר אבני המרה גורמים לסימפטומים הפוגעים באיכות החיים של האדם ובבריאותו הכללית. כאשר נוצרים דלקות בכיס המרה או בלבלב, כמו גם צהבת או כאשר המטופל מצוי בקבוצת סיכון לסרטן ככיס מרה לרוב יומלץ על ניתוח הסרה גם כאשר אין סימפטומים נוספים.

פוליפים והסתיידות

מקרים נוספים בהם הניתוח חיוני הם, כאשר אבני המרה גדולים מ־3 סנטימטרים או כאשר נוצרו בכיס המרה פוליפים בגודל 0.5 סנטימטרים ויותר. גם כאשר כיס המרה מתאפיין במבנה דמוי פורצלן יהיה צורך בניתוח פולשני מכיוון שהדבר מעיד על הסתיידות מסוכנת של דופן הכיס. ההליך הפולשני חיוני כאשר ישנה בעיה תפקודית של כיס המרה והוא מתכווץ שלא כסדרו.

טיפולים חלופיים

על מנת להימנע מניתוח כיס מרה ניתן לטפל באבני המרה באופן תרופתי ולהמיסם בצורה כימית. לא בטוח שטיפול זה עדיף מהניתוח הכירורגי, מכיוון שנדרש טיפול תרופתי מתמשך המלווה תופעות לוואי שונות. חלופה נוספת עבור ניתוחי כיס מרה להוצאת הכיס הוא סילוק האבנים באמצעות צינורית אנדוסקופית. גם הליך זה אינו תמיד מתאים ויש לבחון לעומק את החלופות.

מניעה מראש באכילה נכונה

נושא מאמר זה הוא כיצד להימנע מניתוח כיס מרה. חשוב להבין שלאחר הופעת התסמינים אבני המרה כבר גדולים ובמרבית המקרים כבר אין מנוס מניתוח. הדרך להימנע בניתוחי כיס מרה בצורה התנהגותית ותזונתית רלוונטי בעיקר למי שסובל מאבנים שקטות או אף מוקדם יותר. החלפת תפריט לא מאוזן של מזונות עשירים בסוכר ודלים בסיבים תזונתיים הוא הצעד הראשון.

להימנע מדיאטות רצח

שינויים דרסטיים במשקל הגוף עשויים להגביר את הסיכון לאבני מרה. שינויים דרמטיים במשקל גורמים לכבד לשחרר כמות מוגברת של כולסטרול למיצי המרה ולהוציא מאיזון את היחס שבין הכולסטרול למלחי המרה בכיס. לכן מי שמעוניין לרדת במשקל בצורה משמעותית צריך לעשות זאת באופן מבוקר ובליווי תזונתי, על מנת לשמור על בריאותו הכללית ותפקודו התקין של הכיס.

תזונה מאוזנת

לסיכום הנושא, במאמר זה הסברנו מהם אבני מרה וכיצד הם נוצרים. הרחבנו לגבי ניתוחי כיס מרה בדגש על הליך הסרה. תיארנו בקצרה את ההליך והרחבנו לגבי המקרים בהם הוא חיוני. כפי שציינו, הדרך להימנע מניתוח כריתה הוא בעיקר טרם התפרצות התסמינים והוא נעשה באמצעות אימוץ תזונה מאוזנת אשר תפחית את רמת הכולסטרול בגוף אשר גורם להיוותרותם של האבנים.

על מה דיברנו עד כה?
שתפו את המאמר:
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית
ד"ר אלדד פובזנר - מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית

בוגר ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

התמחות בכירורגיה כללית בבי"ח בילינסון. חבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב

מנהל המערך הכירורגי בבי"ח השרון – מרכז רפואי רבין.